סימן נב – איסור פינוי המת – [שייך לשלחן ערוך סימן שסג]


א. אסור לפנות את המת למקום אחר, בכדי שיוכלו הבנים לילך על קברו לפעמים. אולם אשה שנפטרה וקברוה שלא ליד בעלה, ובני משפחתה רוצים להעביר את קבר בעלה לידה, מפני שעל ידי כן יהיה קל להם לבוא ולבקר על קבריהם, מותר לעשות כן, שיש לו נחת רוח בזה. ובפרט אם ביקשה בפירוש לפני מיתתה שיעבירו את קבר בעלה לידה. [ילקו”י אבלות מהדורת תשמ”ט עמ’ רפו, ובמהדו’ תשס”ד סימן נב סעיף א עמוד תשלה].

ב. וכן אשה שקנתה קבר ליד בעלה המנוח, ובטעות שכחו וקברו אותה במקום אחר, מותר להחזירה ולקוברה על יד קבר בעלה, אך יזהרו מאד לנהוג בכובד ראש בעת הפינוי, ולאחר בקשת המחילה. [ילקו”י על הלכות אבלות מהדורת שנת תשמ”ט עמוד רפז, ובמהדורת תשס”ד סימן נב סעיף ב’ עמוד תשלה. יביע אומר ח”י סי’ מז עמ’ רצז].

ג. מי שנפטר בחוץ לארץ, מצוה רבה להעלותו לקבורה בארץ ישראל, משום שנאמר “וכפר אדמתו עמו”. וכן עיקר לדינא בכל אופן, ואין חוששין לחומרת הזוה”ק בזה, אם לא שהיתה צוואה מפורשת מצדו שלא להעלותו לארץ, שאז יש לקיים דברי הצוואה. [ילקו”י הלכות אבלות מהדורת תשמ”ט עמוד רפח, ובמהדורת תשס”ד עמ’ תשלה. יבי”א ח”ו חיו”ד ר”ס לא].

ד. גם צדיקים שנפטרו ונקברו בחוצה לארץ, מצוה רבה לפנות את עצמותיהם מקברם, ולהעלותם לארץ ישראל, על מנת לקוברם במרומי הר הזיתים שבירושלים. וברור שיש לעשות זאת רק על ידי אנשים יראי שמים, ובדחילו ורחימו בקדושה ובטהרה, ואחר בקשת ושאילת מחילה מעצמותיהם הקדושים. ושומר מצוה לא ידע דבר רע. [ילקו”י אבלות סי’ נב ס”ד, מהדורת תשמ”ט עמ’ רפח, ובמהדורת תשס”ד עמוד תשלז. יחוה דעת ח”ד סימן נז].

ה.  מצוה  רבה לטפל בהעלאת עצמותיו של אדם רודף צדקה וחסד, ומחזיק ביישוב ארץ  ישראל. [ילקו”י אבלות מהדורת תשמ”ט עמוד רפט, ובמהדורת תשס”ד סימן נב סעיף ה, עמוד תשלח].

ו. מצוה גדולה על הבן להשתדל מאד להביא את הוריו שנפטרו בחוץ לארץ, לקבורה בארץ ישראל, שכל הקבור בארץ ישראל כאילו קבור המזבח, שנאמר, וכפר אדמתו עמו. ואין צריך להמתין זמן מה כדי להביאו לארץ ישראל, אלא נכון לעשות כן מיד ולהזדרז בזה. ואפילו שעל ידי כך ימנע מלהשתטח על קברם, עקב היותו מתגורר בחוץ לארץ, אף על פי כן יקברם בארץ, שזו זכות ומעלה גדולה לנפטרים. [ילקו”י אבלות תשס”ד סי’ נב ס”ו].

ז.  תייר  שהגיע לביקור בארץ, ונפטר בהיותו בארץ ונקבר בה, ובני משפחתו מחוץ לארץ מבקשים להעבירו לקבר המשפחה בחוץ לארץ, ששם קבורים כל בני המשפחה, אין להתיר להם לפנות את הנפטר מקברו אשר זכה להקבר בארץ ישראל, ואף אם גילה דעתו בחייו וביקש לקוברו בחוץ לארץ, ויש להסביר הדברים לבני המשפחה שהם מרי נפש, ולדבר על לבם כי מאת ה’ היתה זאת לטובתו ולהנאתו, ויש זכות לנפטר שזכה להקבר בארץ ישראל. [ילקו”י אבלות מהדורת תשמ”ט עמוד רצ, ובמהדורת תשס”ד סימן נב סעיף ז, עמוד  תשלט. יביע אומר ח”ו יו”ד סי’ לא. ושם באות ג’ בענין מצוה לקיים דברי המת אם זה רק בעניני ממון].

ח. אולם אשה שהגיעה לארץ לביקור, ונפטרה ונקברה כאן, ואחר איזה זמן בעלה מבקש להעלות את גופתה לקבורה בחוץ לארץ, על יד קבר אחיה הקבור שם, ושכך ביקשה המנוחה בצוואתה, וגם הבעל קנה כבר אחוזת קבר ליד אחיה בחו”ל, גם בשבילו לאחר אריכות ימים, כיון שהיתה צוואה מפורשת לכך, יש להתיר להעביר את גופתה לחוץ לארץ, להקבר על יד אחיה, ובעתיד אצל בעלה. [ילקו”י אבלות תשס”ד סי’ נב סעיף ח, עמ’ תשמ].

ט. אסור לפתוח קבר של מת, אף בלי לטלטל המת כלל, משום חרדת הדין שיש למת, אמנם לצורך עיגון, כגון שאחרי שנקבר ולא נודע בדיוק זהותו, טוענת אשתו שיש לו סימן במקום פלוני, ורוצים לפתוח הקבר בכדי להעיד ולשחררה מכבלי העיגון, אפשר לפתוח הקבר. ובפרט שיש בכהאי גוונא ענין של “לשבת יצרה”, ויהא נחת רוח לנפטר, ויש חולקים. [ילקו”י אבלות מהדו’ תשמ”ט עמו’ רצא, ובמהדו’ תשס”ד עמו’ תשמ. יבי”א ח”ג יו”ד סי’ כג אות כז].

י. מי שנקבר בבית קברות בארץ, ובעת ההלויה אמרה אמו: “עוד נעביר אותך מכאן לבית קברות פלוני”. ויש עדים שאכן אמרה כן, מותר להעבירו לבית הקברות שהזכירה אמו, באופן שיש צער ועגמת נפש מרובה למשפחה אם לא יעבירוהו למקום שאמו ביקשה. ובפרט שהפינוי הוא לקוברו אצל אחיו, ואמרו בירושלמי שערב לאדם להיות נינוח אצל אבותיו, וכתבו האחרונים דלאו דוקא אבותיו, אלא גם  אצל  קרוביו.  [ומעשה  שהיה  ביהודי שנהרג בהפגזת האויב בשנת תשכ”ח, ונקבר בהר המנוחות בירושלים, ואמו טוענת שאמרה בעת הקבורה שיעבירו אותו לקבר בהר הרצל, מותר לפנותו על מנת לקוברו בהר הרצל על יד אחיו שנקבר שם,  כיון שהיה תנאי בעת הקבורה לפנותו משם]. [ילקו”י אבלות מהדורת תשמ”ט עמוד רצב, ובמהדורת תשס”ד עמוד תשמב. ושו”ת יביע אומר ח”ז סי’ לז. ושם אות ב’, אם יש נאמנות לאמו של הנפטר שאמרה כן בשעת הקבורה. ושם דן בענין עד אחד שנאמן באיסורין, אם נאמן באיסורין היכא דאתחזק איסורא, ואם יש לחלק בין איסור תורה לאיסור דרבנן. ושם אות ג’ בענין חרדת הדין אם שייכת אחר י”ב חודש. ע”ש].

יא. בית קברות יהודי, שבו קבורים ג’ יהודים, הנמצא בשטח המועבר לידי שלטון הערבים, [כפי שאירע כן בהחזרת שטח ימית למצרים], מצוה לפנות את עצמות המתים להביאם לקבר ישראל, לבית קברות יהודי השמור מכל פגע, שזהו כבודם. [ילקו”י אבלות מהדורת תשמ”ט עמוד רצד, ובמהדורת תשס”ד עמוד תשמד].

יב. במקום ששלטון הגויים דורש לפנות את הקברות מבית הקברות, יש להקפיד בעת פינוי הקברות, שלא לערב עצמות הנפטרים ביחד. ומותר להעסיק פועלים גויים בחפירת והריסת הקברים בלבד. וקרובי הנפטרים צריכים לקרוע בגדיהם אם יודעים את יום פינוי העצמות,  ונוהגים  בו  יום  אבלות.  ומותר  לעשות  חפירה  גדולה  שתשמש  לקבר גדול, באופן שכל מת בארון נפרד. [ילקו”י אבלות מהדו’ תשמ”ט עמו’ רצה, ובמהדו’ תשס”ד סי’ נב עמו’ תשמד].

יג. מקום שנמצאים שני קברים ליד דרך ראשית, ועובדים וחורשים שם ערבים, באופן שנגרם חילול כבוד המתים, יש להתיר להעבירם לבית קברות שמור. [ילקו”י שם סי’ נב סי”ג].

יד. בית קברות שבחוץ לארץ, שהולך ומתמלא, ואין לבני הקהלה מקום לקבור את מתיהם, ורוצים בני הקהלה לפנות את כל הקברות ולהעלות את העצמות לארץ ישראל, יש להורות להם שלפי דין תורה אין כל היתר לפנות בית קברות שלם, ואפילו להעביר את העצמות לארץ ישראל, ועל הקהלות הקדושות בכל אתר ואתר להתנגד לפינוי בית הקברות בכל תוקף. [ילקו”י אבלות מהדורת תשס”ד סימן נב סעיף יד, עמוד תשמו].

טו. אסור בכל תוקף לפנות עצמות מתים מקברם לצורך מחקרים כל שהם, ואף במקרה שמותר להעביר עצמות המתים מקברם אסור לטלטלם לבדיקות, מפני שזה פוגע בכבוד המתים, אלא יש לקוברם מיד בכבוד הראוי, ואף עצמות שכבר הוצאו והם מוחזקים ללא קבורה, חייבים להביאם מיד לקבורה. וחיטוט הקברים מהווה פגיעה חמורה בשלום המתים והחיים, כמבואר במסכת יבמות (סג:) ופוגע קשות בעם ישראל. [ילקוט יוסף על הלכות אבלות מהדורת תשמ”ט עמוד רצו, ובמהדורת תשס”ד סימן נב סט”ו עמוד תשמז].

טז. קבר שאינו משתמר, שיש לחוש שיכנסו בו מים, מצוה לפנות את המת מקברו, מפני שהוא צער ובזיון למת. ולכן מת שנקבר בשיפולי ההר, ומים נכנסים לתוך הקבר מותר לפנות את המת למקום אחר, כיון שאין המת משתמר שם. ובפרט לפי מה שכתבו מרן השלחן  ערוך  והאחרונים,  שאין פינוי המת אסור אלא מדרבנן. [ילקו”י אבלות מהדורת תשמ”ט עמוד רצז, ובמהדורת תשס”ד סי’ נב עמ’ תשמז. וע”ע בשו”ת יבי”א ח”ז חיו”ד סי’ לה. ושם בהערה במה שאמרו חז”ל (שבת יג:) קשה רימה למת כמחט בבשר החי].

יז. מי שציוה בעת פטירתו שישאוהו לקוברו בעיר אחרת אצל קברות אבותיו, וכשמת אירע להם אונס והוצרכו לקוברו לפי שעה בבית קברות אחר, ולאחר זמן רוצים להעבירו לקוברו עם אבותיו, אך מאחר וחוששים מפני הריח רוצים לתת על גופו סיד למהר עיכול הבשר, כדי שיוכלו לשאתו, כתב הרשב”א, שמותר לעשות כן, שאין המת מרגיש בצער עיכול הבשר. [ילקו”י אבלות מהדורת תשס”ד סי’ נב סי”ז עמ’ תשמז. יביע אומר ח”ז חיו”ד סי’ לה דף רפג].

יח. אודות השערוריה שנעשתה בעוה”ר בעת העלייה מתימן, ונציגי השלטונות דאז היו לוקחים תינוקות מחיק הוריהם לבית החולים כשהיו חולים קצת, ואחר איזה ימים היו אומרים להם שמתו ונקברו, והראו להם מקום קבורה, אבל האמת המרה היתה שהיו לוקחים אותם לאימוץ אצל חשוכי בנים בארץ ובחו”ל, והיו משקרים על ההורים לומר שבניהם מתו, אך מקומות הקבורה היו ריקים, ולאחר שנים השלטונות הקימו ועדה לבדיקת הדבר ונדרשו לפתוח את הקברים, לראות אם הם ריקים, לצורך גדול כזה לברור הדברים ולהוקיע בשער בת רבים עושי רשע גדול כזה, אנשי דמים ומרמה, ואולי נזכה לבער הרע מקרב ישראל, יש להתיר לפתוח הקברים, וכמ”ש בכיו”ב בערוך השלחן (יו”ד סי’ שסג) שכל שהוא לצורך מצוה, או אפילו הפסד ממון וכיו”ב, אין חשש בפתיחת הקבר לראות מה שצריך. [ילקו”י אבלות תשס”ד סי נב סעיף יח. יביע אומר ח”ט חלק יו”ד סימן לו עמוד שלו].

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן