חינוך בנעימות • בנק הרגשות / הרב חנניה מנס


בנק הרגשות (ביקורת טור 2)

בשביל לתפעל בית, עסק, כיתה, מוכרח שתהיה ביקורת.  ללא ביקורת העסק לא יתקדם. ואומנם, לשמוע ביקורת זה לא נוח לאף אחד. וכפי המעשה של תמר שהעדיפה ליפול לכבשן האש, ולהישרף, מאשר להוכיח ולבקר את יהודה. ולכן היא רמזה לו את תשובתה ולא ביקרה ישירות.

ביקורת הינה הכרחית לכל אחד. הגאון מוילנא היה מבקש שיהיה מי שיוכיח אותו, היות ואף הוא ממרום מדרגתו ידע שצריך להתקדם, ללא ביקורת אדם לא ידע היכן עליו לתקן ולשפר.

הגמרא מספרת (ערכין טז:) שרבי טרפון אמר: תמה אני אם בדור הזה יש מי שמקבל תוכחה, אם אומר לו טול קיסם מבין עיניך, אומר לו טול קורה מבין עיניך. כל אחד ששומע דברי ביקורת המכוונים כלפיו, מיד אומר למעביר הביקורת “כאילו מי אתה, שתאמר לי איך להתנהג, תראה איך אתה נראה..”

במקום להסתכל נכוחה בדברים שנאמרו ולבחון: אולי הוא באמת צודק, ישר מחפשים את השלילי במי שאומר את הביקורת. אדם עם ביטחון עצמי יצוק יוכל לעמוד מול ביקורת, ביקורת מטבעה מורידה את ערכו העצמי של מקבל הביקורת,

כשבאים לבקר את הזולת, שומה עלינו להיעזר ולהצטייד בבנק הרגשות.

מהו בנק הרגשות? כמו שכולנו מבינים שכאשר אנו עורכים קניות ומשלמים עבור קניות לחג וכד’ על האוכל, הבשרים, המתנות, הבגדים והתיקונים וכו’ וכו’, ונשלם באשראי ושקים, צריך שיהיה כיסוי בבנק לכרטיס האשראי ולשיקים, שאם לא כן – הבנק לא יאשר את האשראי ויחזיר את השיקים. צריך שבבנק יהיו מספיק הפקדות כדי שיוכלו למשוך מהבנק את ההמחאות.

כל אחד ואחד צריך שיכבדו אותו. אפילו על התנאים הקדושים מסופר, שעברו מקום מגורים עקב כך שלא כיבדו אותם. כבוד זה בסיס לבן האדם ובפרט ליהודי, שהוא נסיך.

כשנראה בחור בעל ביטחון עצמי, מתקדם בלימודיו ומתעלה, נבדוק אחריו ונגלה, בדרך כלל, שהוא יצוק מהרבה עידוד ומחמאות.

כשהילד שומע כמה שהוא טוב, מתמיד, בעל לב טוב, ירא שמים ומידות טובות וכד’ – הוא מקבל “רגליים” לאישיות שלו. וכמו שרגליים מעמידות את השולחן להיות יציב ולא מתנדנד, כך דברי הפירגון ששמע מעמידים אותו בדרך יציבה ובטוחה שתיתן לו כח להעמיד את דמותו, ויזכה לממש את הדברים שמצפים ממנו.

ילד שמקבל ביקורת, עלול חלילה לממש את דברי הביקורת. כמה צודק המבקר שיש לי לב רע, שאין לי טיפת אנושיות, שאני לא יוצלח וכד’.

אנחנו צריכים, אפוא, לייצר לילד “רגליים” של פירגונים ודברי עידוד, שעל ידם יוכל להתעלות.

כיצד נדע מהו המינון הנכון?

כמו בבנק: כל זמן שיש בחשבון הכנסות – כך אפשר יהיה למשוך ולהוציא כסף.

מה המחירון?  מקובל לומר שביקורת הכי פשוטה שווה חמישה משפטי עידוד, דהיינו כדי לומר אותה – עליך להקדים ולומר לפחות חמישה משפטי עידוד ופירגון. פחות מכך – הרי שהיא ביקורת ‘ללא כיסוי’, שרק עלולה להזיק!

אדם בעל ביטחון עצמי, שמקבל עידוד ומחמאות, יוכל לעמוד בנקל מול האמת ולקבל את הדברים ממי שאמרם, ולשפר את עצמו. אך גם ביקורת זו צריכה להיאמר בדרך הנכונה של אמירת ביקורת כמו שלמדנו, ונלמד בס”ד בטורים שלפנינו.

לתגובות, הארות / הערות n3201525@gmail.com

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

תגובות (1)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *