סימן טו – שחיטה קודם יום השמיני


א. אסור לשחוט את הבהמה, ואת בנה, ביום אחד, לא שנא אם שחט את האם תחלה ואחר כך רוצה לשחוט את בנה, או אם שחט את הבן תחלה, ואחר כך רוצה לשחוט את   האם. ולא שנא בן או בת. [ילקוט יוסף איסור והיתר כרך א’ עמוד סב. הליכות עולם ח”ה עמוד רפה].

ב. עבר ושחט את האם ואת בנה ביום אחד, מעיקר הדין הבשר מותר באכילה, כמו שסתם מרן בשלחן ערוך (סי’ טז ס”ג), ואף לדעת האחרונים המחמירים לאסור את האחרון עד הלילה, משום קנס, זהו רק לשוחט עצמו, או לבעל הבהמה שנשחטה בשבילו, אבל לאחרים מותר. [איסור והיתר כרך א’ עמוד סג, יביע אומר ח”ו חיו”ד סי’ ה’. הליכות עולם ה’ עמוד רפה].

ג. איסור אותו ואת בנו נוהג דוקא בבהמה נקבה, שידוע שזה בנה ודאי, ולשחוט את האב (כשידוע שהבן ממנו הוא), ואחר כך הבן, יש ספק בדבר, אם דין זה נוהג אף בזכרים או לא, ולכן לא ישחט את שניהם ביום אחד, ואם עבר ושחט אינו לוקה, ומותר לאוכלם. [הליכות עולם ח”ה עמוד רפה]. ואחר שעבר זמן בין השמשות של רבי יהודה מיד, וכבר שחט את האב
ביום, מותר לשחוט לכתחלה את הבן. [ילקו”י איסור והיתר א’ עמ’ סב. הליכו”ע פרשת תזריע אות ד’].

ד. מותר לשחוט את המעוברת, כי עובר ירך אמו הוא. ואם יצא העובר חי אחר שחיטת אמו, והפריס ע”ג קרקע אין שוחטין אותו ביום אחד, ואם שחט אינו לוקה.

ה. יום אחד האמור באותו ואת בנו היום הולך אחר הלילה. כיצד הרי ששחט הראשון בתחלת ליל ד’, לא ישחוט השני עד תחלת ליל ה’. ואם שחט הראשון בסוף יום ד’ קודם בין השמשות, שוחט השני בתחלת ליל ה’. ואם שחט הראשון בבין השמשות של ליל ה’, לא ישחוט השני עד ליל ו’. ואם שחט ביום ה’ אינו לוקה. [איסור והיתר כרך א’ עמוד סד].

ו. אם שחט את האם ונתנבלה בשחיטה, אין איסור לשחוט את בנה באותו יום, אבל אם השחיטה היתה כשרה, ונטרפה, אסור לשחוט את בנה ביום אחד. [איסור והיתר א’ עמוד סד].

ז. היכא דאנו מחמירין ואוסרים הבהמה משום ספק נבלה, אין להקל לענין אותו ואת בנו, ואין לשחוט את בנו אחריו באותו יום. ובחיה ועוף יש להחמיר לכסות את דמו בלא ברכה. [ילקוט יוסף איסור והיתר כרך א’ עמוד סה].

ח. הלוקח בהמה, אינו צריך לחוש שמא נשחטה אמה או בנה היום, אבל על המוכר להזהיר הלוקח ולהודיעו אם שחט האם או הבן היום,  או אם מכרה לאחר לשוחטה היום.

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן