הלימוד היומי בתורת מרן | יום שני ל סיון תש”פ


כמידי יום אתר “מורשת מרן” מגיש את “הלימוד היומי בתורת מרן” שע”י המרכז למורשת מרן להבין ולהשכיל. להצטרפות לקבלת הלימוד במייל מידי יום לחצו כאן.

הלימוד היום בספר חזון עובדיה שבת א – הלכות שהייה והטמנה, הלכות ט-יא.

א. בקבוק שיש בו חלב צונן, ורוצים ליתנו לתוך כלי שני שיש בו מים חמים לחממו, מותר להטמין אותו כולו בתוך המים החמים, אפילו אם יגיע לחום שהיד סולדת בו, ואין בזה שום איסור של הטמנה.

ב. מותר להטמין בתוך קדרת החמין מערב שבת, שקית בד או ניילון או נייר כסף המלאים באורז ובשר שנתבשלו כל צרכם, ואין בזה איסור משום הטמנה.

ג. כשהתירו חכמים להטמין את הצונן בשבת, אף לאדם חכם חשוב וגדול התירו, ולא חששו פן יראוהו מן דלת העם, וילמדו ממנו להקל יותר בשאר דברים.

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

הלימוד היומי בתורת מרן | יום ראשון כט סיון תש”פ


כמידי יום אתר “מורשת מרן” מגיש את “הלימוד היומי בתורת מרן” שע”י המרכז למורשת מרן להבין ולהשכיל. להצטרפות לקבלת הלימוד במייל מידי יום לחצו כאן.

הלימוד היום בספר חזון עובדיה שבת א – הלכות טמינה ושהייה, הלכות ה-ז.

א. אף על פי שמותר להשהות תבשיל שנתבשל כמאכל בן דרוסאי על גבי כירה שיש בה גחלים, וכיוצא בזה, מכל מקום אם היא מכוסה בבגדים, אף על פי שאינם מוסיפים הבל מחמת עצמן, אע”פ כן כיון שהאש שתחתיו גורמת תוספת הבל, יש אוסרים, ויש מתירים, וכן המנהג להקל.

ב. אם פינה התבשיל בשבת מן הקדרה שנתבשל בה, לקדרה אחרת, מותר להטמינה בדבר שאינו מוסיף הבל. ואף אם חזר ועירה התבשיל אחר כך לכלי הראשון שנתבשל בו מותר להטמין, כי שוב אין עליו תורת כלי ראשון.

ג. מותר לערות מים רותחים מכלי ראשון לתוך כלי הטרמוס לשמור את חום המים, ואינו כמטמין בדבר המוסיף הבל.

ד. אסור להטמין את הצונן בערב שבת בדבר המוסיף הבל, אבל בבגדים או בכרים וכסתות ובכל דבר שאינו מוסיף הבל, מותר להטמין הצונן בשבת כדי להפיג צנתו, או כדי שלא יצטנן יותר.

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

הלימוד היומי בתורת מרן | מוצ”ש קורח תש”פ


כמידי יום אתר “מורשת מרן” מגיש את “הלימוד היומי בתורת מרן” שע”י המרכז למורשת מרן להבין ולהשכיל. להצטרפות לקבלת הלימוד במייל מידי יום לחצו כאן.

הלימוד היום בספר חזון עובדיה שבת א – הלכות טמינה ושהייה, הלכות א-ד.

א. רבותינו אסרו להעמיד קדרת תבשיל על כירה שהסיקוה בגפת ועצים, אם לא שיכסה את הגחלים באפר, גזרה שמא יבוא לחתות בגחלים כדי למהר הבישול, אלא אם כן היה התבשיל מבושל כל צרכו ומצטמק ורע לו. ומכל מקום יש להתיר בזמנינו לתת תבשיל אפילו עדיין לא נתבשל כל צרכו, מערב שבת, על כירים של גאז, או על פתיליה של נפט, לצורך סעודת שחרית של שבת, אף על פי שהתבשיל מצטמק ויפה לו. וטוב להניח טס של מתכת, או אזבסט להפסיק בין האש לקדרה, ועל פלאטה חשמלית של שבת יש להקל בפשיטות אף בלא הפסקת פח של מתכת וכיו”ב.

ב. תבשיל צונן שנתבשל כל צרכו מערב שבת, והניחו אותו במקרר, מותר לחממו בשבת על פלאטה חשמלית של שבת, אפילו חום שהיד סולדת בו. וכן מותר לחממו על אזבסט (או פח מתכת מנוקב) המונח על כירים של גז, ובלבד שרוב התבשיל יבש, אף שיש בו קצת רוטב, כגון בשר ודגים אורז ותפוחי אדמה, וכיו”ב, אבל אם היה רוב התבשיל רוטב, אסור לחממו בשבת על הפלאטה. שיש דין בישול אחר בישול בלח.

ג. אסור להטמין את התבשיל בערב שבת, כדי שישאר חם, בדבר המוסיף הבל, כגון גפת, דהיינו פסולת של זתים או של שומשמין, ומלח וסיד וחול, גזרה שמא יטמין ברמץ, שיש בו גחלי אש, ויחתה הגחלים בשבת.

ד. ואסור להטמין “בשבת” אפילו בדבר שאין מוסיף הבל, כגון כרים וכסתות ובגדים וכנפי יונה ופירות, גזירה שמא ימצא את קדרתו צוננת וירתיחנה, ויהיה חייב משום מבשל. אבל אם כסה החמין והטמינו בערב שבת מבעוד יום בדבר שאינו מוסיף הבל, ונתגלה אחר שחשכה, מותר לחזור ולכסותו, ואף אם רצה להוסיף עליו בשבת, מוסיף. וכן רשאי ליטול אותו כולו ולהניח כיסוי אחר במקומו, אפילו אם הכיסוי השני יותר חם מהראשון, ואפילו לא היה מכוסה אלא בסדין קל יכול ליטלו ולכסותו בגלופקרין, ובלבד שהתבשיל נתבשל כל צרכו, אבל אם אינו מבושל כל צרכו, אפילו להוסיף על הכיסוי אסור, שהתוספת גורמת לתבשיל להתבשל.

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

הלימוד היומי בתורת מרן | יום שישי כז סיון תש”פ


כמידי יום אתר “מורשת מרן” מגיש את “הלימוד היומי בתורת מרן” שע”י המרכז למורשת מרן להבין ולהשכיל. להצטרפות לקבלת הלימוד במייל מידי יום לחצו כאן.

הלימוד היום בספר חזון עובדיה שבת א – הלכות שנים מקרא ואחד תרגום, הלכות י-יד.

א. יש אומרים שאם קורא המקרא ב’ פעמים, ופירוש רש”י פעם אחת במקום התרגום, יוצא ידי חובה. ויש חולקים. וירא שמים יצא ידי שניהם לקרוא גם התרגום וגם פירוש רש”י.

ב. הקורא את הפרשה שנים מקרא ואחד תרגום, כשמסיים קריאת הפרשה, יחזור ויקרא את הפסוק האחרון מקרא בלבד, כדי להשלים במקרא. ומן הדין אינו צריך לקרות ההפטרה של פרשת השבוע. ומכל מקום נהגו לקרות גם את ההפטרה.

ג. אין צריך לקרוא שנים מקרא ואחד תרגום לקריאת יום טוב, ופרשת וזאת הברכה יקראנה שמו”ת בערב שמיני עצרת, או בליל שמיני עצרת, שבו ביום הסיום של התורה.

ד. מותר מן הדין לקרות שנים מקרא ואחד תרגום בשעה שהשליח צבור קורא הפרשה בספר תורה, ומכל מקום נכון יותר לכוין דעתו להקשיב ולשמוע הפרשה מפי השליח צבור. אבל רשאי לקרות בלחש עם השליח צבור מלה במלה, כדי שתעלה לו קריאתו לפעם אחת מן המקרא, וישלים עליה עוד מקרא אחד, ואחד תרגום.

ה. מי שנאנס ולא קרא את הפרשה שנים מקרא ואחד תרגום, ובא להשלימה בשבת שאחריו, יקרא את הפרשיות כסדרן בתורה, בתחלה הפרשה שהחסיר, ואחר כך הפרשה של חובת היום.

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

הלימוד היומי בתורת מרן | יום חמישי כו סיון תש”פ


כמידי יום אתר “מורשת מרן” מגיש את “הלימוד היומי בתורת מרן” שע”י המרכז למורשת מרן להבין ולהשכיל. להצטרפות לקבלת הלימוד במייל מידי יום לחצו כאן.

הלימוד היום בספר חזון עובדיה שבת א – הלכות שנים מקרא ואחד תרגום, הלכות ה-ט.

א. מצוה מן המובחר להשלים קריאת שנים מקרא ואחד תרגום קודם סעודת שחרית של שבת, ואם לא השלים קודם אכילה ישלים אחר אכילה עד המנחה, והנכון כסברא זו. ומיהו יש אומרים שיכולים להשלים שמו”ת עד רביעי בשבת, ויש אומרים עד שמיני עצרת.

ב. האבל בתוך שבעת ימי אבלו קורא שנים מקרא ואחד תרגום בשבת.

ג. מלמדי תינוקות שקוראים הפרשה עם תלמידיהם, אינם צריכים לחזור ולקרות המקרא של הפרשה בשבת, אלא יאמרו תרגום פעם אחת ויוצאים ידי חובתם. 

ד. הסומא והחולה שעיניו כואבות, חייבים לשמוע קריאת שנים מקרא ואחד תרגום מפי איש המחוייב בדבר, ויוצאים ידי חובה מדין שומע כעונה (סוכה לח:).

ה. מצוה מן המובחר היכא דאפשר שלא להפסיק באמצע קריאת שמו”ת, מכל מקום אם היה צמא למים יכול לברך על המים ולשתות. ונראה עוד שכל הפסקה לצורך מצוה מותרת.

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

הלימוד היומי בתורת מרן | יום רביעי כה סיון תש”פ


כמידי יום אתר “מורשת מרן” מגיש את “הלימוד היומי בתורת מרן” שע”י המרכז למורשת מרן להבין ולהשכיל. להצטרפות לקבלת הלימוד במייל מידי יום לחצו כאן.

הלימוד היום בספר חזון עובדיה שבת א – הלכות שנים מקרא ואחד תרגום, הלכות א-ד.

א. חייב אדם להשלים פרשיותיו עם הצבור, לקרות שנים מקרא ואחד תרגום, ואפילו תלמיד חכם שנפשו חשקה בתורה, ובתורתו יהגה יומם ולילה בתלמוד ובפוסקים, חייב להשלים פרשיותיו עם הצבור שנים מקרא ואחד תרגום.

ב. לכתחלה יש לקרות פסוק פסוק ותרגומו, ומיהו אם קרא כל הפרשה וחזר וקראה שנית, ואחר כך קרא התרגום יצא ידי חובתו.

ג. נשים פטורות מקריאת שנים מקרא ואחד תרגום, כי קריאה זו בכלל מצות תלמוד תורה, והרי הנשים פטורות ממצות תלמוד תורה, שנאמר ולמדתם אותם את בניכם, ולא את בנותיכם (קידושין ל.). וכן פסק בשו”ת משנה הלכות ח”ו (סי’ ס). ומיהו אשה שתרצה לקרות שנים מקרא ואחד תרגום תבא עליה ברכה. וכמ”ש הרמב”ם (פ”א מהל’ ת”ת הל’ יג), אשה שלומדת תורה יש לה שכר, אבל אינו כשכר האיש מפני שלא נצטוית, וכל העושה דבר שאינו מצווה עליו אין שכרו כשכר המצווה עליו, שגדול המצווה ועושה יותר ממי שאינו מצווה ועושה (קידושין לא.).

ד. מי שיש ברשותו ספר תורה, והוא בקי בעל פה בטעמי המקרא ובנקודות, נכון מאד שיקרא “שנים מקרא” מתוך הספר תורה, שיש בו קדושה רבה, ועיקר מצות כתיבת ספר תורה היא כדי לקרות בו, ואם אינו בקי בטעמי המקרא מוטב שיקרא שנים מקרא ואחד תרגום מתוך החומש שיש בו טעמים ונקודות, ממה שיקרא בס”ת קריאה סרת טעם.

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

הלימוד היומי בתורת מרן | יום שלישי כד סיון תש”פ


כמידי יום אתר “מורשת מרן” מגיש את “הלימוד היומי בתורת מרן” שע”י המרכז למורשת מרן להבין ולהשכיל. להצטרפות לקבלת הלימוד במייל מידי יום לחצו כאן. 

הלימוד היום בספר חזון עובדיה שבת א – הלכות הדלקת נרות, הלכות נ-נד.

א. עששית של זכוכית שמדליקים בה נרות שבת, מותר ליתן בה מערב שבת מים להגביה את השמן, שיהיה סמוך לפתילה, הואיל ואין כוונתו לכבות. אבל אסור לתת כלי בשבת תחת הנר, לקבל לתוכו שמן הנוטף מן הנר, מפני שהוא מבטל כלי מהיכנו. ומיהו לתת כלי תחת הנר בערב שבת, לקבל את השמן, הדבר פשוט שמותר.

ב. מותר לתת כלי תחת הנר בשבת כדי לקבל בו ניצוצות מהשלהבת של הנר, מפני שהניצוצות אין בהם ממש, ומיד הם כבים מעצמן, וגם הכלי מותר בטלטול לאחר מכן, ואין כאן איסור ביטול כלי מהיכנו. ומכל מקום אסור לתת לתוכו מים אפילו מערב שבת, מפני שמקרב זמן כיבוי הניצוצות.

ג. מנורת שמן שהדליקו בה נרות לכבוד שבת, אסור לטלטל אותה אף לאחר שכבו הנרות, ואם התנה עליה, ואמר שאחר שתכבה יטלטל אותה למקום שירצה, מותר לטלטלה אחר שתכבה. ויועיל תנאי פעם אחת לכל השנה כולה. והאשכנזים נוהגים להחמיר שלא לטלטלה אפילו על ידי תנאי.

ד. מצוה להוסיף מחול על הקודש, ותוספת זו אין לה שיעור, ודי אפילו בשתי דקות קודם שקיעת החמה.

ה. פמוטות העשויים מכסף, שלא הדליקו בהם מעולם, ומונחים על הארון או המזנון לקישוט הבית, אין עליהם תורת מוקצה, אף על פי שהם יקרים וחס עליהם מלהשתמש בהם, מכל מקום מותר לטלטלם בשבת, ואין בהם משום מוקצה. וכל שכן לכלים יקרים שתשמישם להיתר וחס עליהם מלהשתמש בהם, כגון שעון קיר, או תמונה אומנותית יקרה הקבועה בכותל, ונפלה בשבת, אין עליהם תורת מוקצה, ומותר לטלטלם בשבת.

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

הלימוד היומי בתורת מרן | יום שני כג סיון תש”פ


כמידי יום אתר “מורשת מרן” מגיש את “הלימוד היומי בתורת מרן” שע”י המרכז למורשת מרן להבין ולהשכיל. להצטרפות לקבלת הלימוד במייל מידי יום לחצו כאן. 

הלימוד היום בספר חזון עובדיה שבת א – הלכות הדלקת נרות, הלכות מה-מט.

א. תינוקות של בית רבן מותר להם לקרות בליל שבת לאור הנר, אפילו שלא בפני רבן, מפני שאימת רבם עליהם.

ב. נר המונח בעששית הקבועה בכותל אין לקרוא לאורו בליל שבת, שהרי אסרו חז”ל אף אם הנר גבוה עשר קומות שאינו יכול להגיע אליו, דלא פלוג רבנן. אבל אם העששית סגורה במפתח, שפיר דמי.

ג. אף על פי שאסור לקרות לאור הנר, גזרה שמא יטה את השמן לפתילה, מותר לקרות לאור מנורת נפט (לאמפ) שאורה רב, ונמשך אורה במדה שוה משעת הדלקתה עד כיבויה, ואין לחוש שמא יטה אותה להגביה את התאורה שלה. אכן חסידים ואנשי מעשה נוהגים לכתוב מערב שבת על פיתקא באותיות גדולות “שבת היום” ומניחים אותה אצל המנורה, וקוראים לאורה, ושפיר דמי.

ד. לא יתן אדם מערב שבת כלי מנוקב מלא שמן מעל הנר, כדי שיהא מנטף שמן לתוך הנר, גזרה שמא יסתפק מן השמן לצרכו, ויעבור על איסור מכבה.

ה. כל כיבוי שאינו לצורך לעשות פחמין, אינו אסור אלא מדרבנן, דקי”ל כר’ שמעון שכל מלאכה שאין צריך לגופה פטור, הילכך המכבה את הנר מפני שהוא חס על השמן שלא ידלק כולו, וכן החס על גוף הנר שלא ישרף, הוי מלאכה שאין צריך לגופה, ופטור אבל אסור מדרבנן. ואסור לכבות את הנר בשביל חולה שאין בו סכנה כדי שישן, ואם כיבה פטור אבל אסור, משום דהוי מלאכה שאין צריך לגופה, ובשביל חולה שיש בו סכנה מותר לכתחלה (שבת ל. ומרן בש”ע סי’ רעח ס”א). ומותר לכבות את נרות החשמל על ידי עכו”ם, אפילו בשביל חולה שאין בו סכנה.

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

הלימוד היומי בתורת מרן | יום ראשון כב סיון תש”פ


כמידי יום אתר “מורשת מרן” מגיש את “הלימוד היומי בתורת מרן” שע”י המרכז למורשת מרן להבין ולהשכיל. להצטרפות לקבלת הלימוד במייל מידי יום לחצו כאן. 

הלימוד היום בספר חזון עובדיה שבת א – הלכות הדלקת נרות, הלכות מא-מד.

א. מותר לקרוא לאור הנר פרק במה מדליקין ובגמרא והמפרשים שעוסקים בעניני איסור הטיית הנר, אבל בשאר פרקי משנה דשבת אין להתיר.

ב. במה דברים אמורים באדם יחידי שקורא לאור הנר, אבל שני בני אדם שקוראים ביחד בענין אחד מותר, שאם יבוא האחד להטות הנר יזכירנו חבירו. ואפילו האחר אינו קורא אלא שאומר לו תן דעתך עלי שלא אטה את הנר מותר. והוא הדין אם אומר כן לאשתו. ואם שני בני אדם קוראים בשני ענינים, כל אחד בענין אחר, אסור.

ג. אפילו בגדים שדומים זה לזה וצריכים עיון רב להבחין ביניהם, בין אם הם שלו או של חבירו, אסור לבדוק לאור הנר שמא יטה (ש”ע סי’ ערה סעיף יא).

ד. לכבוד נרות השבת, אין להפשיט בגדי התינוקות הקטנים, שלא יהיו ערומים בפני הנרות, משום ביזוי מצוה.

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

הלימוד היומי בתורת מרן | מוצ”ש שלח לך תש”פ


כמידי יום אתר “מורשת מרן” מגיש את “הלימוד היומי בתורת מרן” שע”י המרכז למורשת מרן להבין ולהשכיל. להצטרפות לקבלת הלימוד במייל מידי יום לחצו כאן. 

הלימוד היום בספר חזון עובדיה שבת א – הלכות הדלקת נרות, הלכות לז-מ.

א. נוהגים בליל יום הכפורים לקרוא במחזורים מפני שאימת יוהכ”פ עלהם, ולא יבואו להטות.

ב. לענין קריאת ההגדה בליל פסח שחל בשבת, סתם יהודי אי אפשר שלא תהיה ההגדה שגורה בפיו, ולכן יוכל להביט בספר ההגדה ולקרוא בה ראשי פרקים. אבל אם לא למד תורה מעולם, ואינו יודע מההגדה כלל, אם יש אחר עמו, ואפילו אם אשתו עמו, יאמר להם שישימו עיניהם עליו שלא ישכח ויטה את הנר, ואם אין איש בבית זולתו אינו רשאי לקרוא. ובזמן הזה שיש אור החשמל, מותר לקרות ההגדה בכל ענין.

ג. כל קריאה שאדם רגיל בה ושגורה בפיו, ואינו צריך להסתכל בספר אלא ראשי פרקים, כמו מזמורי תהלים למי שרגיל בהם, או פרקי שיר השירים למי שרגיל בהם, מותר לקרוא אותם לאור הנר, אף שהוא יחידי.

ד. אדם חשוב שיודע בעצמו בבירור שאף פעם אינו מושיט ידו אל הנר להטות שמן לפתילה, רשאי לקרות לאור הנר.

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן
» העמוד הקודםהעמוד הבא »