משלחן הראשון לציון • האם גם השנה יש להשתדל לטוס לאומן? / הרב יצחק יוסף


מידי שבוע אתר “מורשת מרן” מביא תשובה הלכתית חדשה, מאשר השיב מרן פוסק הדור הראשון לציון והרב הראשי לישראל הגאון רבינו יצחק יוסף שליט”א, מח”ס ילקוט יוסף , שולחן המערכת, עין יצחק ועוד.

השבוע המאמר עוסק בנושא: האם גם השנה צריך להשתדל לטוס לאומן?

תרמו להחזקת האתר!

ב”ה. ו’ אלול תש”פ

לכבוד

הרב הנכבד מזכה הרבים, הרב רבי דניאל עמר שליט”א

אשדוד

לשאלתו כיצד לנהוג השנה בקשר לנסיעה לאומן בראש השנה. הנה ידוע שכבר עשרות שנים שאלפי יהודים, או נכון יותר לומר רבבות יהודים, טסים לעיר אומן שבאוקריינה כדי להתפלל בראש השנה ליד קברו של אדמו”ר ר’ נחמן מברסלב. השנה נפל דבר, מפני מגיפת קורונה והחשש של הידבקות המונית של הנגיף, אסרה מדינת ישראל על היציאה לשם. והרי פקוח נפש דוחה כמעט כל המצוות שבתורה! [והרי מתו כאן עד כה כבר למעלה מ-850 איש! בעוה”ר]

ויש שטענו דא”א לבטל דבר התלוי בדת ובאמונה, מפני “חשש רחוק” של הידבקות. והרי גם בהפגנות המוניות של אנשי שמאל, כדי להפיל ממשלת הימין, אין המדינה כופה לאסור את ההפגנות ההמוניות והתקהלות. “ולא תהא כוהנת כפונדקאית”.

אולם המציאות מוכיחה שבכל העולם יש ניספים במגפה זו, ובחור שנוסע לשם, אם יידבק, ואח”כ ידביק אדם מבוגר או בעל מחלות רקע, וחלילה יגרום למותו, עוונו ישא שגרם לדבר חמור כזה. ומי יקח על עצמו אחריות כזו גדולה לעת אשר כזאת, במגפה הנוראה הזו, המסרבת לדעוך בעוה”ר.

ואציין כאן דברי הגמרא (ערכין לב:) שאלו מדוע שמו של יהושע בן נון מוזכר באופן מקוטע “ישוע” (נחמיה ח, יז) מחוסר אות ה”א? וענו כי אנשי כנסת הגדולה, שעלו לארץ ישראל בתחילת ימי בית המקדש השני, התפללו לבטל יצר הרע של פולחן עבודה זרה, והצליחו בתפילתם! אבל מדוע משה רבינו עצמו לא התפלל על כך? וענו כי כיון שלא הורשה לבוא לארץ ישראל, לא היתה לו זכות ארץ הקודש שתפילתו תתקבל בצורה מוצלחת יותר. וזו היא הטענה העצומה נגד יהושע בן נון. כיון שהוא כן זכה לבוא ארצה, מדוע הוא לא התאמץ להתפלל על כך? ולכן פגמו בשמו.

הנושא הזה, שהתפילות מסתייעות בזכות זו שהן נאמרות בארץ הקודש, מודגש במסכת ברכות (ל.). והוא מהמקרא שאמר שלמה המלך “והתפללו אליך דרך ארצם אשר נתת לאבותם” (מלכים-א ח, מח).

ודוקא ביום הקדוש הזה, ראש השנה, בו אנו מבקשים חנינה וברכה לכל בית ישראל, מי שכבר זכה לדור בארץ הקודש, כיצד יצא ממנה לחו”ל כדי להתפלל?! זה הוא ההיפך ממה שאמרו חז”ל, והוא בבחינת “וימאסו בארץ חמדה” (תהלים קו, כד).

ועכ”פ בשנה זו עם התגברות המגיפה, דעת תורה להמנע מלנסוע לאומן בר”ה, מחשש לפקוח נפש שדוחה את כל התורה כולה.

בברכת התורה

יצחק יוסף

הראשון לציון הרב הראשי לישראל

 

 

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

תגובות (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *