העצמה אישית – הרב יוסף חגי


אומר הבן איש חי:

 כדי להשתחרר מעצבות, חשוב להתבונן על אישים מהעבר ומההווה שהתמודדו עם קושי והצליחו להשתחרר ולהאמין שכמו שהם הצליחו גם אנחנו יכולים. הפסוק אומר עצביהם כסף וזהב מעשי ידי אדם מסביר הרב: עצבות מגיעה מעצמנו. מעשה ידי אדם מהשמיים. לא גוזרים על בן אדם שלא יהיה שמח ויהיה עצוב אין עונש שנקרא עצבות כי העצבות היא מאוסה בעיני הד’ יתברך ואם אדם עצוב הוא גורם לעצמו להרגיש לא טוב ניתן להרגיש טוב גם מתי שמתמודדים עם קשיים. 

הרב עובדיה מספר שכשהוא היה תלמיד קטן היו צוחקים עליו הוא היה כותב חידושי תורה בגיל 8 והיו שזלזלו : מה כבר ילד קטן יכול לחדש. אומר הרב אותם אנשים שצחקו עליו לא השאירו חותם בעולם לא חיברו שום ספר ולא זיכו את הרבים בצורה משמעותית והוא בס’ד חיבר למעלה מ50 ספרים. כדי להיות אדם גדול צריך ללמוד לא להיות מושפע מהסביבה. 

אומר הבן איש חי: כדי להעצים יכולות ולהתגבר על עצבות צריך להסתכל על אנשים גדולים שהצליחו להתמודד עם קושי ולהגיע להישגים כי אחרי עצביהם כסף וזהב כתוב עיניים להם ולא יראו. כדי להתחזק צריך לראות בעיניים אנשים חזקים אומר הרב לחפש דמויות חזקות מההיסטוריה שהתגברו על קשיים ולהאמין שכמו שהם הצליחו גם אנחנו יכולים   

בואו נתבונן על דמויות שהתגברו ,

 

אליעזר עבד אברהם היה מצאצאי כנען, הבן של חם שאותו קילל נח שהוא יהיה ארור ועבד.

המדרש מספר  שבזכות עבודת המידות הוא יצא מכלל ארור והפך להיות ברוך והוא הגיע לדרגה רוחנית כל כך גבוהה עד שהוא נכנס חי לגן עדן . 

בתיה בת פרעה גדלה בבית של כפירה וטומאה והיא זכתה  להתגייר ונכנסה חיה לגן עדן. 

ליהושע בן נון קראו כסיל והוא נחשב בעברו לקשה הבנה. בסופו של דבר הוא נבחר להיות מנהיג הדור. 

שמשון הגיבור  היה נכה בשתי רגליו, הנכות שלו  לא מנעה ממנו להיות גיבור. 

עמוס הנביא היה מגמגם  קראו לו עמוס כי הוא היה עמוס בלשונו ולמרות זאת הוא הצליח בשלמות בשליחותו  

רבי אליעזר בן הורקנוס   היה עם הארץ בצעירותו  והוא הפך לאחד מחשובי התנאים. רבי עקיבא  עד גיל 40 היה עם הארץ בן עזאי התנא הגדול היה בעברו עם הארץ  . האמורא ריש לקיש היה בעברו  ראש השודדים והוא הפך לאמורא מפורסם, רק עליו ועל עוד אמורא אחד בלבד נאמר שבזמן שהוא לומד תורה הוא  עוקר הרים. בספר סדר הדורות נכתב “זה הרמב’ם היה קשה הבנה מאוד מעט רצון היה לו בלימוד” אבא שלו גירש אותו מהבית כשהיה בן 16 בגלל שלא למד והוא החליט להשתנות והחל ללמוד תורה  והפך להיות גדול הפוסקים שעליו נאמר ממשה עד משה לא קם כמשה,  הנשר הגדול. 

כשאנחנו מתבוננים באישים הללו אנחנו חייבים להפנים שנפש האדם היא לא מוגבלת אין אדם שלא יכול להצליח.

להזמנת דיסק אונקי עם קורסים להעצמה אישית והפסקת חרדות, חייגו למספר: 8759*

 

האזינו לשיעור על העצמה אישית מהרב יוסף חגי:

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

מה ההבדל בן מתח לחרדה? הרב יוסף חגי


המתח הוא לחץ חשיבתי חולף, להבדיל החרדה היא דפוס חשיבה לחוץ מקובע.  בנוסף החרדה היא תחושה של פחד ללא סכנה ממשית וסיבה מוצדקת. חרדה היא תופעה הקשורה לנפש האדם, למחשבה ולדמיון ויש לה השלכות ישירות על הגוף שלנו.   

חרדה מתחילה להתפתח ברוב המקרים מדאגה וחשיבה מוגברת על דבר שמטריד אותנו, כמו למשל מצב בריאותי,  מצב כלכלי,  או מצב נפשי.  אנשים שחושבים מהר ורוצים להספיק הרבה או טיפוסים שבאופי שלהם מסתפקים פעם אחר פעם וקשה להם לקבל החלטות יכולים לעורר לעצמם חרדות. יש  מקרים שחרדה מתפתחת ממחשבות רבות על טעויות שנעשו בעבר או מטראומות שחווינו בעבר. בכל מקרה החשיבה המעמיקה על דבר שמטריד גורמת לנו לאיבוד איזון ולראיה מעוותת של המציאות . 

השלכות פיזיולוגיות  מי שמסתפק הרבה, מי שמחטט בתת מודע ושואל את עצמו שאלות מה קורה עם הבריאות שלי, אולי משהו השתנה, למה תפוס לי הגב, למה אני לא מרוכז, למה אני עייף ומה יקרה כשאני אזדקן?!  החיטוט הזה מוביל ברוב המקרים למתח וללחץ. ברגע שיש לחץ מצטבר, ישנה בלוטה שנמצאת מעל הכליה שמפרישה קורטיזול , אדרנלין והורמוני דחק. ברגע שהם מופרשים בכמות מוגברת לטווח זמן משמעותי מתי שלא מדובר בזמן מצוקה אלא בלחץ דמיוני הם מגיעים למוח וגורמים לבלבול מערכתי בגוף וכתוצאה מכך יכולים להרגיש תחושות מוזרות: לעיתים כאבי ראש. סחרחורות, או בחילות , לפעמים  כאבי בטן, יש אנשים שיש להם רעידות או כאבים ברגלים  ולמעשה אין בעיה לא בראש ובבטן ולא ברגליים. אנשים חרדתים רבים עשו בדיקות וראו פעם אחר פעם  שהכול תקין,  אם כך מה מקור הכאב? מקור הכאב הוא  הורמוני הדחק שהופרשו בעקבות החרדה.  בהרבה מקרים הכאבים והתחושות המוזרות מעוררים יותר את החרדה וכשהחרדה מתעצמת התחושות האלו מתגברות והן מלחיצות ואז נוצרת עוד חרדה וכך יכולים להתדרדר עוד ועוד .

 בזמן הזה מתרחש בגוף תהליך נוסף שבו המוח לא מייצר סירטונין  בכמות סבירה, הסירטונין הם מולכים עצביים שהתפקיד שלהם הוא להעביר אותות מאזור אחד במוח לאזור אחר. התחום שעליו משפיעים הסירטונין הוא די מגוון אבל החשיבות העיקרית של הסירטונין היא פסיכולוגית. מחסור בסירטונין יכול לעורר חרדה דיכאון ו OCD  הוא יכול לעורר בנוסף  התפרצויות זעם  מוזרות , כעסים וחוסר סבלנות.  הסירטונין נמצאים במוח, בדם ובמערכת העיכול. לאדם ממוצע יש בין 5 ל10 מיליגרם סירטונין בגוף. ישנן תרופות שמעלות את ייצור הסירטונין וכך הן אמורות לגרום לאיזון. בנוסף הן גורמות לתחושה של רוגע ושלווה והן מפחיתות את החרדה. התרופות יכולות במקרים מסוימים גם לרפא לגמרי את התופעה במיוחד אם יש טיפול מקביל של שיחות או CBT סי בי טי . ישנם מקרים שבהם התרופות לא מועילות, המדע הזה הוא לא מדויק והוא לוקה בערפל מסוים לכן צריך לעקוב ולוודא שהתרופה מועילה. נקודה נוספת, מי שסובל מדיכאון או חרדה זמן ממושך והוא מתחיל טיפול תרופתי הגוף שלו כבר התרגל לתפקד ללא סירטונין וכשהכדור מעלה אותם בשבועות הראשונים הם לא משפיעים ולהפך ייתכן עוד שבתקופה הראשונה החרדה או הדיכאון יתגברו.  בדרך כלל אחרי שלושה שבועות עד חודש הגוף מתרגל ואז ההשפעה החיובית מורגשת

 

חשיבה חיובית

השמחה גורמת להורדת הלחץ דם, היא מגבירה את קצב פעימות הלב, מאזנת את רמת הסוכר בדם מרפה את שרירי הנשימה מרחיבה אישונים 

השינויים הנ”ל נעשים ע”י חומרים המופרשים מן המוח אל מערכת העצבים. החומרים הם: נוראדרנלין ודופמין

בנוסף בזמן שימחה ישנה הפחתה של הפרשת הורמוני הדחק( כמו הקורטיזול) וכך יורד לחץ הדם. משתחררים נאורופפטידים כימים: אנרופינים ואנקפאלינים שהם חומרים משככי כאבים, מזרזים תהליכי החלמה של תאים בגוף מונעים דלקות וגורמים לשיפור מצב הרוח.

גם בלי להבין את כל המושגים הרפואיים אנו מבינים היטב שהשמחה בריאה לגופינו ומחזקת את אברי הגוף. כשאנו מגשימים את רצונותינו כשאנו ממלאים את שאיפותינו אנו מתמלאים בהנאה ושימחה כשאנו ממקדים את החשיבה בטוב ומסתכלים על חצי הכוס המלאה שנמצאת גם במצבים מורכבים, אנו מסוגלים לשמוח   

מחקרים מציגים הוכחות כי אנשים שצוחקים משנים את הכימיה בגופם.. בזמן צחוק משתחררים אנדורפינים שמשמשים להפחתת כאבים וממריצים את מערכת החיסון שלנו.בדיקות דם ורוק בזמן צחוק הוכיחו שהגוף מפריש רכיבים חיסונים המגינים בפני מחלות. הצחוק מאיץ תהליכי החלמה הוא מעודד אותנו לחשיבה חיובית ולשמחה

נורמן קאזנס עורך הנו יורקר האמריקאי לקה בדלקת בעמוד השידרה והמפרקים, בסיכוי של אחד ל 500 להבריא. המחלה לוותה בכאבים עזים גופו התנוון בצורה דרסטית. לאדם כזה אין כאמור הרבה סיבות לצחוק. אך כשהוא גילה שצחוק שנמשך כ10 דקות גרם לו לישון שעתיים של שינה ללא כאבים הוא החל בתהליך של החלמה מדהים. כשאנחנו צוחקים מחזור הדם שלנו הרבה יותר מהיר העיניים שלנו יותר בורקות הפנים מקבלות צבע. הצחוק מפחית דלקות ומגן על בריאות הלב והשרירים.

במצב נשימה רגיל אנו מכניסים ומוציאים רק 1/5 מנפח הריאות ובזמן צחוק יש סדרה של התכווצויות שדוחפת את יתרת האוויר מהריאות ושותפים בה לא רק הסרעפת ושרירי הנשימה באזור החזה אלא כל שרירי הגוף. בצחוק האוויר נסחט החוצה ואנו מחדשים את מלאי החמצן. 

  • בזמן צחוק כיווץ השרירים הכלל גופני מפעיל את הלב ומגמיש את כלי הדם.
  • הצחוק הוא פעילות אירובית לכל דבר כמו ריצה ושחיה. בזמן צחוק מערכות הגוף פועלות בעוצמה ונשרפות 500 קלוריות לשעה. הלב והריאות עובדים בצורה אינטנסיבית בזמן צחוק. בחצי דקה של צחוק ישנו שיפור למערכת הלב וזה שווה 10 דק’ של רכיבה באופניים.
  • מחקרים רפואיים גילו שבכוחו של הצחוק להוריד את לחץ הדם ב כ- 10 עד 15 מ”מ בכספית.
  • הצחוק מוריד את רמת הלחץ והחרדה בגוף. גם רמת ההורמונים שמפעילים את הלחץ קטנה.
  • בזמן צחוק עולה כמות הרכיבים המועילים במערכת החיסון, אותם רכיבים שנלחמים בגידולים וחיידקים.
  • הצחוק גורם להפרשת הורמונים (האנדורפינים) המשפרים מצב רוח וגם ביכולתם להפחית כאב. 

האזינו לשיחה אקטואלית על הפחתת מתחים:

 

 

 

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן