חינוך בנעימות • הרב חנניה מנס יו”ר מרכז “בנועם – שיח” – הדרכה לבין הזמנים פורה ומהנה. תשפ”ג


הדרך לחופשה מועילה עם ילדים.

חופש הוא זמן מקסים לילדים, או סיוט מתמשך, ואח”כ ההורים צריכים חופשה על החופש?

אך איך לשמור עליהם בטוחים ואף נהנים?

הורים רבים סובלים מלחצים והתלבטויות בבין הזמנים. ושאלתם כמה יותר איך למזער נזקים, והאם ייתכן בכלל..

שאלה נוספת שבאה לפתחינו לא פעם היא:

הרבה תלמידים בבין הזמנים (בחופש. בלע”ז) נהרס להם כל מה שהשיגו בזמן ומתחילים להידרדר וחוזרים אחרת, אחרי החופש .

מה אפשר לעשות?

אולי כדאי לבטל את הבין הזמנים הזה?

הגמרא בברכות כח. ר’ זירא כי הוה חליש מגירסיה הוה אזיל ויתיב אפתחא דבי ר נתן בר טובי אמר כי חלפי רבנן איקום מקמייהו ואקבל אגרא. – רב זירא לא היה לו כח ללמוד, אז הוא התיישב ליד הישיבה, לעמוד כאשר התלמידי חכמים עוברים, ולזכות בשכר על כך. הוא ידע את מצבו ולא התכחש. יש זמנים שצריכים אוורור. וכשם שכשיש חולשה גופנית אנחנו לוקחים זמן לנוח – להתאושש. כן בחולשה נפשית. וזה אכן זמן מצוין קצת להרפות מהלחץ השנתי ולתת אוורור לילדים בכלל ולמתבגרים בפרט.

 

זמן מקסים ופורה

ננסה בעז”ה שאכן יהיה זמן מקסים ופורה. וכמה שפחות נזקים חלילה.

  1. ראשית – הקפידו על תוכנית יומי. שיהיה לו”ז מסודר. ייתכן שינוים מסוימים בלוח הזמנים. אך חייבים שהיה לו”ז. וגם אם לא יהיה מושלם ב 100% הכיוון הוא ברור וגורם לכך שהבית יתפקד כמו שצריך.

הלו”ז כולל תפילה בזמן. לקום בבוקר, להתלבש, (לא להישאר לבוש בפיג’מה – זה מוריד את המוטיבציה) להתפלל, לאכול ארוחת בוקר. הקפידו על תזונה מאוזנת וכך שאר היום.

כאשר יש לו”ז שכתוב והבית הולך לאורו זה מגביר את המוטיבציה. וגורם לתחושה שהיום קיים. יש זמן לערנות אך גם יש זמן לישון.

  1. האצילו משימות: הורים זקוקים לעזרה קטנה מהילדים שלהם! עודדו אותם לקחת על עצמם משימות המתאימות לגיל כמו עריכת השולחן או קיפול כביסה. זה לא רק מקל על ההורים, אלא גם מלמד את הילדים אחריות.
  2. כמו”כ לחשוב מראש על תעסוקה ומטלות. (לא הכל צריך לעלות הרבה.. לבקר בני דודים שלא נפגשנו איתם… פארקים וכו’. להכין שבת \ ארוחת בייחד.)
  3. כאשר יוצאים למקום ויש חלילה פריצות, או שמגלים שהמקום אינו שומר שבת וכו’ כדאי לשים לב איך אנחנו מעברים את המסר לילדים:

”אויש. כמה מצער אבל התורה לא מרשה לנו להיכנס לכזה מקום, נעשה אחורה פנה, חבל.”

או: ”ילדים יקרים, לא מתאים לנו שנסתובב כאן, אנחנו נסיכים בנים של מלך מלכי המלכים.. אנחנו מכבדים את המעמד שלנו לא מבזים את מי שכה שומר עלינו ואוהב אותנו.”

אפשר לשיר שיר (על הזכייה להיות יהודי \ שבת \ תנה בני ליבך לי..) עם הילדים ולנסות למצוא משהו אחר במקום.

  1. אפשר לעשות יום של… לדוג’ יום של מידות טובות. יום של כיבוד הורים. יום של הכנה לשבת וכו’ כך אנחנו מייצרים דברים הקשורים לנושא היומי. וכן אנחנו על הדרך מלמדים אותם הלכות ומנהגים שונים.. כן אפשר ימי יצירה. וגם מחומרים מתבלים..
  2. כמובן כמה שיותר לנצל זמן איכות עם הילדים. כאשר אנחנו נקצה זמן ייעודי מדי יום לחיבור עם הילדים זה יכול לחזק את הקשר בין הורה לילד וליצור זיכרונות טובים מתמשכים.
  3. למצוא הזדמנויות להרבות במחמאות.
  4. לא לשכוח זמן איכות בין ההורים. להטעין מצברים. בין אם זה ליהנות מכוס תה או טיול מהיר מסביב לבניין, שהילדים יחוו הורים שמחים ומאושרים. ( רוב הזמן) ולא הורים שמחכים שיגמר התסכול..
  5. עוד טיף על הדרך… תרגילו את הילדים מגיל צעיר לפשטות. כך לא ידרשו כל שנה דברים יקרים מידי..

 

ומה עם בחורים מתבגרים??

ראשית רוב הנקודות שהעלנו, הם אותו הרעיון רק לתאם לפי הגיל.

בין הזמנים זה לא הזמן להתחיל לחנך! כי הבן נמצא בבית בתחושה של ”קווי ד’ יחליפו כח” הבן מחכה להתאוורר ושלא יחפרו לו כמו בבית. ושלא יציקו לו, ושלא יחוש תחרות שהוא חש לעיתים בישיבה. הוא רוצה להירגע ולנוח.

בבין הזמנים עלינו להגביר את הקשר עם הילדים.

רוב מקרי החיכוך שקורים, הם סביב הקימה בבוקר והליכה לישון. לכן צריך בתחילת הבין הזמנים לתאם איתם עמדות.

שיש זמני קימה. ושהבן יחליט את הזמן שהוא אכן קם. אך לא ההורה צריך לקחת את האחריות על זה. כאשר ההורה לוקח ע”ז אחריות – האב והבן נכנסים למאבקים. ונהיה אוירה רעה והבן כבר בכוונה לא קם. (.. הרבה בחורים אמרו לי שהם לא קמים בשביל הפרינציפ…)

ההורה צריך לומר לבן: זה אחריות שלך. רק שיהיה שעה קבועה מתי אתם קמים. ולא לדבר על זה יותר.

וכן לדבר איתם שיש מסגרת כאן זה בית מתפקד. זה בית שצריך לשמור על כלליו. וניתן וראוי לדרוש מהם.

במסגרת מנקים את השולחן אחרי שקמים ממנו. הולכים לישון. יש זמן שהאור יכובה.

יש שעה שהפעילות במטבח מסתיימת.

שומרים על הניקיון. וכו’ כמובן לא להפריז. וכל בית והדברים הרלוונטיים אצלו.

רק חובה שיהיה דוגמא אישית. כי מה הטעם לדבר איתם על ללכת לישון כשהאבא קורא ספר בהמשכים… או לדבר איתם על השכמה בבוקר.. והאבא שכח מהם שעות קימה ראויות..

אך כל מה שקשור לעניינים האישים שלהם, שאינם במסגרת הכוללת של הבית זה האחריות שלהם.

ותנו בהם אימון. שהם אכן יממשו את מה שאנו מצפים מהם. כאשר נותנים בילד אימון הם יותר ממשים את מה שמצופה מהם.

לא כדאי לתחקר אותם מה לומדים בישיבה. כי גם יש כאלו שהם עושים שטייגען.. אך בגיל ההתבגרות הם לא אוהבים לשתף. – הנוער המתבגר עובר תהליך רגשי וחברתי מורכב במהלכו מתחזקת הזהות האישית והחברתית שלו הוא לא אוהב להרגיש ש’חופרים’ לו מה והא לומד ומתקדם..

כן, ראוי לדרבן אותם שילמדו דברים שהם לא לומדים במהלך הזמן. או יחזרו ושילכו לישיבת ביה”ז.

כדאי כמה שיותר לצאת ליציאות עם הילדים המתבגרים היות וכשהם לידנו אפשר לשמור עליהם יותר. כמובן שההורה יוצא באווירה טובה. כי אם האווירה של לחץ וכו’ הרי יצא שכרו בהפסדו.

ולא לחשוש מביטול תורה. הרב מבריסק היה בודק היטב מי הם החברים של ילדיו. וידע כל שעה עם מי הם משחקים. והיכן מסתובבים.

הבן רוצה לצאת עם החברים לצאת לפעילות מסוימת. חשוב שיהיה כסף מתוקצב מראש שהילד ילמד לא לחרוג מהכללים וידע שיש תקציב  שיש מחיר להנאות עכשוויות ואז הסתיים הכסף. – שהבחור/ה ידעו ללמוד להסתדר ולהסתגל עם תקציב.

בעז”ה כאשר אכן נפעל על פי הוראות אלו וכמובן נרבה תפילה לפני ה’ שנצליח דרכנו. נזכה למזער נזקים וההיפך שימים אלו זמן מקסים להנאה מרובה עם הילדים. ולחיזוק הקשר שכה חשוב להצלחתם…

 

לייעוץ / הזמנת הרצאות וסדנאות.

הארות \ הערות הגב: N3201525@GMAIL.COM

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

הרב חנניה מנס יו”ר ארגון “בנועם שיח” • חינוך בנעימות: הרב ששמו ‘כולם’ – אמור תשפ”ג


אמור אל הכהנים בני אהרן ואמרת אלהם” ברש”י: “אמור ואמרת – להזהיר גדולים על הקטנים

היכן מצאנו בתורה אזהרה מיחדת להזהיר גדולים על הקטנים? מדוע דווקא במצווה זו העוסקת בטומאת הכהנים, מזהירים הגדולים על הקטנים לשמור על הקטנים לבל יטמאו? מדוע לדוג’ לא הזהירו במצוות איסור אכילת בשר וחלב להזהיר את הקטנים? הלא את כל התורה על ההורה מוטל להנחיל לצאצאיו!

אומר רבי זלמן סורוצ’קין זצ”ל בספרו ‘אוזניים לתורה’:

שרואים יסוד גדול מאוד בענייני חינוך, כאשר אב אומר לבנו כאשר ילד קטן נוגע במוקצה בשבת, אומרים לו: זה מוקצה, הוא מרים את עיניו ורואה שכולם לא נוגעים.

כאשר אב מסביר לבנו לא לאכול מאכל שאינו כשר, הוא מתבונן סביבו, ורואה שאכן כולם אינם אוכלים אוכל שאינו כשר. כל איסור אחר ילד מבין – אסור לאכול ללא ברכה, כי גם כל החברים שלו נוהגים איסור בדבר.

משא”כ במה שנוגע לאזהרות הכהנים על טומאת מתים.

הבה נדמיין לעצמנו את המקרה הבא: באחד הימים משתחרר הילד לביתו מן החדר, משום שגדול הדור נפטר. הוא רץ הביתה ורוצה לצאת עם אבא להלויה, אבל לא. אבא עוצר אותו: “אנחנו איננו הולכים לשם, אנחנו כהנים”…  “ומה אם אנחנו כהנים?” – מתפלא הילד – “האם אנחנו יותר צדיקים מכולם? הרי כל הרבנים הולכים ללוייה הזאת”… כאן מתחילה הבעיה… כאן צריך האב לחנך את בנו כנגד הזרם. כשהרב ששמו ‘כולם’ מתיר, ניצב האב בפני בעיה לא פשוטה. כשצריכים להילחם כנגד “כולם”, באה התורה ומזהירה “אמר ואמרת”, להזהיר גדולים על הקטנים.

זהו יסוד חשוב מאוד בחינוך כל אדם לעצמו ובחינוך הילדים בבית, ומי שישכיל לעשות בו שימוש נכון, יוכל להחדיר לביתו עקרונות חינוכיים רבים ולרומם את הליכות הבית.

גם כאשר אנחנו רואים דברים שהסביבה התרופפה בהם, על ההורה להחדיר כמה אנחנו מרוממים ועל ההורה להזכיר לילדיו: אנחנו מקפידים על ענין כלשהו יותר מאחרים, משום שאנחנו שונים ואחרים, בגלל שאנו: – ”בני אהרן”.

(יחי ראובן)

 

להזמנת הרצאות, הערות \ הארות וייעוץ: 0583201525 \ n3201525@gmail.com

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

הרב חנניה מנס יו”ר ארגון “בנועם שיח” • חינוך בנעימות: הקולר תלוי בנו / אחרי-קדושים תשפ”ג


מליצה נאה בת שנים רבות אומרת כי סדר הפרשות ”אחרי מות – קדושים אמור” מלמדת אותנו שאחרי שאדם הלך לבית עולמו עלינו לומר עליו ‘קדוש’ ואל לנו לדבר על המגרעות שלו…

סיפר הגה”צ ר’ אהרן טויסיג שליט”א: מעשה שאירע בילדותי, כאשר אבי נטלני עימו, לבקר בביתו של דודנו, רבי אברהם חיים ברים זצ”ל. לפתע ראה אבי את אחת מבנותיו של רבי חיים מתייפחת. אבי נבהל ושאל מה אירע לה, אך הבת שתקה ולא ענתה.

מסתבר שהיא נמנעה מלדבר בנוכחות אביה, מפני כבודו. כאשר יצא אביה, רבי חיים, מן החדר אמרה לאבי: אני משמשת כמורה בבית הספר ומחר אני צריכה לחלק תעודות לתלמידותיי. כבר מילאתי את כל התעודות, הכל ערוך ומוכן. אבי (ר’ חיים) עלעל בתעודות וראה את התעודה של אחת מילדות הכיתה, אשר ציוניה לא היו מרשימים…

הוא פנה אלי ואמר: ‘אינך יכולה למסור את התעודה הזאת לילדה! לא יעלה על הדעת שהבת שלי תגרום עוגמת נפש לתלמידה צעירה.

ממשיכה הבת: שאלתי את אבי: אבא, מה אעשה, הרי אלו הם ציוניה של התלמידה! והוא השיב: אם התלמידות השיגו ציונים נמוכים, הקולר תלוי בך! אינך יכולה לגלגל את האחריות אל הילדה הרכה ובמקביל לגרום לה צער ועוגמת נפש’, ואז קם אבי, נטל את התעודה והשליכה לפח האשפה!

אומר הרב טויסיג: יש מורות החוששות לרשום במבחנים ובתעודות, ציונים שאינם אמתיים, בנימוק שיש בזה שקר. אבל לפני שהמורה נוטלת את העט לידה וחוקקת על גבי תעודה את הציונים הגרועים ל’מזכרת עוון’, האם גם בכל שאר מקרי החיים היא נזהרת כל כך מכל סרך שקר? ומה עם הצער שנגרם לתלמידה שמקבלת לידה תעודה גרועה, האם מזה אין צריך לחשוש? ומה עם ההשלכות הנפשיות, החברתיות והחינוכיות שעלולות להיגרם לתלמידה כתוצאה מכך?

לפני שנתיים באסון מירון, זעק אחרי השבעה, הרב אלנקווה, אביו של הרב ישראל מהרוגי מירון. מדוע רק אחרי פטירת הבן אני צריך לשמוע מחמאות? מדוע בחיים שלו, לא יכלו לספר לי.. רק שיש כשלים וחריקות יודעים אנשי הצוות לעדכן. אך מדוע כשיש דברים טובים???

עלינו לפרגן, להאיר, לתת מילה טובה. לספר להורה משהו טוב על בנו.

כמובן לא משהו שאינו ‘מציאותי’ אך בגדר הנורמלי…

לשפוך נופך של מחמאה. להאיר ולהאיר.

 

להזמנת הרצאות, הערות \ הארות וייעוץ: n3201525@gmail.com

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

הרב חנניה מנס יו”ר ארגון “בנועם שיח” • חינוך בנעימות: איך ממיסים שודד אכזר – תזריע תשפ”ג.


המצורע יוצא מחוץ למחנה, על מנת לשבת לבד במצב לא נעים, כשראשו פרוע ובגדיו קרועים. כך ישב ויחשוב על נגעי הלשון הרע שבעונותיהם קיבל נגעי גופו. וישוב בתשובה ויעשה את דרך התשובה – ויתרפא.

וזה עונשו של מי שדיבר לשון הרע.

ומי שלא אמר מילה טובה?

נו.. לא אמר! מה קרה?

אומר הזוה”ק בפרשתנו ( תזריע דמ”ו ): ‘כמה דעונשא דהאי בר נש בגין מלה בישאכך עונשיה בגין מלה טבא דאתיא לידיה ויכיל למללא ולא מליל’,

ובלשוננו: אומר רשב”י, כמו העונש שיש לאדם שאמר מילים רעות ודיבורים אסורים. כך נענש אף על מילים טובות ודיבורים חיוביים שיכול היה לומר, ולא אמר!

שמעתי מהגה”צ ר’ אהרן טויסיג שליט”א סיפור מפעים על כוחה של מילה טובה:

סיפור שסיפר לו יהודי עשיר, המתגורר בלונדון. שיצא לילה אחד מבית הכנסת, כשבכיסו מונחת חבילת שטרות המכילה סכום עצום. ומיהר לביתו. וכאשר עבר ברחוב צדדי וחשוך, הסתער עליו לפתע גוי גברתן, מגודל שרירים, שהערים לעברו את המשפט העתיק השגור על לשונם של שודדים ורוצחים: ‘תן או הכסף או הנפש!’

לפני שבא להגיש לו את חבילת השטרות. פנה אליו היהודי לפתע, ושאל: מה אתה רוצה ממני? לשם מה אתה צריך את הכסף שלי?!

השודד ההמום מההעזה הבלתי מוסברת שגילה, נרתע לרגע קט, ואחר כך השיב בקול גס: ‘אני רוצה ללכת עכשיו, לקנות וויסקי, לשתות ולהשתכר. תן כבר את הכסף!’

‘האמת שאתה נראה לי אדם מאוד הגון ונחמד’, ציין העשיר, ‘אם זו הסיבה, הנה אני מוציא לך עכשיו שטר של עשרים לירות שטרלינג, לך ותשתה כאוות נפשך!’

מספר העשיר להרב טויסיג: ‘אל תשאל כיצד צץ במוחי רעיון כה מוזר, כאשר על פניו הייתי אמור לאבד עשתונות ולהתמוטט ברגע אחד. ה’ יתברך פשוט שם בפי את המילים הנכונות. הבריון חטף את השטר שהושטתי לעברו, והסתלק מהמקום בלי לומר מילה! והתכוננתי למחרת בבוקר לבוא לבית כנסת לברך ברכת ‘הגומל’! ולחשוב כי בכך הסתיים הסיפור, אבל האמת שהוא טרם התחיל!’

..שלושה ימים לאחר ניסיון השוד, צעד שוב היהודי בחושך שוב מבית הכנסת.

הרחוב היה אפל, אך גם בחושך הצליח להבחין בצלליות של יהודים המסתובבות לפני בית הכנסת. תוך כדי כך, קלט היהודי מזווית עיניו את אותו גוי מפחיד, המתקרב לעברו. אין לתאר את החרדה שחש באותם רגעים. המחשבות התרוצצו במוחו. אולי העבריין שמע כי אני עשיר? האם באים לשדוד אותי שוב, או שמא גרוע מכך? האם שוב יתרחש לי הנס?

הגוי אכן נגש אליו ושאל: ‘זה אתה, נכון? זה אתה!’

תוך כדי כך, אזרו המתפללים אומץ והתאספו סביבנו. התברר כי הגוי הזה ממתין במקום, ובמשך  דקות ארוכות הוא ניגש לכל יהודי שבסביבות בית הכנסת, מתבונן בו מקרוב, ומנסה לזהות האם פניו תואמות לפני האיש אותו הוא מחפש.

המתפללים היו נתונים באימת מות. ובצדק. מה הוא רוצה, מה הוא עלול לעשות?!

אבל הגוי המשיך בדבריו ואומר ליהודי. ‘לפני שלושה לילות, כשבאתי להתנפל עליך ודרשנו ממך באיומים את כספך’. וכשכולו רועד. ‘תראה’, הסביר הפושע ‘נתת לי שטר של עשרים שטרלינג, כדי שאקנה בו משקאות חריפים, אבל בסוף הוצאתי רק שלוש עשרה לירות שטרלינג. אני רוצה להחזיר לך את העודף – שבע לירות שטרלינג’.

‘אומר לך האמת’, סיפר הגוי: אני היום בן עשרים ושבע, אבל מאז שאני זוכר את עצמי הייתי ילד מופרע וחסר משמעת הוריי היו אומרים לי תמיד: אתה אפס מאופס, מה יצא ממך?!

גם המורים בבית הספר לא היו מרוצים ממני, והיו מטיחים בי שוב ושוב: אתה פרא אדם, לא יצא ממך כלום!

אני לא זוכר שאף פעם במהלך חיי, אבא ואמא או אחד מהמורים שלי בבית ספר, אמר לי מילה טובה. כשראיתי אותך באותו לילה, לאחר שעבר עלי יום קשה, התכונתי לפרוק עליך את עצבי ולרצוח אותך בין אם תסרב לתת את הכסף, ובין אם לא!

אבל כשאמרת  לי כי אני נראה אדם עדין ונחמד הייתה לי זו הפעם הראשונה בימי חיי, שבה שמעו אזני מבן אדם כלשהו, שאומר עלי משהו חיובי. החלטתי לקחת ממך את עשרים הלירות ולהחזיר את ההפרש. עכשיו באתי להשיב לך את העודף, הנה קח לך בבקשה שבע לירות שטרלינג!

הגוי הגברתן סיים את דבריו, ולנגד כל היהודים המתאספים, פרץ בבכי חסר שליטה ומלמל מבעד לדמעות: זו הפעם הראשונה שאוזני שמעו כי אני אדם הגון ונחמד!!

נזכור את דברי הזוהר. כמה נשמות מסתובבות לידינו שזקוקים למילה טובה, ואם על הגוי זה משפיע, כל שכן על נסיכים – בניו של מלך מלכי המלכים. שזקוקים למילה טובה, לפרגון, לייחס טוב ומחבק.

למילה שנוסכת תקווה ואור חדש לאדם..

ואם מילה בסלע ושתיקה בתרי, זה בהרבה יותר..

וכ”ש כמה עלינו להיזהר מלתת לילדינו \ תלמידנו ‘עקיצה’ וכל שם וחניכה דאית ליה.. שיכולה לחסל אותו..

יה”ר שנזכה, בפרט בימי ספירת העומר להרעיף מילים טובות.

(ואל דאגה הם יחזרו אלינו, ובגדול!!)

 

להזמנת הרצאות, הערות \ הארות וייעוץ: n3201525@gmail.com

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

הרב חנניה מנס יו”ר ארגון “בנועם שיח” • חינוך בנעימות: שברים עטופים – פסח תשפ”ג


כנגד ארבעה בנים דברה תורה..

מעשה ביהודי שחכר אצל הפריץ. והפריץ חיתן את בתו. והיהודי היה צריך להביא מתנה.

רק – כסף מנלן?

עלה בדעתו של היהודי רעיון. פנה לחנות של כלי בית, ושאל האם יש להם סט אחד שבור?

ואכן, מצאו בחנות סט שכזה, ותמורת סכום פעוט גם ארזו ונתנו לו את הסט ארוז כדבעי.

היהודי הלך לחתונה שמח ורגוע. עד שיפתח הפריץ את המתנה יעברו כמה ימים, וכשימצאו את הכלים שבורים, יתלו שנשברו בדרך והכל יעבור בשלום..

עברו שבועיים, והיהודי נקרא לבוא אל הפריץ. הפריץ זועף כולו תתבייש להביא לחתונת ביתי כלים שבורים?

חס ושלום. היתמם היהודי. שלמים היו, אלא שנשברו בדרך..

זעף הפריץ – אינך מתבייש לשקר לי? הבט וראה! קרא הפריץ למשרת, שהביא את האריזה אותה נתן היהודי, הביט בה היהודי וחשכו עיניו.

אכן הכלים שבורים, אלא שבחנות טרחו ועטפו את השברים, וארזו אותם אחד אחד כל שבר עטוף בפני עצמו..

( משל זה היה מספר האדמו”ר האמרי אמת מגור לנמשל – הקב”ה מחבב לב שבור, אבל לא כשהשברים עטופים יפה יפה..)

 

ארבעה בנים. אכן ישנה דרך כלל הגמוניה משפחתית, אך גם בה יש את המאפיינים ההטרוגניים – זה הבן החכם וזה ‘שאינו יודע לשאול’ לעיתים במהלך השנה אנחנו נוטים לעטוף ולא להתייחס להבדלים, אלא לראותם ולעטפם בצורה כוללת. (במיוחד בכיתת לימוד שמלמדים את כל הכיתה, ללא התייחסות פרטנית.)

אך בלילה הזה, תתייחס להבדלים! הסבר לכל בן את סיפור יציאת מצרים לפי רמתו. ולא בצורה כוללת. אלא תשקיע שכל אחד יבחין בשינוים שבלילה הזה, ומדוע זה כך.

בספה”ק ‘מנוחה וקדושה’ (לתלמיד לר”ח מולאז’ין): שבלילה הזה יש אוצרות ייחודיים להחדיר אמונה לצאצאינו. ועלינו להחדיר לכל ילד כמות שהוא. כמ”ש ”כנגד ארבעה בנים דברה תורה” –

החכם – שאפשר לחשוב הוא מספיק חכם, מה יש לי להוסיף לו?

הרשע – שעלולים לחשוב שחלילה אבד שברו.

התם – בזה האבא מסברא יחשוב שהמצווה עליו, אך התורה זירזה אותו.

ושאינו יודע לשאול – שאין לו שכל כלל, ויחשוב האבא שאין טעם לדבר אתו.

על אף כל התירוצים על כל אבא ואבא להקדיש וללמד את יסודות אמונה בלילה זה המסוגל להשריש בלבם אמונת ה’.

לכן כי לילה זה סגולי במיוחד, להשריש את האמונה, נקפיד להתייחס לכל אחד לפי מתו ולהחדיר לו את יסודות האמונה.

יה”ר שאכן נזכה להתמקד בעיקר ולהשריש בלבם אמונת ה’.

 

להזמנת הרצאות, הערות \ הארות וייעוץ: n3201525@gmail.com

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

הרב חנניה מנס יו”ר ארגון “בנועם שיח” • חינוך בנעימות: פרסומת חיובית – פקודי תשפ”ג.


אלה פקודי המשכן.. אשר פקד ע”פ משה”

מדוע ספר משה, הרי למדנו שאין הברכה שרויה אלא בדבר הסמוי מן העין?

שמעתי בשם הזוהר הק’ שכסף שנמנה ע”י משה רבנו, שורה הברכה אפילו שסכום הכסף ספור ואינו נסתר מעיננו. ומדוע? אומר הזוהר כי כח קדושתו של משה אין שום סיבה למניעת הברכה – כי הכלל שאין הברכה נמצאת אלא בדבר הסמוי מן העין אינו גמור וכח קדושתו של משה יתגבר ויברך אף את הדבר הספור.

 

פגשתי יהודי בר אוריין בעל בעמיו, שהתברך ברוחניות וגשמיות. והוא סיפר לי שהוא דאג, שילדיו ידעו מהמעשים טובים שלו.

ואמר לי ‘בבית פנימה טוב הפרסום אך בחוץ מזיק’. מדוע?

נחשוב על היהודי מספר לילדיו בערגה על הלימודים שלו. ומראה להם איך שבסיום יום עמוס הוא מתיישב ללמוד למרות כל הטרדות.

ומאידך אברך שבסיום לימודיו הוא חוזר ובסערת רגשות מספר למשפחתו על קריסת בנק.. וגרוע מכך על נייעס של ‘מחלוקת לשם שמים’..

מה תפסו ילדיו שמה הכי חשוב? התורה ומעש”ט או ה’נייעס’

ומספר לי שאכן הוא זכה לקורת רוח מרובה מכך, אחד מילדיו שיש לו “קשב וריכוז” שבערב חתונתו אמר לו: אני רציתי לעזוב הכל, מלמד פלוני השניא עלי את הדת.. אך בזכות שהייתי רואה אותך בסוף יום עמוס עוזב את כל העיסוקים והטרדות, ופותח את הגמרא עם האותיות הקטנות הבנתי שזה העסק הכי חשוב שיש וזה מה שהחזיק אותי למרות הכל.

הברכה אינה שרויה בדבר הסמוי מן העין היא כאשר המטרה שלילית, להתפאר או לפרסום. אז זה אכן יגרום להיפך מברכה.

אך כאשר מטרת הפרסום היא חיובית אז הגילוי יביא ברכה ולא להיפך.

 

להזמנת הרצאות, הערות \ הארות וייעוץ: n3201525@gmail.com

 

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

הרב חנניה מנס יו”ר ארגון “בנועם שיח” • חינוך בנעימות: מה אתה אוהב? / פורים תשפ”ג.


בשנה השלישית למלכותו, אחשוורוש עושה סעודה לכלל יושבי הממלכות אשר תחת שליטתו בכל העולם.

סעודה יוקרתית ברמות הגבוהות ביותר.

הריצוף היוקרתי ביותר בעולם. המושבים – מיטות זהב וכסף וכו’.

והאוכל והשתייה כרצון ודת כל איש ואיש. מה שהוא הכי אוהב.

לטורקי – הקפה, להונגרי – הגפילטע, לשוויצרי – את השוקולד, לאתיופים – אינג’רה. לרומנים – ממליגה. לישראלי – השוארמה, (וי”א חוצפה ישראלית..)

ולמרוקאי – קוסקוס וכמובן מאכלים מתובלים וכן על זו הדרך.

ומוזיקה. איפה היא ברשימה?

מוזיקה –  עוד לא היו אוזניות (על מנת שכל אחד ישמע מה שהוא רוצה), לפיכך לא היה אפשר להשמיע מוזיקה כרצון איש ואיש ובטח שלא ברבים – לכלל המשתתפים. כי המוזיקה שבני מדינה אחת אוהבת,

צורמת לבני המדינה השכנה.

לכל אחד יש את הניגון המיוחד לו אותו הוא אוהב. וניגון שאינו אוהב יכול לצרום לו, ולגרום לו שלא ליהנות מן המסיבה…

 

שאלו פעם קבוצה של מחנכים: מה אתם זוכרים מהמלמד שלכם בכיתה ז’?

האחד ענה: המכה שקיבל. והאחר השיב: המחמאה שקיבל. והשלישי – הטיול שהיה להם עם המלמד.

וכן על זה הדרך.

שאלו אותם: ואיך הוא הסביר את הגמרא? איך הוא נתן פירוש במשניות?

שקט!

אף אחד לא זכר…

כשאנחנו רוצים להצליח לגשת ללב של ילדינו / חניכנו עלינו למצוא בהם את מה שהם אוהבים…

האדמו”ר מפינסק קרלין זצוק”ל שהי אף מחנך, כותב שהכלי הראשון למשמעת בכיתה ע”י חיבור רגשי לתלמידים – ע”י שתאהב אותם,

והשלב החזק יותר הוא לדעת אף מה הם אוהבים. ואכן להנעים להם..

כך נוכל להגיע לליבותיהם ולהצמיח מהם את המיטב.

עלינו לגלות את הצלילים שהם אוהבים. ולהשמיע להם אותם!

זו הדרך להשריש בהם ערכים אשר לא יישכחו במהרה!

בדרך זו נצליח לרומם אותם! ואף לדרוש מהם!

 

להזמנת הרצאות, הערות \ הארות וייעוץ: n3201525@gmail.com

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

הרב חנניה מנס יו”ר ארגון “בנועם שיח” • חינוך בנעימות: לא משתנים? – יתרו תשפ”ג.


עם ישראל בצאתם מארץ מצרים ועוד בשלבים שלפני חוו הרבה ניסים..

מהו הנס הגדול ביותר, שחוו עם ישראל בצאתם ממצרים?

בוודאי שאלה קשה.. איך אפשר להשוות? עם ישראל חווה ניסים גלויים מאת השי”ת.. איך אפשר לתת משקל מה כנגד מה?

שמעתי תשובה (אינני יודע אם היא אמתית, אך זה מהנסים הגדולים וודאי..)

הנס הגדול היה שהקב”ה לקח עם של עבדים. שנמצאים בתוך דיקטטורה של אומה – שאין אפשרות לכל עבד לצאת ממנה. ותוך חודשיים להפוך אותם לעם הנבחר – עם מקבלי התורה. הייתכן?

ניתן דוגמא לעבד בן למשפחת עבדים, האם ניתן להפוך אותו לשר או לדוקטור תוך חודשיים?

ולעם ישראל זה אכן התרחש, תוך פחות מחודשיים הפכו להיות העם הנבחר, עם סגולה, מקבלי התורה – “ממלכת כהנים וגוי קדוש”.

הוא נס שאין שני לו. ובפרט שכל הניסים היו מאת הקב”ה ללא התערבות עם ישראל. וכאן התרחש נס שעם ישראל עצמו עולה ומתעלה לכזו דרגה נעלית וקדושה לעמוד למרגלות ההר.

אין זה כי אם היה פה שינוי דרסטי בעם.

בפרשתנו, פרשת קבלת התורה. היא בפרשת יתרו. מה זכה יתרו לכך?

אולי, גם לכן כי יתרו עשה שינוי כה דרמטי, מכהן לעבודות אלילים – לעבודת השי’ת.

והמסר לדורות שעלינו להאמין בשינוי!

ראיתי בעבר שיר:

אדם לא משתנה, הוא מתפכח.

אדם לא משתנה, הוא בוחר להביט אחרת.

אדם לא משתנה, הוא מכיר בטעיותיו.

אדם לא משתנה, הוא לומד מהו עיקר וטפל.

אדם לא משתנה, הוא בוחר בחיים.

אדם לא משתנה, הוא מכוון את מיתרי ליבו.

וכן הלאה..

חשבתי לעצמי האם זה נכון?

  • בסוף הגעתי למסקנה, שזהו משחק מילים.. והאדם אכן משתנה..

לעיתים אנו פוגשים בנער מתריס, אנו רואים בו רק את העגיל וכדו’. אבל הבה ונביט לפנימיות שבתוכו. הוא יכול לתפוס את עצמו, ולהשתנות.

הוא בן של מלך. שכעת, יותר מאמין ב’עגיל’ שלו מאשר בשינוי, ואף הוא לא מאמין שיכול בכלל להשתנות..

אך אם נאמין בו, ונגרום לכך שאף הוא יאמין בשינוי, הוא עוד יחזור להיות נסיך. – רק עלינו לתת בו את האימון וליטוע בו את כח השינוי, וכן שהוא יכול להשתחרר מהעגילים למיניהם.

ולחזור להיות נסיך.

להזמנת הרצאות, הערות \ הארות וייעוץ: n3201525@gmail.com

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

הרב חנניה מנס יו”ר ארגון “בנועם – שיח” • חינוך בנעימות: השרף עולה \ טו בשבט תשפ”ג.


ראש השנה לאילנות. ‘טו בשבט’ – זמנו הוא באמצע חודש שבט.

בעת ששיא החורף נמצא. סערות רוחות ורעמים.

ואז בשיא חוגגים לו? יותר מתאים שנחגוג לו בתחילת ניסן, יחד עם הברכה לאילנות, מה מצאו בשבט?

אלא למרות שלמראית עין מיואש וחוסר תוחלת – ולאמיתו של דבר השרף עולה כבר באילנות. – ישנו שינוי עצום באילן, אך הוא נראה!

אומר רבי ישראל מצ’ורטקוב:

”האדם עץ השדה” – נמשלו ישראל לעצים.

העץ עומד ערום, חשוף וקפוא, בעידן החורף. עלי השלכת נטשוהו, חיצי כפור פגעו בו למכביר, סופות עזות טלטלו אותו ואמרו לעוקרו.

מצבו מייאש כמעט, ובכל זאת – גם כאשר נראה כי אפסה עבורו כל תקוות חיים, כאשר העין השטחית אינה מוצאת עבורו כל זכות קיום, בסתר, באין רואים הריהו יונק כבר מחדש מיץ חיות במעמקי בטן האדמה, בטו בשבט.

הרבי מצ’ורטקוב למד מכך מסר על הגאולה העתידית –

אף ישראל נתונים לביזה ולמשיסה כל הימים, מעמדם הרוחני מתמוטט. כאילו אברים שלמים נגדעים מגוף האדמה, אבל דווקא במעבה האפילה נרקם כבר אור הגאולה, אורו של משיח.

למראית עין מיואש וחוסר תוחלת – ולאמיתו של דבר השרף עולה כבר באילנות.   (מקור דברי הרבי: ברכת חיים עמ’ מב)

_ _

כך גם בחינוך, לעתים נפגוש בנער, שאנחנו משקיעים בו את מיטב כוחותינו ונראה שאין שום שינוי. אך הרבה פעמים הילד עושה משהו טוב, שעדיין לא רואים מספיק ואנחנו מתייאשים, ולא מעריכים ואנחנו צריכים סבלנות והכלה.

וכמו האילן שצריך השקיה ודאגה מתמשכת, גם כאשר נראה ששום דבר לא משתנה ממשיכים לדאוג לאילן, גם אצל חניכנו נדאג להם בכל מה שצריכים ונאמין שמשהו משתנה נעלם מהעין.

ולהאמין שהשינוי מתרחש גם אם אינו נראה בחוץ בפנים השינוי כבר החל, וצריך להאמין בו, כי אם לא נאמין שקורה משהו פנימי – נגדע את ה’שרף’ העולה בתוכו..

שנזכה לראות נחת רוח מילדינו גם בהיותם בוסר.. ולראותם בס”ד בשלים..

 

להזמנת הרצאות, הערות \ הארות וייעוץ: n3201525@gmail.com

 

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

הרב חנניה מנס יו”ר ארגון ”בנועם – שיח” • חינוך בנעימות: האם האקלים רגוע? \ בא תשפ”ג.


בפרשתנו כתוב על פרעה -”ויקם פרעה לילה”. מדובר במכת בכורות, שאמורה להתחיל בחצות הלילה כתוב “ויקם” כותב רש”י ממיטתו.

וכי ייתכן שהוא ישן על הרצפה? מה החידוש שישן במיטה?

אומר הרבי מקאצק: רואים כמה שפרעה היה אטום לכל מה שהשי”ת עשה במצרים. אחרי תשע מכות שכולם ראו שיש אלוקים, כבר נפרעו במצרים ב 9 מכות והוא נשאר באטימות בלי לראות ולשמוע מה קורה, ולעצום עיניים מלראות ואוזניים מלשמוע!

 

סיפר הגרש”ז אויערבך זצוק”ל שבהיותו ילד בתלמוד תורה ”עץ חיים” הם הלכו לטייל יחד עם המלמד וכאשר

עברו ליד שוק מחנה יהודה וראו שני פסלי אריות עשויות אבן.

אמר להם המלמד: ‘אם האריות ישמעו מוזיקה הם יתחילו לרקוד!

שאלו הילדים את המלמד בתמיהה: הייתכן, שאריות ירקדו?

ענה המלמד: תנסו…

התארגנו הילדים, הביאו כלי נגינה וסירים למיניהם.

והגיעו יחד לאריות, עשו רעש והמולה וניסו את מזלם.

עוברת דקה ואין שום תגובה מהאריות…

המשיכו עוד ועוד עד אשר התייאשו.

למחרת, הגיעו לכיתה ממורמרים על המלמד שכך הונה אותם.

כולם התפרצו עליו: מדוע שיקרת לנו?

ענה להם המלמד: אני לא שיקרתי…

אתם לא הקשבתם טוב למה שאמרתי לכם.

אמרתי שאם האריות היו שומעים את המוזיקה, הם היו רוקדים…

אנחנו יכולים ללמוד מכך שכדי שבן אדם ישמע אותך, אתה צריך אקלים מתאים לכך, שהוא שיוכל לשמוע אותך.

לא אחת, בבואנו לתלמידינו לחנך אותם, הם אינם שומעים את המחנך כלל. מכמה סיבות.

הרי כל מה שאנו משמיעים להם זה על מנת שיפנימו ויפעלו בהתאם בס”ד.

אך החניך כלל לא שומע – ייתכן שהוא רעב… או שהוא רעב רגשית…ייתכן שמשהו מציק לו בבית / בחברה וכו’.
על מנת לגרום לו לשמוע, צריך לתת לו מחמאה. ייתכן שצריך לקחת אותו למקום ללא מפריעים. וייתכן גם, שכרגע הוא לא רגוע ואין זה הזמן המתאים לדבר אתו, מכמה סיבות.

הבה נחשוב לפני שאנו משמיעים. אם אנו רוצים שתהיה שמיעה מצוינת ותוצאות מניבות בס”ד, עלינו לדאוג לאקלים מתאים.

להזמנת הרצאות הארות \ הערות הגב: N3201525@GMAIL.COM

הטור השבוע הוקדש לע”נ סידנא הבא סאלי רבי ישראל ב”ר מסעוד זיע”א.

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן
Next Page »