הלימוד היומי בתורת מרן | יום רביעי ה אייר תש”פ


כמידי יום אתר “מורשת מרן” מגיש את “הלימוד היומי בתורת מרן” שע”י המרכז למורשת מרן להבין ולהשכיל. להצטרפות לקבלת הלימוד במייל מידי יום לחצו כאן. 

הלימוד היום בספר חזון עובדיה פסח – מהלכות חול המועד, הלכות כב-כח.

א.  מוכרי ירקות שאינם מתקיימים זמן רב, מותר להם לפתוח החנות שלהם בחול המועד ולמכור בפרהסיא, שהכל יודעים שהם לצורך המועד. אבל מוכרי פירות שמתקיימים אף לאחר המועד, כגון אגוזים וכיו”ב, מוכרים בצינעא, שאם היתה החנות פתוחה לרשות הרבים, פותח דלת אחת ונועל אחת, כדי שלא יחשדוהו שמוכר לצורך חול. וכן חנות מכולת שמוכר אורז וקטניות שמחזיקים מעמד זמן רב, יעשו כן. ובערב יום טוב האחרון של חג הסוכות או שביעי של פסח, מותר למכור בפרהסיא לכבוד יום טוב. 

ב. מצוה להסתפר ולהתגלח מערב יום טוב לכבוד החג, כדי שלא יכנס לרגל כשהוא מנוול בשערות. ואין מגלחים בחול המועד, אחד ראשו ואחד כל שער שבו, ואפילו נאנס ולא גילח בערב יום טוב, אסור. ונטילת השפם מותר אף על פי שאינו מעכב האכילה. ואפילו אבי הבן ומוהל וסנדק אסור להם לגלח בחול המועד.

ג. אפילו גילח הזקן (על ידי מכונה או סם) מערב יום טוב, אסור להתגלח שוב בחול המועד, ואפילו דרכו להתגלח כל יומים או שלשה ימים. ויש מי שמתיר למי שהתגלח מערב יום טוב להתגלח במועד על ידי פועל עני שאין לו מה יאכל. וחלקו עליו רוב האחרונים והסכימו לאסור.

ד. היוצא מבית האסורים בחול המועד מותר להסתפר ולהתגלח, ואפילו היה חבוש ביד ישראל שמניחים אותו לגלח בערב יום טוב, מכל מקום אין לו מצב רוח להסתפר ולהתקשט בהיותו שרוי בבית הסוהר. וכן הבא ממדינת הים, שלא היה ביישוב לפני החג. ולאו דוקא ממדינת הים הרחוקה, אלא כל שבא מחוץ לעיר נקרא מדינת הים לענין זה. ואפילו הגיע לעיר בערב יום טוב אלא שלא היה שהות ביום להסתפר רשאי להסתפר בחול המועד. אולם כל אלו יסתפרו בצינעא ולא בפרהסיא. ומותרים להסתפר על ידי ישראל, ואין צריך לחזר אחר ספר גוי.

ה. אבל על אביו או על אמו ששלמו שלשים יום של אבלו בתוך ימי חול המועד, וגערו בו, מותר לו להסתפר בחול המועד, בין חול המועד של פסח, בין חול המועד של סוכות.

ו. מותר להתרחץ עם סבון, ולהסתרק ולחפוף ראשו בחול המועד, ואין לחוש להשרת נימין.
המנהג פשוט אצלינו להתיר הדחת ושטיפת הרצפה בחול המועד. ושלא כדברי המחמירים בזה. ואם הלכה רופפת בידיך פוק חזי מאי עמא דבר שהכל עושים כן לכתחלה ואין פוצה פה.
מותר לגזוז צפרניו בחול המועד אפילו במספרים. ומנהג בני אשכנז בזה להחמיר.

ז. מותר לגהץ בגדיו בחול המועד על ידי מגהץ חם. ומותר לצחצח נעליו על ידי משחת נעלים.
משקפי ראיה שנשברו בחול המועד, מותר לתקנם אפילו על ידי מעשה אומן.

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

תגובות (0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *