סימן קז – דין הטועה בתפלתו


א. מי שטעה בתפלתו בדבר שאינו חוזר עליו, כגון ששכח הבדלה בחונן הדעת, או יעלה ויבא בליל ראש חדש, או על הנסים בחנוכה ופורים, וכיוצא באלה, וסיים תפלתו, אינו רשאי לחזור ולהתפלל בתורת נדבה, אלא אם כן הוא מכיר בעצמו שהוא זהיר וזריז ואמיד בדעתו שיוכל לכוין בתפלת הנדבה מתחלה ועד סוף, ובזמן הזה לא ימצא איש אשר רוח בו לכוין כל כך בתפלה אפילו אחד מאלף. לפיכך שב ואל תעשה עדיף, ולא יחזור להתפלל אפילו בתורת נדבה. [שארית יוסף חלק ג’ עמוד סד. ילקו”י סי’ קז הערה א’, במהדורת תשס”ד תפלה כרך א עמוד תקלט].

ב. מי שטעה בתפלתו בדבר שאינו חוזר עליו, כנ”ל, ולאחר שסיים תפלתו, סבר בטעות שצריך לחזור ולהתפלל, ובאמצע תפלתו השניה נזכר שההלכה היא שאינו צריך לחזור ולהתפלל, צריך להפסיק מיד, ואפילו באמצע הברכה. (ויאמר “ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד”), ואינו רשאי להמשיך בתפלתו השניה על דעת נדבה, כי אי אפשר לתפלה שתהיה חציה חובה וחציה נדבה, ואם היתה תפלת ערבית, רשאי להמשיך בתפלה, ויתן דעתו שזו תפלת נדבה, ויחדש בה דבר בשומע תפלה. [שאר”י ח”ג עמו’ סה. ילקו”י סי’ קז הערה ב’, במהדורת תשס”ד תפלה כרך א עמוד תקלט].

ג. מי שהתנמנם באמצע תפלתו, או שהתבלבל, ונסתפק באיזו ברכה הוא עומד, צריך לחזור ולהתפלל החל מאחרי אותה ברכה שברור לו שאמרה, וממשיך על הסדר משם והלאה. ואין אומרים בזה ספק ברכות להקל. [שאר”י ח”ג עמו’ סה. ילקו”י סי’ קז הערה ג’, במהדורת תשס”ד תפלה כרך א עמ’ תקמ].

ד. מי שהיה עומד בתפלה, ומצא עצמו אומר “במהרה בימינו”, ונסתפק אם הוא עומד בסוף ברכת המינים, שאומרים בה: ותכלם ותכניעם במהרה בימינו, ואז יהיה עליו לחתום: ברוך אתה ה’ שובר אויבים ומכניע זדים, או שמא הוא עומד בסוף ברכת תשכון בתוך ירושלים, שאומרים בה: ובנה אותה בנין עולם במהרה בימינו, ואז יצטרך לחתום: ברוך אתה ה’ בונה ירושלים, יחזור לברכת המינים ויחתום בה שובר אויבים ומכניע זדים, וימשיך משם והלאה על הסדר, שאין לומר “ספק ברכות להקל” בתפלה. [שאר”י ח”ג עמו’ סה. ילקו”י סי’ קז הערה ד’, במהדורת תשס”ד תפלה כרך א עמו’ תקמב].

ה. והוא הדין במי שהיה עומד בתפלה בעשרת ימי תשובה, וכשאמר “ברוך אתה ה’ המלך”, נסתפק אם הוא צריך לסיים המלך הקדוש, או המלך המשפט, יחתום המלך הקדוש, ויסיים משם והלאה על הסדר. [שאר”י ח”ג עמו’ סו. ילקו”י סי’ קז הערה ה’, במהדורת תשס”ד תפלה כרך א עמו’ תקמב].

ו. מי שהיה מתפלל בחנוכה, ואמר ואתה ברחמיך הרבים, ונסתפק אם הוא עומד בתפלתו לפני מודים, ואתה ברחמיך הרבים תחפוץ בנו ותרצנו, או הוא עומד באמצע על הנסים, ואתה ברחמיך הרבים עמדת להם בעת צרתם, צריך להמשיך תחפוץ בנו ותרצנו וכו’. ואם טעה בברכת מודים בסופה וסיים בא”י מגן אברהם, והמשיך באתה גבור, ונזכר באמצע ותוך כדי דיבור סיים הטוב שמך וכו’, לא עשה כלום, וחייב לחזור למודים. [שאר”י ח”ג עמו’ סו. ילקו”י סי’ קז הערה ו’, תפלה א’ עמו’ תקמג].

ז. מי שדילג בטעות ברכה אחת מהברכות האמצעיות שבתפלה, ונזכר באמצע התפלה, לאחר כמה ברכות, אינו יכול להמשיך בתפלתו, ולכלול את הברכה שדילג בשומע תפלה, כדין מי שלא שאל טל ומטר בברכת השנים, שיכול לשאול טל ומטר בשומע תפלה, ששם הרי בירך ברכת השנים וחתם בה, ורק החסיר שאלת טל ומטר, לפיכך יכול להשלימה בשומע תפלה. אבל אם דילג ברכה שלימה אין לו תקנה לאומרה בשומע תפלה, אלא חייב לחזור לאותה ברכה שדילג ולהמשיך משם והלאה על הסדר. [שאר”י ח”ג עמ’ סו. ילקו”י סי’ קז הע’ ז’ במהדורת תשס”ד תפלה כרך א’ עמ’ תקמד].

ח. הטועה בתפלתו בעשרת ימי תשובה ואמר: “מלך אוהב צדקה ומשפט”, במקום “המלך המשפט”, אם נזכר תוך כדי דיבור, דהיינו שיעור שלש תיבות “שלום עליך רבי”, יסיים מיד “המלך המשפט”. ואם נזכר אחר שיעור כדי דיבור, יחזור לברכת השיבה, וימשיך משם והלאה על הסדר. ואפילו אם נזכר בברכות שלאחר מכן, ואפילו בברכת “שים שלום”, או ב”אלהי נצור”, יחזור לברכת “השיבה” וימשיך משם והלאה על הסדר. ואם לא נזכר עד שאמר פסוק יהיו לרצון אמרי פי, האחרון, אף על פי שלא עקר רגליו, יחזור לראש התפלה. ונכון שיתנה ויאמר אם אני חייב לחזור ולהתפלל הריני חוזר ומתפלל לחובתי, ואם לאו תהיה לנדבתי. [שארית יוסף חלק ג’ עמוד סו. ילקוט יוסף סימן קז הערה ח. במהדורת תשס”ד תפלה א עמוד תקמד].

ט. מי שאין בידו סידור תפלה, ויודע בעל פה מקצת מתפלת “שמונה עשרה”, אסור לו להתפלל כלל, שאם ידלג ברכה אחת או יותר, הרי הוא מברך ברכות לבטלה. ולא יצא ידי חובת תפלה. וכל שכן שאם אינו יודע אלא ברכה אחת או יותר, שאסור לו להתפלל את הברכות שיודע, שכל שמונה עשרה הברכות של העמידה מחוברות אשה אל אחותה, וקשורות זו בזו, וצריך לומר את כולן על הסדר. [שאר”י ח”ג עמוד סז. ילקוט יוסף מהדורת תשס”ד, תפלה כרך א’ סימן קז הערה י’, עמוד תקמח].

י. יחיד שטעה בתפלת שחרית ביום ראש חודש ולא אמר יעלה ויבא וסיים תפלת שמונה עשרה, אם נזכר מיד חוזר ומתפלל שמונה עשרה כדי להזכיר מעין המאורע, ואם לא נזכר עד לאחר שהתפלל מוסף של ראש חודש, יש אומרים שהואיל והזכיר ראש חודש במוסף אינו צריך לחזור להתפלל שחרית, [שכן הלכה רווחת (בברכות ל: ובטור ובשלחן ערוך סימן קכו סעיף ג) ששליח צבור שטעה בתפלת החזרה של ראש חודש בשחרית, ולא הזכיר ראש חודש, וסיים תפלתו, אינו צריך לחזור ולהתפלל תפלת החזרה של שחרית, ויסמוך על תפלת המוספין שלפניו שהוא מזכיר בה ראש חודש, ודין היחיד בדיעבד שכבר התפלל מוסף אינו גרוע יותר מתפלת שליח צבור לכתחלה שסומך על תפלת מוסף שלפניו]. ויש אומרים שלא הקילו חכמים בתפלת חזרת השליח צבור אלא משום טורח צבור, שיצטרכו להמתין לתפלת החזרה מתחלה ועד סוף, אבל יחיד אפילו כבר התפלל מוסף חייב לחזור ולהתפלל שחרית עם הזכרת יעלה ויבא. והלכה כסברא אחרונה שחוזר ומתפלל שחרית בהזכרת מעין המאורע. ואם לא נזכר עד שעבר זמן תפלת שחרית, יתפלל מנחה שתים של ראש חודש, הראשונה מנחה והשניה תשלומין לתפלת שחרית. [שאר”י ח”ג עמוד סח. ילקוט יוסף סימן קז הערה ח. במהדורת תשס”ד תפלה כרך א’ עמוד תקמט].

יא. כל האמור בסעיף הנ”ל, אין הבדל בין התפלל ביחידות לבין אם מתפלל בצבור, כל שלא הזכיר יעלה ויבוא חוזר ומתפלל. [שאר”י ח”ג עמו’ סט. ילקו”י סי’ קז הערה יא. במהדורת תשס”ד תפלה א עמו’ תקמט].

יב. אם עדיין לא עבר זמן תפלת שחרית, וחוזר להתפלל אותה אחר תפלת מוסף, טוב ונכון לחזור ולהניח תפלין בברכה קודם שיתפלל שחרית, שמצוה להתפלל עם התפלין, שזוהי קבלת עול מלכות שמים שלימה. אבל אם עבר זמן תפלת שחרית, ונזכר בזמן תפלת מנחה, ומתפלל תשלומין, כנזכר לעיל, אין צריך לחזור ולהניח תפלין. [שארית יוסף חלק ג’ עמוד סט. ילקוט יוסף על הלכות תפלה, סי’ קז הערה יב. במהדורת תשס”ד תפלה כרך א עמו’ תקנ].

יג. מי שהתפלל שחרית ביחיד, בראש חודש, ולא נזכר שאותו היום ראש חודש הוא, וסמוך למנחה נודע לו שהוא ראש חודש, יתפלל מנחה, ואחריה מוסף, שתדיר ואינו תדיר תדיר קודם, ולאחר מכן תשלומי שחרית ראש חודש. כי המוסף ביחס לתפלת תשלומין נחשב לתדיר יותר. ואחר התשלומין יקרא את ההלל בדילוג כנהוג. [שאר”י חלק ג’ עמו’ ע’. ילקוט יוסף סי’ קז הערה יג. עמוד תקנא].

יד. מי שלא התפלל מוסף ונזכר סמוך לצאת הכוכבים, ויש לו פנאי או מנחה או מוסף, יש לו להעדיף להתפלל מנחה, ותפלת המוספין תדחה. [שאר”י חלק ג’ עמוד ע’. ילקו”י סימן קז הערה יד. עמוד תקנא].

טו. יחיד שהתפלל עם הצבור, ושכח להזכיר ראש חודש בתפלתו, או שלא שאל טל ומטר בימות הגשמים, ונזכר לאחר שסיים תפלתו, אם קשה לו לחזור ולהתפלל בעצמו, יכוין היטב לתפלת החזרה של השליח צבור, ויאמר עמו סדר קדושה, ולא יענה “ברוך הוא וברוך שמו”, ולא יאמר “מודים דרבנן” עם הצבור, אלא יקשיב וישמע “מודים” מפי השליח צבור, ויוצא בזה ידי חובת התפלה, מדין “שומע כעונה”. ובלבד שיהיה שליח צבור הגון שבקי ויודע לכוין להוציא את האחרים ידי חובה. וגם מבטא היטב את כל התיבות והאותיות שבתפלה כדת וכדין. ואם יש שם כהנים שנושאים כפיהם לברך את ישראל, יכוין לברכתם ויענה אחריהם אמן. ובסיום התפלה יפסע ג’ פסיעות לאחוריו, ויאמר עושה שלום במרומיו וכו’. ומכל מקום לכתחלה יותר טוב ונכון מאד שהוא בעצמו יחזור להתפלל עם השליח צבור ויזכיר יעלה ויבוא או ישאל טל ומטר. ורק אם קשה לו להתפלל בעצמו, ובפרט כשיש לו ספק בדבר אם הזכיר יעלה ויבוא או לא, יוכל לסמוך על שמיעתו מהשליח צבור. [שאר”י ח”ג עמו’ עא. ילקו”י סי’ קז הערה טז. במהדורת תשס”ד תפלה כרך א עמו’ תקנו].

טז. מי שטעה בערבית ליל ראש חודש, ולא הזכיר “יעלה ויבא”, ונזכר לאחר שהזכיר “ברוך אתה ה'” (שבסוף רצה), אינו רשאי לסיים: “למדני חוקיך”, כדי לחזור ולומר יעלה ויבא, אלא יסיים “המחזיר שכינתו לציון”. וגם אינו רשאי לומר “יעלה ויבא” אפילו בלא חתימה, בין המחזיר שכינתו לציון, למודים, משום דהוי הפסק, אלא יסיים כל תפלתו ללא הזכרת יעלה ויבא. ומיהו רשאי להזכיר יעלה ויבא בלא חתימה בסיום אלהי נצור, דרך בקשת רחמים. [והטעם שאין מחזירים אותו בתפלת ערבית של ראש חודש, לפי שאין מקדשין את החודש בלילה]. ואם טעה בשחרית ולא הזכיר יעלה ויבא, ונזכר אחר “ברוך אתה ה'”, יסיים “למדני חוקיך”, ויחזור לרצה להזכיר יעלה ויבא. ואם לא נזכר עד שסיים: “המחזיר שכינתו לציון”, בטרם יתחיל תיבת “מודים”, יאמר שם “יעלה ויבא” עד “כי אל מלך חנון ורחום אתה”, (ללא חתימה), וימשיך מודים וכו’. אבל אם לא נזכר עד שהתחיל במודים, אפילו לא אמר רק תיבת “מודים” בלבד, חוזר לתחלת רצה כדי להזכיר יעלה ויבא, וימשיך: “ואתה ברחמיך הרבים וכו’ ברוך אתה ה’ המחזיר שכינתו לציון”, ויסיים מודים וכו’. והוא הדין אם נזכר באמצע שים שלום או באמצע אלהי נצור חוזר לרצה וממשיך משם והלאה. אבל אם סיים יהיו לרצון אמרי פי האחרון, אף על פי שעדיין לא פסע ג’ פסיעות חוזר לראש התפלה. [שאר”י ח”ג עמו’ עב. ילקו”י סי’ קז הער’ יז. תשס”ד תפלה כרך א עמ’ תקנז].

יז. מי שטעה בליל ראש השנה וחתם האל הקדוש, אם נזכר תוך כדי דיבור מתקן מיד ואומר המלך הקדוש, ואם עבר זמן של תוך כדי דיבור, חוזר לראש. ואם אמר ובכן צדיקים וכו’ ונסתפק אם חתם האל הקדוש או המלך הקדוש, יש לתלות שחתם המלך הקדוש. [שארית יוסף חלק ג’ עמוד עג. ילקוט יוסף סימן קז הערה יח. במהדורת תשס”ד תפלה כרך א עמוד תקנח].

יח. מי שטעה בתפלתו בחנוכה ופורים ולא הזכיר “על הנסים” אחרי מודים, ונזכר כשאמר “ברוך אתה ה'” כדי לחתום “הטוב שמך ולך נאה להודות”, אינו רשאי לסיים “למדני חוקיך” כדי שיוכל לחזור ולומר “על הנסים”, וגם אינו רשאי לומר “על הנסים” אחר שחתם “הטוב שמך ולך נאה להודות”. שמכיון שאין מחייבים לחזור את מי ששכח ולא אמר כלל “על הנסים”, אינו רשאי לעשות הפסק בין ברכת הטוב שמך וכו’ לברכת שים שלום. ואם ירצה לומר “על הנסים” אחר אלהי נצור, הרשות בידו. [שאר”י חלק ג’ עמוד עד. ילקו”י סימן קז הערה יט. במהדורת תשס”ד תפלה כרך א עמוד תקס].

יט. הטועה בתפלות שבת והחליף של זו בזו, כגון שאמר בתפלת שחרית “אתה אחד”, או שאמר בתפלת מנחה “ישמח משה”, או שאמר בערבית “ישמח משה”, יצא ידי תפלה, ואינו חוזר להתפלל. ואם טעה במוסף והתפלל של שחרית, ונזכר קודם שהתחיל רצה, יחזור לומר תכנת שבת וכו’, ויחתום בשם, ברוך אתה ה’ מקדש השבת, וימשיך רצה וכו’. ואם לא נזכר עד שסיים תפלתו, יבקש מהשליח צבור שיכוין עליו להוציאו בחזרה. וגם הוא יכוין ויקשיב לכל החזרה, ולא יענה “ברוך הוא וברוך שמו”, אלא “אמן” בלבד אחר חתימת הברכות. [שבת כרך א’, עמוד רכו, ילקוט יוסף החדש על הלכות תפלה, תשס”ד, תפלה כרך א’, סימן קז הערה כ. תפלה כרך א עמו’ תקס].

כ. מי שטעה בראש חודש ובשחרית התפלל תפלת שמונה עשרה של מוסף, בחושבו שכבר התפלל שחרית, ונזכר אחר כך שלא התפלל שחרית, יש אומרים שיתפלל תפלת שחרית בלבד, ותפלת מוסף לא יתפלל, שכבר יצא ידי חובתו. ורק אם כשהתפלל מוסף היתה כוונתו להתפלל שחרית, אלא שטעה ונזרקה מפיו תפלת מוסף, צריך להתפלל שנית שחרית ומוסף. ויש חולקים ואומרים דבכל גוונא צריך לחזור ולהתפלל שחרית [בהזכרת יעלה ויבא]. ולדינא, או שיאמר לשליח צבור לכוין עליו בתפלת החזרה, ויעמוד ויקשיב ויענה אמן לברכותיו של השליח צבור, או שיתפלל תפלת שמונה עשרה ויאמר קודם שיתפלל, שאם הוא חייב להתפלל שחרית הרי זו תהיה תפלת חובה, ואם אינו חייב להתפלל שחרית תהיה זו לתפלת נדבה, ויתן בדעתו לכוין היטב בתפלה זו. וכן הדין אם התפלל שמונה עשרה במקום מוסף, והזכיר יעלה ויבא בעבודה, שיכוין לחזרת הש”צ כנז’. [ילקו”י סי’ קז הערה כא. במהדורת תשס”ד תפלה כרך א’ עמו’ תקסא].

כא. מי ששכח לומר יעלה ויבא בשחרית ראש חודש, ונזכר באמצע מודים, ואמר יעלה ויבא במקום שאומרים על הנסים, ואחר תפלת מוסף בא לשאול אם עליו לחזור להתפלל שחרית עם יעלה ויבא, או לא, יש להורות לו שיחזור להתפלל שחרית עם הזכרת יעלה ויבא במקומה כדין. וכן מי שאמר יעלה ויבוא בין שומע תפלה לרצה, בתפלות חול המועד, או בתפלת שחרית ומנחה של ראש חודש, או שאמר דברי תחנונים בשומע תפלה, והזכיר בתוכם ענין ראש חודש, וסיים תפלתו, צריך לחזור ולומר שוב יעלה ויבא במקומה, קודם ואתה ברחמיך הרבים. אך טוב שיתנה שאם אינו חייב לחזור ולהתפלל תהיה תפלתו תפלת נדבה. [שבת כרך ה’ עמוד רעו. ילקו”י על הלכות תפלה, סי’ קז הערה כב. מהדורת תשס”ד תפלה כרך א עמו’ תקסא].

כב. בשבת וחול המועד אם התפלל בשחרית אתה בחרתנו, והזכיר שבת יצא ידי חובה. [ילקו”י סי’ קז הערה כג. במהדורת תשס”ד תפלה א עמו’ תקסו].

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן