משלחן הראשון לציון • מה הגדר של רוב יבש והאם מרן רבנו הגדול זיע”א חזר בו? / הרב יצחק יוסף


מידי שבוע אתר “מורשת מרן” מביא תשובה הלכתית חדשה, מאשר השיב מרן פוסק הדור הראשון לציון והרב הראשי לישראל הגאון רבינו יצחק יוסף שליט”א, מח”ס ילקוט יוסף , שולחן המערכת, עין יצחק ועוד.

השבוע המאמר עוסק בנושא: מהו הגדר של רוב יבש והאם מרן זיע”א חזר בו?

תרמו להחזקת האתר!

בס”ד, ‏כ”ד סיון תש”פ, 1232-2/פ’

לכבוד

היקר והנעלה, שוקד באהלה של תורה, כש”ת ה”ה דוד שעיו נ”י

שלום רב,

אודות השמועות השונות בענין בישול אחר בישול בשבת, כי יש מי שכתב בשם מרן מלכא אאמו”ר זצוק”ל ששאלו אותו אודות תבשיל שרובו יבש ומיעוטו רוטב כגון תבשיל של דגים, והשיב להם שזה אסור, וכביכול חזר בו.

הנה אין זה נכון, וחבל מאד שסומכים על ספרי קיצורים [ע’ מהרש”א סוטה כב.]. או שנמשכים אחר רבני כסא רחמים, כי האמת היא ברורה, וכל מי שלומד את הסוגיא היטב, ומבין את כל הד’ טעמים לדין זה שדי ברוב יבש, לא יטעה בדבר, כי ההסבר הוא ברור שיש לילך אחר עיקר מטרתו ברוב יבש, וכיון שעיקר מטרתו לדגים והרוטב אינו עיקר אצלו, וגם שמו נקרא דגים ולא מרק, בזה יש להקל, מטעם פ”ר דלא איכפת ליה, או משום ס”ס ואז שרי גם באיכפת ליה. וראה כל זה באורך בילקוט יוסף שבת כרך א’ מהדורת תשע”א חלק ראשון (סי’ רנ”ג סעיף י”ד בהערה) הסבר הדברים בטוב טעם. ולפי כל הטעמים היינו אפי’ ברוטב ניכר, ובלבד שיחפוץ במה שיש ברוב הקדרה. כמו דגים וכדו’. וכך פסקו המנחת כהן, פמ”ג, זרע אמת, מהרש”ם, ארץ חיים, שם חדש, הר צבי, מקוה המים, ועוד. ואילו היו רואים את כל מה שכתבנו בהסבר הדברים בילקו”י, לא היו נמשכים אחר רבני כסא רחמים שחונכו לחלוק על מרן זיע”א כמעט בכל דבר. וגם חכם אחד ברדיו חוזר ואומר שצריך שיהיה הכל יבש, וכל זה בגלל שהרגיל את עצמו לא ללמוד בילקוט יוסף, ולכן טועה הרבה בשידור הרדיו גם בעוד הלכות. ואילו היה קורא את כל המקורות בילקוט יוסף, היה משתכנע בטוב טעם דאזלינן אחר הרוב.

ע’ ביביע אומר חלק ז’ – וע”ז יש להסתמך, ולא על שמועות וכיוצא בזה, וכבר כתב כן בכמה מקומות ע’ בספר חזון עובדיה שבת כרך א’ (עמ’ ע”ח) ובשו”ת יביע אומר ח”ו סי’ מ”ח, ושם האריך לבאר שכל שרובו יבש ומיעוטו רוטב אין בו משום בישול,

בברכת התורה,

יצחק יוסף

הראשון לציון

הרב הראשי לישראל

 

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

תגובות (0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *