חינוך בנעימות • הרב חנניה מנס יו”ר ארגון “בנועם – שיח” – מי בראש? / קרח תשפ”ב


קרח. בנש”ק. מהמשפחות המיוחסות. תלמיד חכם. יר”ש. בעל משפחה לתפארת. ‘עשיר – כקרח’

וקרח חולק על משה והסוף לא נעים לא לו ולא לעדתו…

ומה ראה קרח לשטות זו?

קנאה!

הקנאה היא אחד מהדברים שמוצאים את האדם מהעולם.

קנאה מכלה כל חלקה טובה.

אני מכיר אנשים שלא חסר להם.. מוצלחים בתחומם, מוכשרים. אך לא מתקדמים! – כי הם אכולים מקנאה. לא רק שאינם מסוגלים לפרגן. הם לא מתקדמים כי הם אכולים בלכלך על השני. ולהתמרמר על חייהם.

רבים הסיפורים שאנשים עשו הכל בשביל להרוס ולהחריב את השני, העיקר שלא יהיה לו. אפילו על חשבון עצמו.

יש כאלו שנטשו הכל מרוב קנאה!

הגמ’ (סנהדרין) מספרת אמר ר’ אבא שהקב”ה אומר לירבעם “חזור בך ואני ואתה ודוד נטייל בגן עדן”

שאל ירבעם: מי בראש?

עונה ה’: “דוד בראש”

אומר ירבעם: אם כך לא רוצה לחזור בתשובה!

איזה כבוד אדיר מציעים לו. אבל הוא לא בראש…

שורש הקנאה היא גאווה. מציעים לו כבוד אדיר ומה מעסיק אותו “מי בראש”.

קנאה מתחילה מגיל קטן וצריך להשריש מגיל קטן. את האמונה הבסיסית:

“אין אדם נוגע למוכן לחברו אפילו כמלא נימה” – מה שמיועד לחברי אינו מיועד לי. ולא משנה מה אעשה ויעשו עבורי!

ובמקום לקנאות, תשקיע בעצמך ותתרומם במעלות והנתונים שיש לך, ואין לו! ומה שמגיע לו – לא יגיע לך אף פעם!

ואתן רעיון נוסף ששמעתי –

על יהודי שהיה ממש מתרגש עם כל אדם על כל שמחה שהייתה עמו, ומפרגן מכל הלב.

שאלו מאיפה הכח, ככה לפרגן?

וענה אם היו באים ואומרים שלבן אדם הזה רע, לא משנה במה. אך רע לו! כמה הייתי מצטער.. והייתי מתפלל שיהיה לו טוב. אז עכשיו טוב לו. וכי לא אשמח?

 

לתגובות והארות,/הערות N3201525@GMAIL.COM

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

חינוך בנעימות • הרב חנניה מנס יו”ר ארגון “בנועם – שיח” – וכן היינו בעיניהם / שלח תשפ”ב


האמת, שהתחושה שאני חש כשאני יושב לכתוב את הטור, היא שהטור יהיה שונה מ’חבריו’ הקלאסיים יותר.

חשבתי לכתוב על נושא מסוים, והזדמן לידי אמש בחור, שישבתי ללמוד ולשוחח עימו בבית המדרש.

הבחור חיפש כל הזמן פינה שקטה וחשוכה והפריע לו מאוד שיש תאורה.

דברתי עם הבחור והבנתי שזו לא בעיית תחושה. זה משהו מעבר…

מספר לי הבחור, שכשיש אור רואים שיש עליו כתמים בבגדים.

האמת שחיפשתי ומצאתי איזה “כתם”, ששיעורו פחות מאיסור חמץ בפסח…

ומה הבעיה שיש כתם? – שהציבור יראה שיש לו!

אמרתי לו שזה ממש קשור לפרשת השבוע!

אך עוד לפני כן: מי אמר שבכלל מסתכלים עליך כ”א מסתכל על עצמו או מדמיין – מה אחרים חושבים עליו…

ובפרשתנו: “ונהי בעינינו כחגבים וכן היינו בעיניהם” – היה אומר הרבי מקוצק זיע”א: זה היה אחד מהחטאים  הגדולים של המרגלים!! “ונהי בעיננו כחגבים” – ניחא – זה עוד אפשר להבין. אבל: “וכן היינו בעיניהם”? – מה בכך? מה אכפת לך איך אתה נראה בעיני אחרים?….

ונניח שמישהו אכן מסתכל עליך. אומר החידושי הרי”ם: אם רוחו של האדם נמוכה והוא אפס בעיני עצמו, אל ייפלא אם ייראה כך בעיני אחרים.

אנשים מוצלחים – ראשית כל הם מוצלחים בעיני עצמם ואחר כך גם אחרים רואים אותם אכן כשווים.       אבל מי שאינו מעריך את עצמו – זה גורם ומשפיע שגם אחרים יסתכלו עליו במבט דומה ולא יעריכו אותו.

תחשיב את עצמך. תעריך את עצמך. ואז כשיסתכלו עליך – יראו בך דמות לחיקוי.

למדנו אפוא:

  1. מי אמר שמישהו מסתכל עליך?
  2. גם אם מסתכלים עליך – מה אכפת לך איך אתה נראה בעיני אחרים?….
  3. כשהאדם אין לו ערך עצמי ובטחון עצמי, והוא אינו מחשיב את עצמו. מי יחשיב אותו?

כל זה חשוב מאוד ללמד ולהחדיר כבר לילדים, עדיין בקטנותם. –נחסוך להם דמיונות. ונחזק בהם את הביטחון עצמי, ולחסוך הרבה צער, ולזכות בס”ד לנחת.

לתגובות והארות/הערות:  N3201525@GMAIL.COM

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

חינוך בנעימות • הרב חנניה מנס יו”ר ארגון “בנועם – שיח” – אמא רוסיה/ ספירת העומר תשפ”ב


בתקופת השלטון הקומוניסטי ברוסיה.

שאל קומוניסט את תלמידו:

אילו היה לך בית חרושת. מה היית עושה בו?

התלמיד, נאמן וצייתן, מיהר להשיב: חצי לאמא רוסיה, חצי לי.

שוב שאל: אילו היה לך שתי פרות, מה היית עושה איתן?

התלמיד הנאמן עונה שוב: פרה אחת בשבילי, והפרה השניה לאמא רוסיה.

ונניח שהיתה לך תרנגולת אחת – מה היית עושה בה?

השיב התלמיד: התרנגולת כולה שלי! לא מתחלק עם אף אחד!

מה?! נדהם המורה – אינני מבין – את בית החורשת אתה מוכן לתת. אפילו את הפרה. מדוע לא גם תרנגולת?

השיב התלמיד: בית חרושת אין לי. פרה גם אין לי, אך תרנגולת יש לי. ובה אינני מתחלק עם אף אחד.

וכה כותב ספר ‘חמדת הימים’:

“והנה ראוי לדעת, כי הימים האלו אשר בין פסח לעצרת… הקדושה רבה והולכת עד יום מתן תורה, ובהם ימצא כל איש ישראל עזר וסיוע לתקן את נפשו לקדושה ולטהרה והמה ימים נוראים ועומדים ברומו של עולם.

וחשובים ימים אלו, כאילו המה ימי חולו של מועד כמ”ש הרמב”ן.. ‘והימים שביניהם כימי חולו של מועד’.

ועל כן כל איש הירא וחרד, ראוי להיות זהיר וזריז לעמוד לשרת בשם ה’, יתר על כל הימים, בקדושה ובטהרה וביר”ש… כי הימים האלה הם לאות ולמופת לכל השנה כולה, כי אם ירבה בהם בתורה ובמצוות כן יהיה מראשית השנה ועד אחרית השנה. וכן בהפכו ח”ו“.

בעמדנו בימים הקדושים הללו של ספירת העומר, ימי חול המועד, ימי הכנה ליום הגדול – חג מתן תורה,

כל אחד וודאי רוצה לקבל מלא חופנים שפע רוחני ממעל.

לזה צריך לפחות בימים אלו לתת את ה’תרנגולת’ שלנו. להקריב דברים שחשובים לנו. נוחיות וכו’ למען המטרה הגדולה והמתנה הנפלאה אותה קיבלנו, ביום – בו נבחרנו לעם.

 

לתגובות והארות/הערות:  N3201525@GMAIL.COM

 

 

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

חינוך בנעימות • הרב חנניה מנס יו”ר ארגון “בנועם – שיח” – לנקות ולקלף. / פסח תשפ”ב


לקוח במסעדה פונה למלצר:

סליחה, למה אתם לא מקלפים את התפוחי אדמה?

מלצר: אנחנו יודעים בדיוק מה יש בפנים, אז מדוע לקלף?

 

בתשובה לבן הרשע בהגדה, אנו אומרים “אילו היה שם לא היה נגאל” מדוע עונים לו תשובה כ”כ קשוחה?

מבאר רבי צדוק הכהן מלובלין בספרו פרי צדיק:

אילו לא היה שם – לא היה נגאל. אבל לאחר שגאל אותנו השי”ת ועשה אותנו לאומה ישראלית, מעכשיו כיון שגם הוא נולד מישראל, לא יועיל לו רשעותו להוציא את עצמו מכלל ישראל. אפילו שעשה תועבות. ואע”פ שחטא, ישראל הוא. ויהיה לו תיקון גם על מעשיו.

ואפילו שאין לנו הבנה ושום השגה בשכלנו איך יכול להיות שרשע יכול לבוא לידי תיקון. אבל השי”ת שהוא למעלה מהשגתנו – הבטחנו “שלא ידח ממנו נידח”.

מאחר והוא יהודי, אומר ר’ צדוק התשובה לבן הרשע אינה קשוחה, אלא להיפך לעודד אותו ‘להקות את שיניו’ ולומר לו: רק אילו היית במצרים – לא היית נגאל, אבל מאחר שנהפכנו לאומה היהודית ואתה חלק ממנה גם אתה יכול להיגאל.

רבי מרדכי מלכוביץ’ היה אומר:

אדם מישראל הרי הוא כדינר זהב, אף כי לעיתים הוא מעלה חלודה, אם ממרקים אותו- חוזר אורו להבהיק.

בתוך ההכנות של החיפוש של החמץ. נזכר שעלינו לחפש את הזהב הנחבא שיש בכל יהודי.

“ועמך כולם צדיקים” רק לפעמים צריך לגלות ולקלף את הקליפות והקשיחות שעטה מסביבו.

גם בבית פנימה אם חלילה נדמיין את אחד מהילדים כילד הרשע מההגדה.. נזכור ונזכיר שזה רק קליפות שצריך לזרוק אותם.

ואפילו אם אכן פגשנו את הרשע שבהגדה. נזכיר לו,  נעודד אותו שהוא חלק מהאומה היהודית שה’ הוציא אותנו משעבוד לגאולה.

 

להארות \ הערות הגב:

N3201525@gmail.com

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

חינוך בנעימות • הרב חנניה מנס יו”ר ארגון “בנועם – שיח” – הנאצי היכה עם התפילין / ויקרא תשפ”ב


רבי אריה לוין זצ”ל שימש כרב האסירים בתקופת המנדט, וכשהוציאו להורג את הקדושים ברזני ופיינשטיין הי”ד, ביקשו הנידונים להכניס אותו לחדרם. וכאשר נראתה דמותו של ר’ אריה בתא האסירים, ביקשו ממנו שיניח להם תפילין בפעם האחרונה בחייהם.

ההתרגשות בחדר היתה נוראה וכשהוזמן פעם ר’ אריה לוין למסיבת בר מצוה קולקטיבית בבית ספר שאינו דתי, תיאר את הצמרמורת שאחזה באסירים בעת קיום המצווה, כיוון שידעו שזו היא המצוה האחרונה שהם מקיימים עלי אדמות.

ועכשיו נתבונן, אמר ר’ אריה לתלמידים: וכי בגלל שהקב”ה נותן לנו עוד הרבה שנות חיים, אין אנו צריכים לקיים את מצוות התפילין בהתרגשות ובשמחה?
ובאמת, הלא זו היא תמיהה רבתי גם על כל אלה המגיעים לבית הכנסת ממש ברגע האחרון ומניחים תפילין במהירות רבה, ואינם שמים על ליבם את הכוונות המונחות במצוה זו.

הרב הוסיף לספר מתוך הספר “מורשת אבות” על יהודי בשם רבי בנימין בינוש פרנקל הי”ד שהתמסר מאד לקיום מצוות תפילין בשנות השואה הקשות ביותר. ולא עבר עליו יום ללא הנחת תפילין.

פעם, באמצע תפילתו, תפס אותו חייל נאצי כשהוא עטור בתפילין, וברוב זעמו הוריד הרשע את התפילין מראשו של רבי בנימין בינוש, והיכה עם התפילין על קדקודו פעמים רבות עד שנפל ארצה מתעלף. הגרמני ימ”ש היה בטוח שקורבנו נפח את נשמתו ועזבו לנפשו לא לפני שהוציא את סכינו וחתך את התפילין.

לא יהודי כרבי בינוש ייכנע לשלטון הרֶשע. כשהתעורר מעלפונו גנז את התפילין הקרועות, ומששמע שבמחנה הסמוך, מעבר לגדר, יש יהודי נוסף המצויד בתפילין, חצה מדי יום את הגדר – תוך חירוף נפש אמיתי – והניח את התפילין ההם.

נזכור כולנו, סיים הרב, שכיום לא דורשים מאף אחד מאתנו לעבור גדרות ולסכן את עצמנו בקיום המצוות, אבל מצווה עלינו לפייס את בוראנו ולהראות לו שאנחנו עבדיו ומקיימי מצוותיו בשמחה, ללא השתמטויות . (מקור: עלינו לשבח)

פרשת ויקרא פותחת במילים “ויקרא אל משה וידבר ה’ אליו “,

כשנביט אל פסוק זה כפי שהוא כתוב בספר התורה, נראה דבר חריג. הפסוק כולו כתוב בגודל אותיות רגיל, אולם האות “א” של המילה “ויקרא” כתובה בכתב קטן יותר מאשר שאר האותיות.

רבים הקולמוסים שנשברו על הביאור.

אך אפשר לומר שלפעמים האדם אינו מחשיב את הדברים שעושה ביום יום.

הוא חש קטן ונמוך. שונה מכולם. חש שאינו עושה עם עצמו כלום.

לעיתים רואים תלמידים שאינם מעריכים את עצמם. התלמידים אומרים:  “לא עשיתי כלום”

התפללת היום? הארת פנים לחבר?  למדת כמה דקות?

נאיר להם את מעשי היום יום.  נגדיל את המעשים “הקטנים” ויבאו בעקבות זה עוד הרבה מעשים “קטנים” שהם גדולים. ומעשים גדולים יותר…

וכן כאלה שחשים שהם אינם שווים. – תראה את האות א’ הקטנה שבתורה ותראה כמה יחס היא קיבלה הרבה יותר מהרבה אותיות א’ גדולות וסטנדרטיות..

בימים אלו שמרבים בשמחה. כמה מסר זה, אמור להלהיב את ליבנו לעבוד את השי”ת בשמחה. ולהעריך ולייקר כל מעשה קטן וגדול. ולשמוח על כל מצוה קטנה וגדולה שזכינו לקיים.

להארות \ הערות הגב: N3201525@GMAIL.COM

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

חינוך בנעימות • הרב חנניה מנס יו”ר ארגון “בנועם – שיח” – בלבבי משכן אבנה / פקודי תשפ”ב


אלימלך. בחור יקר נעים הליכות. נפגשתי עמו השבוע.

ושטח בפני את הבעיות עמם הוא מתמודד:

הקימה בבוקר, והגעה בזמן לתפילה קשה עליו עד מאוד…

הלימוד בבית מדרש קשה לו. לא אחת אינו מבין מילה מתוך הנלמד..

הוא לא רואה ברכה בעמלו. אך הוא טוען בתוקף שהוא מנסה..

מנסה ונשבר..

שאלתי: לפעמים ישנם גם הצלחות? ישנם בקרים שהגעת בזמן לתפילה? ישנם גמרות או סוגיות אותם הבנת פחות או יותר?

כן. הוא משיב. אך לא הרבה פעמים.. והתסכול שלי חוצה כל גבול..

ונזכרתי בדברי רש”י בפרשתנו.

אומר הקב”ה למשה רבנו אתה תקים את המשכן.

מבאר רש”י: ( לט פל’ג ) “שלא היו יכולין להקימו וכו’ שלא היה יכול להקימו שום אדם מחמת כובד הקרשים שאין כח באדם לזוקפן ומשה העמידו אמר משה לפני הקדוש ברוך הוא איך אפשר הקמתו על ידי אדם אמר לו עסוק אתה בידך נראה כמקימו והוא נזקף וקם מאליו וזהו שנאמר הוקם המשכן הוקם מאליו מדרש רבי תנחומא”.

רש”י כותב שאף אחד בעולם לא היה יכול להקים את הקרשים האלו!

אז אולי שיאספו עשרות אנשים וירימו יחד? כנראה שזה לא היה אפשרי ללא שימחצו תחתיו אנשים..

ומשה מְצווֶה מאת ה’ לּהרים את המשכן לבדו.. מאיפה יהיה לו את הכוחות.

פניתי לאלימלך. ושאלתי אתה מנסה. ולפעמים לא רק לא מצליח. אלא יש בנוסף איזה בחור שצוחק \ מגחך עליך?

– דע לך שהמדרש (ילקוט שמעוני) מגלה:

שאף ליצני הדור היו צוחקים על משה שהוא לא יוכל להקים את המשכן. ומה יהיה עם כל הכסף שהשקיעו בציפוי הזהב. וכו’.

משה לא עושה שום חשבונות ועשה בדיוק מה שהקב”ה ציווה עליו כי אם הקב”ה מצוה לעשות אז כך יש לעשות! והלך משה לכל עם ישראל ואמר להם שהוא הולך להרים את המשכן.

והנה משה רבנו אך הניח את ידו על העמוד, והנה עומד המשכן לבדו כמו להרים נוצה!

וכך גם בעמוד השני, ולמרות שבדרך הטבע הוא חייב לקבל עזרה מאחרים שיחזיקו לו את העמודים, לא קיבל משה רבנו שום עזרה מאף אחד והעמודים עמדו היטב וביציבות האחד ליד השני עד שנעמדו לתוך האדנים,

וקשר אותם בבריחים החיצוניים ובבריח התיכון שבתוך הקרשים, והכל נעשה לבד! וכתוב שגובהו היה עשר אמות, וכדי לפרוס את האוהל על כל המשכן – היה צריך להחזיקו מכמה קצוות, הרבה אנשים ביחד, אבל משה רבנו רק זרק זריקה אחת את קצהו של האהל והנה הוא נפרס על פני כל שטחו של המשכן!

אלימלך, ראה: משה רבינו לא היה  לו שום סבירות בטבע להקים ולהרים את המשכן.

אך משה רבנו עשה בתמימות את מה שהקב”ה ציווה אותו ללא שום מחשבה והרהור למרות שגם הגיבורים שבעם לא היה להם סיכוי להרימו. והצליח!

יקירי! עשה מה שבכוחך לעשות. הלחם ביצר. הקם את המשכן הפרטי שלך!  אל תרפה. אל תתייחס לליצני הדור. בין כשזה יצרך המאתגר או חברים למיניהם..

לך בכוחך זה ושמע לרצון ה’ ותצליח להילחם ולהתגבר על כל הקשיים!

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

חינוך בנעימות • הרב חנניה מנס יו”ר ארגון “בנועם – שיח” – תמרור עצור! / כי תשא תשפ”ב


בפרשתנו מסופר, לאחר שחטאו בני-ישראל בחטא העגל, אמר הקב”ה למשה: “ועתה הניחה לי, ויחר אפי בהם ואכלם”. הקב”ה רצה לכלות את כל העם, חלילה.

אך משה רבנו החל להתחנן לפני הקב”ה שימחל להם ואמר: “למה ה’ יחרה אפך בעמך?”.

ואכן משה נענה מאת ה’. שנאמר: “ויינחם ה’ על הרעה אשר דיבר לעשות לעמו”

שאלתו של משה “למה ה’ יחרה אפך בעמך?” אינה ברורה.

וכי לא ברור למה כועס הקב”ה על עמו? הלוא זה עתה הוציא הקב”ה את עם-ישראל ממצרים ועשה להם מופתים רבים. והתגלה  לעיני כל העם על הר-סיני, למרות זאת עם-ישראל ממיר אלוקים חיים בעגל הזהב!

לכן מפרש רש”י שאלת משה:  כלום מתקנא אלא חכם בחכם, גיבור בגיבור.  משה טען לפני הקב”ה בשאלתו, שהקב”ה אינו צריך לכעוס על עובדי העגל, מאחר שהעגל אין בו שום ממשות, אינו יכול להשתוות לקב”ה – אלוקים חיים ומלך העולם. ולעגל אין בו כוח ושום יכולת.

אילו הייתה בעגל ממשות כלשהי, היה מקום לדבר על קנאה של ה’ לעמו. אבל מאחר שהעגל אין בו שום ממשות, אין כאן אלא מעשה שטות והבל, ולכן שאל משה – “כלום מתקנא”?!

אולם עדיין קשה. הרי מי שעבדו את העגל החשיבו אותו למציאות ואף אמרו “אלה אלוקיך ישראל אשר העלוך מארץ מצרים”. אם-כן, מצד ראייתם יש מקום לקנאה, שהרי בעיניהם העגל הוא בבחינת ‘חכם  ‘גיבור’.

חז”ל אומרים “אין אדם עובר עבירה אלא אם כן נכנס בו רוח שטות”

בני-ישראל אכן נשארו נאמנים לה’ ותורתו. אך נכנסה בהם רוח שטות שגרמה להם לסטות ולעבוד ע”ז.
אומר משה לקב”ה: “למה ה’ יחרה אפך בעמך?” גם בשעת החטא הם “עמך“, נאמנים לך, וגם הם יודעים את האמת שהעגל אינו ‘חכם’ ואינו ‘גיבור’. אם-כן, “כלום מתקנא אלא חכם בחכם, גיבור בגיבור?!”.

יהודי יודע שלאליל אין ממשות ואינו אלא פסל של עץ ואבן, ואפילו אם היהודי מידרדר חלילה למצב של עבודת אלילים אין הוא מאמין בפנימיותו לאליל זה,
יהודי אינו יכול להתנתק מהקב”ה, ועל אחת כמה וכמה שאינו יכול להמיר אלוקים חיים באלילי-שווא.

לכן קיבל ה’ טענת משה ואמר לו “סלחתי כדברך!”.

 

לא אחת הילד \ החניך מוציא את הסמכות שמעליו, משלוות דעתם. וכבר חושבים מה הוא עשה.. ומדוע.  וכבר יוצאים ‘להתקיף’ חזרה.

עצור לשנייה! חשב מסלול מחדש! אולי זוהי רוח שטות שנכנסה בו. אולי ניסיון לבדוק גבולות. ויתכן שחזר מהמסגרת היום עם מטען כבד.

עצור! תבדוק לפני שהנך כועס והזירה מתחממת! הפעל שיקול דעת.  וכדאי לחכות להגיב בשעת כושר. וירווח לך ולילד!

 

להארות / הערות. הגב: N3201525@GMAIL.COM

 

 

 

 

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

חינוך בנעימות • הרב חנניה מנס יו”ר ארגון “בנועם – שיח” – שלהבת היהדות./תצווה תשפ”ב


השקעת ההורים בילדיהם היא השקעת תמידית יומם ולילה לא יושבתו, הן ברוחניות והן בגשמיות. והעיקר רצונו של כל הורה שילדו ימשיך את שלהבת אש יהדות הלאה לדורות הלאה. והילד יגדל ויפרח בדרך התורה והיראה כרצון ה’ בס”ד.

איך עושים זאת?

בפרשתנו להעלות נר תמיד. מפרש רש”י עד שתהא שלהבת עולה מאליה.

רמז יש כאן אומר הגאון ר’ משה פינשטין זצוק”ל:

להורים ומחנכים שילהיבו את לבבות התלמידים עד שתהא השלהבת עולה מאליה, שידעו התלמידים מעצמם כיצד ללמוד וללמד, ואיך התורה דורשת להתנהג בכל מצבי החיים.

הדרך להגיע לכך שיהיו המלמדים בעצמם אש להבה של קדושת התורה והמצוות.

וזה ע”י שהרב בעצמו יהיה אש של תורה ועבודת השם. וממילא זה יוטבע בעומק נשמות התלמידים.

וכן ההורים צריכים להעביר את אש התורה להמשך דורותיהם.

וזה ע”י  ראשית הכל: “ראשית חכמה – יראת השם” – לפני שהנך מחנך ע”פ כל הידע והכללים שהנך יודע, תעביר יראת שמים בהתנהגותך. ובמסריך. ע”י סיפורים מחז”ל וכו’. ועל ידי שיראו שהנך חם בעבודת השם ושמח מכל התקדמות, בעשיית רצונו של ה’.

ע”י כך שהורים ישתפו את ילדיהם ובפרט המתבגרים, בהשקפת עולמם וכך יעבירו מסרים בתחומים שונים. וישתפו את המתבגר באירועים וחוויות שאירעו להם בחיים, בפרט בימי הנערות. בקשיים ובתסכולים שחווינו ועדיין אנו חווים.

כך  נוכל להעצים אותו, לדאוג שכשיגדל הוא יעמוד ניצב – איתן אל מול רוחות רעות וזרות שיעברו עליו במהלך חייו.

שנזכה להתחמם באש התורה והקדושה. ולזכות  להעביר את החמימות הלאה דור לדור.

הארות \ הערות \התייעצות הגב: N3201525@GMAIL.COM

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

חינוך בנעימות • הרב חנניה מנס יו”ר ארגון “בנועם – שיח” – לי תרומה./תרומה תשפ”ב


השי”ת מצווה את בנ”י בפרשתנו:  ויקחו לי תרומה.  – שנתרום  תרומה לה’.

נשאלת השאלה: וכי אפשר לקחת לה’? או שמא לתת לו? – הרי הכל שלו.

תשובות מגוונות ועדיין..

 

המדרש בבראשית רבה. ( בראשית רבה ל”ב, ג )

מביא ג’ משלים שונים להבנת הפסוק “ה’ צדיק יבחן”

משל 1:  אמר רבי יונתן, היוצר הזה אינו בודק קנקנים רעועים, שאינו מספיק להקיש עליהם אחת עד שהוא שוברם. ומי הוא בודק? קנקנים יפים, שאפילו מקיש עליהם כמה פעמים, אינם נשברים. כך אין הקדוש ברוך הוא מנסה את הרשעים, אלא את הצדיקים, שנאמר: ‘ה’ צדיק יבחן.’

משל 2:  אמר רבי יוסי בן חנינה, הפשתני הזה בשעה שהוא יודע שהפשתן שלו יפה, כל שהוא כותשו הוא משתבח, ובשעה שהוא יודע שהפשתן שלו רע, אינו מספיק להקיש עליו אחת עד שהוא פוקע. כך אין הקב”ה מנסה את הרשעים, אלא את הצדיקים שנאמר: ‘ה’ צדיק יבחן.’

משל 3:  אמר רבי אלעזר, משל לבעל הבית שהיו לו שתי פרות, אחת כוחה יפה ואחת כוחה רע. על מי הוא נותן את העול, לא על זאת שכוחה יפה? כך הקדוש ברוך הוא מנסה את הצדיקים, שנאמר: ‘ה’ צדיק יבחן.’

שלושה משלים שונים, להבנת הפסוק. רבי יונתן מדמה את הניסיונות ליוצר כדים. כשמגיע לקוח להתעניין בסחורה, היוצר מקיש על הכדים, כדי להראות ללוקח שסחורתו איכותית. על אלו קנקנים הוא מקיש? כמובן שעל החזקים. לא על החלשים שעלולים להתפרק מחמת המכה, הוא הרי לא רוצה לאבד קליינטים…  כך הקדוש ברוך הוא, כשהוא מנסה בני האדם, הוא מנסה את הצדיקים והחזקים, לא את חלשי האופי, העלולים לאבד את אמונתם.

כן רבי יוסי מדמה את הסיפור לפשתני שנותן מכות לפשתן, הוא יכה על הפשתן המשובח. ולא על הפשתן המתפורר.

וכן רבי אלעזר מדמה את הסיפור לחקלאי שיש לו שתי פרות, האחת חזקה והשנייה חלשה. כשהוא רוצה לתת את עול המחרשה כדי לחרוש את שדהו, על מי הוא נותן? ברור שעל החזקה!

בכולם הנמשל דומה שה’ רוצה לתת ניסיון הוא ינסה את החזק. האיכותי ולא את החלשים והמתפוררים באמונתם.

אך לשם מה צריכים אנו ל ג’ משלים דומים. לא די באחד מהם, הרי המסר הוא אותו דבר?

שמעתי לבאר – שונה כל משל מהמשל השני.

במשל הראשון היוצר מכה את הקנקנים להראות טיב סחורתו.

מי מרוויח מההכאה? היוצר. שכך הוא מראה את איכות סחורתו.

לקנקן אין רגשות. הקונה אינו סובל מההכאה הזו. רק היוצר. היוצר שלנו – הקב”ה יוצר העולם. לפעמים מכה אדם למענו. להראות טיב אמונת האדם, שעל אף הסבל והייסורים שהמוכה עובר, הוא ממשיך לשרתו ולהאמין בו כרגיל.

משל ב’ הפשתני מכה את הפשתן. מי שאף מרוויח מההכאה הזו זה הפשתן בעצמו. – שהרי ככל שמכים עליו יותר, הוא מתרכך יותר. כך הבן אדם ככל שהוא מתנסה יותר, עבירות מתכפרות לו בעולם הזה. ושווה יותר לסבול בעולם הזה מאשר בעולם הבא. ( משנה אבות). והאדם אף מתרומם ומתחשל מהניסיונות איתם הוא מתמודד.

ולפעמים יש כמשל ג’ כבהמה. הבהמה אינה מעוניינת לחרוש. אך בעליה ציווה עליה ואין לה ברירה. והעול עליה והיא אינה נהנית לא מהעבודה ולא מהתפוקה.

המרוויחים הם הבעלים ששדהו  ותפוקתו משתבחת. כך השי”ת  מייסר לעיתים את הצדיק שבדור למען בני עמו. ולעיתים בשביל להוריד מהסבל שאמור להיות לעם כולו. הצדיק סובל. אך מוריד ייסורים מהעם, ולעיתים שב חרון ה’ חלילה מעמו.

 

הניסיונות פוגשים את רבים וטובים מאתנו. כל אחד מוצא את עצמו מול התמודדות כזו או אחרת, בחינוך הילדים או שמא בזוגיות, בפרנסה, בריאות, ולעיתים בסביבה.

ובשעת הניסיון נחפש היכן אנו משויכים לאחד מג’ דוגמאות הללו…

האם אנו כיוצר הקנקנים שמתפאר ביצירתו האיכותית? כפשתן שמשתבח במכות? או שמא כבהמה שסובלת בשביל כולם..

אך מה שלא יהיה.

אני אזכור את ציוויו של הבורא:

“ויקחו לי תרומה” –

תרים את עצמך מהניסיון. תתרומם ותרוֹמם. תִתרום עצמך כביכול תרומה לה’.

מתוך הניסיונות שהנך עובר. הסבל והקשיים.

למרות הקשיים. ואולי בגללם, יתכן ואתה הוא זה שנבחרת כקנקנים להוות דוגמא ליציר כפיו של היוצר השי”ת שאותך הוא בוחן. ובך הוא מתפאר.

– תתרומם מהקשיים, ותיתן עצמך תרומה לה’.

 

להארות / הערות. הגב: N3201525@GMAIL.COM

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

חינוך בנעימות • הרב חנניה מנס יו”ר ארגון “בנועם – שיח” – על מה גדולי עולם הענישו. / משפטים תשפ”ב


“מדבר שקר תרחק”

הגר”א באגרתו מצווה על בני ביתו להעניש ביד קשה על אמירת דברי כזב. (שקר).

הפלא יועץ כותב ( ערך אמת) “אם יעשו בניו דבר שלא כהוגן. יעשה שיודו על האמת.

ובכן ימחל להם באותו פעם! ולא יכם רק יזרזם שלא יוסיפו לעשות. – ואם ידברו שקר יוסיף להכותם, מכה רבה על השקר”.

בימינו לא מכים..

אך עדיין..

פגשתי ראש ישיבה, לנוער מתמודד. שנוחל הצלחה בתחומו, להוציא יקר מזולל.

שאלתו על מה הוא מסלק בחור מהישיבה?

ואמר לי על 2 דברים שא’ מבניהם הוא מסלק על שקר!

כאשר יש שקר – יש מחסום. אינך יודע איך לפעול. ואינך יודע לכוון את הבחור לדרכו.

יחד עם זאת איך עלינו להתייחס לשקר אצל ילדים:

ראשית הכל – דוגמא אישית: גם כאשר ברור להורה, לדוג’ שאינו צריך לשלם בתח”צ ואף קיבל לכך אישור מרב. ליד הילד – תשלם! שלא ילמד לשקר.

הגמרא מספרת  על רב:

הייתה אשתו מצערת אותו:

כשאמר לה ‘עשי לי עדשים’ – עשתה לו קטניות. כשאמר לה ‘עשי לי קטניות’ – עשתה לו עדשים. כשגדל חייא בנו, היה הופך לה את דברי אביו, כדי שתכין לו את מה שבאמת אביו רוצה. אמר רב לבנו: אמך השתפרה. אמר לו: אני הוא שהופך לה את דבריך. אמר לו: זהו שאומרים אנשים, פעמים שהבן מחכים את אביו. אני היה לי לעשות כך, אתה אל תעשה כך, שנאמר “לימדו לשונם דבר שקר”

רואים שאסור לשקר אפילו שזה עוזר להסתדר.. כאשר זה יגרום לילד לשקר.

בגיל הקטן 3 – 5 אין שקר – אכן שקר! אלא הוא פיתוח של הדמיון. ואולי אף של “יצירתיות” של שקר שכמו כל כישרון שהילד מפתח.

ומגיל 6 ומעלה להסביר לו שדרך שקר, לא מרוויחים! וצריך להתרחק.

כמו”כ כל ילד יכול לשקר בשביל לקבל את יחס “טסנו לאוסטרליה ו..” כאשר הוא שכב חולה בבית.  ולגרום לו לקבל יחס מדברים אחרים. וכן לחייך אליו ולהראות לו את הדרך נכונה.

וכמובן כדברי הפלא יועץ הנ”ל שילד משקר כי חושש שיודה ייענש.

לכן צריך לומר לו שיגיד את האמת ולא יפחד. וכאשר הוא אכן אומר את האמת להחמיא לו על כך.

נוער מתבגר לא אחת משקר. וזה חלק מתהליך ההתבגרות שלו. הראו לו כמה זה כואב לכם ולשקר אין מקומו אצלכם.

בכל גיל לא לתייג את הילד כשקרן. לא לומר לו ‘אתה שקרן’ אלא אמור לו מדוע אינך אומר אמת? ולא  מדוע שקרת.

 

חז”ל מספרים שהיה בחור ממשפחה מיוחסת, שירד מהדרך. יום אחד, החל לרצות לשוב בתשובה. הלך לרבי שמעון בן שטח  ואמר לו: רוצה אני לחזור לדרך הישר, אבל קשה לי לעזוב בבת אחת את כל ההרגלים שלי. מבקש שתדריך אותי דרך תשובה.

אמר לו רבי שמעון: קבל על עצמך רק דבר אחד – הבטח לי שמהיום והלאה לא תוציא דבר שקר מפיך כלל. יותר מזה איני מבקש כלל!

התפלא הבחור שלא ביקש ממנו יותר. והבטיח וקיבל שלא ישקר כלל.

יום אחד ראה הבחור ששכניו העשירים יצאו מביתם ונסעו למרחק. ידע שיש להם אוצרות גדולים של כסף ושל זהב.  ולכן החליט להיכנס ללא רואים לביתם ולגנוב מהם את רכושם.

ואכן נכנס לביתם והתחיל לאסוף את רכושם, אולם כשרצה להימלט מהבית החל לפתע לחשוב לעצמו:

מה אעשה, אם השכנים יחזרו לכאן ויראו מה קרה להם. יבואו לשאול אותי האם אני יודע מי גנב. ואם ראיתי מי חדר לביתם? אם אומר להם שאיני יודע  – נמצאתי משקר, והרי קיבלתי על עצמי לא לשקר כלל. ואם אודה על האמת שגנבתי, וודאי יכלאו אותי בבית הכלא.

עזב הבחור את כל הכסף וחזר לביתו בידיים ריקות.

מצוה גוררת מצוה, ומאז שב בתשובה שלמה. והבין את דברי רבי שמעון בן שטח. שהצליח בחוכמתו, להחזירו למוטב ע”י שקיבל ע”ע לא לשקר כלל!

 

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן
» העמוד הקודםהעמוד הבא »