סימן תרעט/פ – נר חנוכה בערב שבת


א. בערב שבת נכון להדליק נר חנוכה תחלה ואחר כך נר שבת, ואם הזמן דחוק, די בהדלקת נר אחד למצות נר חנוכה, ובעודו ממשיך להדליק שאר הנרות, תוכל האשה לברך ולהדליק נרות שבת, ואינה צריכה להמתין עד שיסיים הדלקת כל הנרות. ויזהר לתת הנרות במקום מתאים מערב שבת, באופן שהרוח לא תכבה אותם בליל שבת בעת פתיחת וסגירת הדלת, ונוהגים שלא לומר “במה מדליקין” בערב שבת חנוכה. [ילקו”י מועדים עמוד רלה. ואף שדעת הש”ע שאין קבלת שבת תלויה בהדלקה, מ”מ היכא דאפשר בנקל לחוש לדעת בה”ג הסובר שקבלת שבת תלויה בהדלקה, נכון לחוש לכתחלה לדבריו, ולכן ידליק קודם נר חנוכה ואח”כ נר שבת. ועוד, שיש טעם על פי הסוד ויש בזה פגם גדול למעלה, וכמ”ש בבא”ח. ילקו”י הל’ ציצית סי’ ח’ הערה יט].

ב. בדיעבד אם הקדימה האשה להדליק נר שבת, יכולה להדליק לאחר מכן נר חנוכה, כיון דנקטינן כד’ מרן שאין קבלת שבת תלויה בהדלקת הנרות כלל. וכל שכן שהאיש בעל הבית רשאי להדליק נר חנוכה אחר שהדליקה אשתו נרות שבת. כי אפילו אם קיבלה שבת בהדלקתה, לא הוי קבלת שבת לכל בני ביתה. [וכמ”ש הט”ז (סי’ תרעט). וכ”כ בספר נוהג כצאן יוסף בהל’ חנוכה ס”ט]. וכן אם האיש מדליק נרות בבית [וכגון אלמן, או מי שאשתו בבית חולים וכדומה], אינו מקבל שבת אלא עד שיאמר מזמור שיר ליום השבת, ולכן בדיעבד אם עבר והדליק נר שבת, ועדיין לא נכנסה השבת, ידליק נר חנוכה. אלא אם כן קיבל בפירוש שבת בהדלקתו, שאז אינו יכול להדליק בעצמו אלא ימנה שליח להדליק נר חנוכה קודם זמן כניסת שבת. [וכמ”ש מרן בש”ע (ס”ס רסא). [ודלא כהט”ז שכתב שגם האיש מקבל שבת בהדלקת נרות שבת]. וכ”כ הא”ר (סי’ תרעט סק”ב), דבאיש ליכא מנהגא דקבלת שבת בהדלקת הנרות].

ג. אשה מבנות אשכנז שנוהגות לקבל שבת בהדלקתן נרות שבת, והקדימה והדליקה נרות שבת תחלה, כיון שדרכה לקבל שבת בהדלקתה, אסור לה להדליק נר חנוכה. ויש אומרים שאף אסור לה לצוות לשליח להדליק עבורה נר חנוכה. ויש חולקים. אולם בעלה או אחד מבני ביתה יכולים להדליק נר חנוכה. שקבלת שבת שלה, לא הוי קבלת שבת לכל בני ביתה. [הפמ”ג (א”א ר”ס תרעט), ע”פ דברי המג”א, שכיון שדרכה לקבל שבת בהדלקתה, אסור לה להדליק נ”ח. ומ”ש המג”א שתדליק ע”י אחר, תמה עליו הפמ”ג, שי”ל שכיון דקי”ל (קידושין כג:), דכל מידי דלא מצי עביד לא מצי משוי שליח, א”כ איך תוכל לומר לאחר להדליק נ”ח בשבילה. ותירץ, שאין זה שליחות ממש, כיון שממונו הוא, אחר מעשה קוף עביד. ע”כ. ולכאורה י”ל דבהדלקת נ”ש וקבלת שבת, לא חשיב לא מצי עביד, שהרי מי שקיבל שבת מבעו”י יכול לעשות התרה על קבלתו, דלא עדיף מנדר בעלמא. וכמ”ש הלבוש. ובלא”ה יכול בעלה או אחד מבני ביתה להדליק נר חנוכה, שקבלת שבת שלה, לא הוי קבלת שבת לכל בני ביתה. ועיין בספר חזון עובדיה, פורים (עמוד קמד:)].

ד. בערב שבת צריך לתת שמן בנרות החנוכה שיעור שידלקו חצי שעה אחר צאת הכוכבים בליל שבת, ולכן לא יקדימו ההדלקה בערב שבת חנוכה, כמו שיש נוהגים בכל ערבי שבתות השנה, אלא ידליקו נרות חנוכה כרבע שעה לפני השקיעה, לאחר שיתנו שמן בנרות חנוכה שיעור שידלקו לכל הפחות שעה אחת, באופן שנרות החנוכה יהיו דולקים במשך רבע שעה לפני השקיעה, ורבע שעה של בין השמשות, וחצי שעה אחר צאת הכוכבים, בסך הכל שעה אחת. ואם אין הנרות יכולים להכיל שמן כל כך, או שהנר שעוה קטן, ולא יספיק לדלוק כשיעור חצי שעה אחר צאת הכוכבים, אין יוצאים בזה ידי חובה, והברכות שבירך על הנרות הרי הן ברכות לבטלה, ולכן יש להזהר בזה מאד, שלכל הפחות באחד מהנרות יהיה השיעור הנ”ל, ואם אי אפשר בלאו הכי, ידליק בלי ברכה, ורק אם יש לו על כל פנים נר אחד שידלק כשיעור שעה אחת, ידליק בברכה. [ילקו”י מועדים עמוד ריא. וכ”כ במאמר מרדכי (סי’ תרעט סק”ב), שבער”ש צריך לתת שמן בנרות החנוכה שיעור שיהיו דולקים חצי שעה אחר צאה”כ של ליל שבת, ואם לאו לא יצא י”ח. ואף שהפמ”ג (א”א ר”ס תרעב) כתב, שאף בע”ש אם נתן שמן בנר שיעור חצי שעה בצמצום, י”ל שיצא. אולם הפמ”ג עצמו (בא”א סי’ תרעט סק”ב) כתב, שמדברי המג”א מוכח שבע”ש צריך ליתן שמן כ”כ כדי שתהא דולקת חצי שעה אחר צאה”כ. וצ”ע. ע”כ. ואם הרגיש לפני השקיעה שלא נתן שמן כשיעור בשעת הדלקתה, יכבנה, וישים שמן כשיעור ויחזור וידליקנה בלי ברכה].

ה. נכון להתפלל מנחה בערב שבת לפני הדלקת נרות חנוכה, כדי שידליקו נרות חנוכה אחר מנחה, מפני שתפלת המנחה כנגד קרבן תמיד של בין הערבים, ונרות חנוכה הם זכר לנס שנעשה בנרות המנורה של בית המקדש, שמדליקים אותם תמיד אחר קרבן תמיד של בין הערביים. אולם כל זה אם הוא מוצא בנקל מנין שמתפללים מנחה מבעוד יום בערב שבת, שאז יתפלל אתם מנחה ואחר כך ילך לביתו להדליק נרות חנוכה. אבל אם אין נמצא בנקל מנין שמתפללים מבעוד יום, לא יתפלל מנחה ביחידות כדי להקדימה להדלקת נרות חנוכה, אלא ידליק נרות חנוכה תחלה, ואחר כך ילך לבית הכנסת להתפלל מנחה בצבור. [ולפיכך גבאי בית הכנסת החוששים שיבואו כמה מהיחידים להתפלל ביחידות, אם יקדימו את תפלת מנחה מבעוד יום, עדיף להנהיג להתפלל מנחה כדרכם מידי ערב שבת]. [ילקו”י מועדים (עמ’ ריב). שו”ת יביע אומר ח”ה (או”ח סי’ מד). שו”ת יחוה דעת ח”א (סי’ עד). ירחון קול תורה חשון תשס”ד. ועיין בספר ארחות חיים (הל’ חנוכה סי’ יז), ובכל בו (סי’ מד) שכתבו, המנהג להדליק נרות חנוכה בביהכ”נ בין מנחה לערבית, ובער”ש מדליקים קודם מנחה. [מפני קדושת היום שהיא ממשמשת ובאה, וחששו פן תידחק השעה בסיום תפלת המנחה, שאז יהיה קרוב לביה”ש. לכן הקדימו ההדלקה לפני המנחה. ולפ”ז נראה שמנהגם היה שכל יחידי הקהל היו מקדימים להדליק נר חנוכה בביתם בער”ש עוד לפני מנחה. והרמ”א בדרכי משה (סי’ תרעא אות ה) כתב, ואין אנו נוהגים כן, אלא אף בער”ש מדליקים (בביהכ”נ) בין מנחה למעריב. אלא שמ”מ נראה שבבית אפשר להדליק נ”ח ואח”כ להתפלל מנחה בצבור. אולם הפמ”ג (בא”א סי’ תרעא סק”י) כתב, שבער”ש יתפלל מנחה ואח”כ ידליק נ”ח, שאם יתפלל מנחה אח”כ, נראה כתרתי דסתרי. ע”כ. וכוונתו משום שתפלת המנחה נתקנה כנגד קרבן התמיד של בין הערבים, והדלקת נ”ח זכר לנס שנעשה בנרות ביהמ”ק. והדלקת המנורה בביהמ”ק צריכה להיות אחר תמיד של בין הערבים. לפיכך לעולם צריך להדליק נ”ח אחר מנחה. וכ”כ בברכי יוסף (סי’ תרעט סק”ב). ולכאורה משמע שאפי’ אם אין מנין מתפללים, יתפלל מנחה ביחידות ואח”כ ידליק נ”ח. וכן מוכח מדברי בעל חות יאיר במקור חיים (ר”ס תרעט). אולם השל”ה בסידור שער השמים, כתב, שבער”ש ידליק נ”ח ואח”כ ילך לביהכ”נ להתפלל מנחה בצבור. וכ”ה בא”ר].

ו. מי שאין לו אלא נר אחד בלבד, וכגון שנמצא בבית האסורים, והוא בערב שבת של חנוכה, וכן מי שאין ידו משגת לקנות בערב שבת נר חנוכה וגם נר של שבת, יקנה נר של שבת, משום שלום ביתו. ואם יש לו נר חשמלי, ידליק הנר של השמן או השעוה לשם חנוכה עם הברכות, ואת אור החשמל ידליק לצורך נר שבת, ורשאי אף לברך על הדלקת החשמל להדליק נר של שבת. ואם יש לו שתי נרות, ידליק נר אחד לנר חנוכה, ונר אחד לשבת, אף אם הוא בליל שני והלאה של חנוכה. ואם יש לו לנר של שבת, ואין לו עוד אלא פרוטה אחת או לשמן לנר חנוכה, או ליין לקידוש היום, יקנה שמן לנר חנוכה, דפרסומי ניסא עדיף. [ילקוט יוסף שבת כרך א].

ז. גבאי של בית הכנסת שאין בידו אלא לקנות שמן לנר חנוכה של בית הכנסת, או יין לקידוש של בית הכנסת, שנוהגים שם לקדש על היין בליל שבת ויו”ט, נראה שאף על פי שהדלקת נר חנוכה בבית הכנסת אינה חובה מן הדין אלא מנהג, וכמ”ש הריב”ש, מכל מקום עדיף שיקח שמן לנרות חנוכה, שהפרסומי ניסא בבית הכנסת הוא יותר מהפרסומי ניסא שאדם פרטי מדליק בביתו, ועוד דכאילו האידנא שויוה חובה, בכל תפוצות ישראל. ואע”פ שעל ידי זה מתבטל הקידוש בבית הכנסת לגמרי, שאין מקדשים בבית הכנסת על פת, אלא על יין, מכל מקום סמכינן אשינוייא דהריטב”א שיוצאים ידי חובה קידוש מן התורה בתפלת ערבית. ובכל זאת הואיל ויש אומרים שבזמן הזה שאין אורחים אין לקדש בבית הכנסת. וכן פסק מרן בשלחן ערוך (סי’ רסט). יש להעדיף נר חנוכה על הקידוש שבבית הכנסת, שהרי בזמן הזה בהרבה בתי כנסת אין נוהגים כלל לקדש על היין בליל שבת. משא”כ בהדלקת נר חנוכה בבית הכנסת כמעט בכל קצוי תבל נהגו להדליק. וטוב הדבר שהש”צ יכריז קודם תפלת ערבית, שאם יש יחיד מן הקהל שאינו מקדש בביתו, מפני שהוא סומך על מה שהיה שומע קידוש בבית הכנסת, יכוין לצאת ידי חובת קידוש מן התורה בתפלת ערבית שחותמים בה בא”י מקדש השבת. [חזון עובדיה על הלכות חנוכה].

ח. מי שיש לו בערב שבת שמן לנר חנוכה של יום אחד בלבד, ופרוטה נוספת לקנות בה או שמן לנר חנוכה במוצאי שבת, או יין לקידוש היום של ליל שבת, נראה שאף על פי שפרסומי ניסא עדיף מקידוש היום, מכל מקום באופן כזה יקנה יין לקידוש היום, כמו שכתב רש”י (סוכה כה:), שמצוה קלה שבאה לידך אינך צריך לדחותה מפני מצוה חמורה העתידה לבא, ואף כאן קידוש היום של הלילה עדיף מהדלקת נר חנוכה של מוצאי שבת. [כיוצא בזה כתב בשו”ת הרדב”ז ח”ד (סי’ יג), אודות מי שהובטח לו מהשר שיוציאוהו מבית האסורים, ויהיה משוחרר יום אחד, שאין לו לבחור יום קדוש ביותר כגון יוהכ”פ, דקי”ל מצוה הבאה לידך אל תחמיצנה, ואין אומרים הנח עכשיו מצוה קלה זו הבאה לידך, כדי לעשות מצוה החמורה ממנה. (וראה במאור ישראל פסחים קה.). וע”פ זה כתב ב חות יאיר (ר”ס ט), דאף דקי”ל נר ביתו עדיף מנ”, היינו דוקא נ”ח דליל שבת, משא”כ לגבי נ”ח של ליל ער”ש, אע”פ שאין לו עוד מעות לנ”ש, אין מעבירין על המצות, וידליק השמן לנ”ח, שמצוה הבאה לידו אל יחמיצנה. ע”ש].

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן