לחיות את הפרשה • פרשת וילך: מתי אהיה כבר…??? / הרב אלעזר פרידמן


פניו של הבחור שישב מולי, בצד השני של השולחן, שידרו מצוקה, הוא בא לכאן בכדי שאעזור לו להפשיר את היחסים המורכבים שלו עם עצמו. הוא פנה אלי ספק מבקש ספק דורש, שאסייע בידו לצאת מהמצבים מהם סובל, תוך שלושה שבועות. היתה לו גם סיבה מאוד מוצדקת לדרוש זאת ממני: בעוד שלושה שבועות בדיוק הוא עומד להתחיל את חוק לימודיו בישיבה גדולה, עובדה שתקשה עליו להמשיך להגיע לטיפול לאחר מכן.

“אני מצטער” אמרתי לו “אבל אינני קוסם, הרגלים שרכשת במשך שנים הפכו לחלק ממך, ניתן אמנם לשנות הרגלים, אבל גם אם כן, יהיה זה תהליך שיכלול שינוי איטי, והוא יצליח רק אם תגלה אחריות על חייך ותעבוד קשה לשם כך.”
“אתה המטפל” התריס הבחור לנגדי “למה אתה לא יכול לרפא אותי מזה?”
“משום שטיפול נפשי שונה מאוד מטיפול רפואי” עניתי “הטיפול הנפשי הוא למעשה, תהליך איטי של הבנה, תרגול ושינוי, הנעשה על ידי המטופל, אני יכול לתמוך בך בזמן שזה יקרה, אבל השינוי תלוי רק בך”.
“וכמה זמן זה יקח?” רצה הבחור לדעת,
“אין לי מושג” עניתי. “זה יכול לקחת מספר חודשים, ההתקדמות תלויה ביכולת שלך, בנחישות שתגלה, וכמובן בסייעתא דשמיא.”
*****

חלק גדול מהקושי שלנו בעשיית תשובה מייצר אותו דימוי שקופץ לנו אל תוך המוח ברגע שאנו שומעים את המושג “תשובה” או מנסים לעסוק בו. הדימוי מראה לנו (לפחות לי) איזשהו מטרה, שנראית בצורה של תמונה של איש אחד, צדיק גמור שתפילותיו ספוגות דמעות, תלמיד חכם עצום שלא מבטל רגע מחייו, אדם נעלה ובעל מידות נאצלות (וכמובן גם יש לו הרבה תלמידים…) סוג של הרב עובדיה או הרב אלישיב כזה – מול התמונה הזו אנחנו מעמידים את ה”תמונה” העכשווית של עצמינו, כפי שאנו עתה ומשווים ביניהם, למותר לציין ששתי התמונות למרבה הצער לרוב לא תואמות כל כך…

ואז מתעורר הלחץ: אם זה המצב, אז מה נעשה? יש לנו סיכוי?

הבנתם? הפער בין המציאות שלנו למטרה הלא הגיונית בעליל שמצויירת לנו במוח, שכביכול נדרשת מאיתנו, הפער הזה מייצר סבל גדול מאוד…
התוצאות האפשריות של מהלך כזה הוא אחד מהשניים: או ששוב ננסה כמו שנה שעברה ולפני שנתיים, לכמה ימים להיות מלאכים, נהיה קצת באופוריה, עד שנתפוס את עצמנו שוב בשמונה עשרה ספק בברכת ברך עלינו ספק בשים שלום… או (וזה בדרך כלל הצעד הבא) שנתייאש ונוותר מראש, ונאמר לעצמנו: “תעזוב, ניסיתי כבר, זה לא מתאים לי, אין לי סיכוי להצליח”.

וכאן המקום לבחון את הדבר מחדש. הרשו נא לי להציע לפניכם היבט שונה ומפוכח יותר בסוגיא הזו:
ובכן, כל אדם מתמודד בחייו עם מגוון נסיונות, מי באמונה, מי ביחסים שבין אדם לחבירו, מי בבין אדם למקום, התמודדות היא דבר שלא יפסח לעולם על שום אדם. נקודה.

ובאמת, בלי חסד גדול מאוד של ה’ יתברך, באמת אין לנו סיכוי במלחמה הזאת. לא לחינם אמרו חז”ל: “אמר רבי שמעון בן לקיש יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום ומבקש להמיתו שנאמר ‘צופה רשע לצדיק ומבקש להמיתו’ ואלמלא הקדוש ברוך הוא שעוזר לו – אינו יכול לו” (סוכה דף נב:).
אם כן, תמונות ה”שלימות” הללו שעוברות במוחינו, על אף שלעיתים יכולות לדרבן קצת, אבל לרגע לא נטעה שיש בהם מעבר לכך! אדם ששוגה בתמונות אלו וחושב שהוא בדרך לשם, הוא לא יותר מאשר אדם מדומיין, שמייצר לעצמו תמונה שגויה על עצמו, תוצאה של תהליך כזה היא בדרך כלל נפילה, לעיתים כואבת…
*****

אם כן, מה כן בידינו לעשות בכל הנושא הנקרא “תשובה”?

תשובה היא תהליך, תהליך ארוך. כמובן שהיא כוללת גם חלק מעשי, של עזיבת החטא, חרטה, וידוי וקבלה להבא, אבל כל אלו יהיו כמעט חסרי משמעות אם לא נשקיע ונסכים להיכנס לתהליך של תשובה.

התפקיד שלנו הוא לפתוח את הפתח, להתחיל, להסכים להקדיש במשך תקופה זמן מסוים, אפילו קצר, להתבונן על חיינו, לבדוק באיזה תחום בעיקר אנחנו נופלים, לחפש את אחת הסיבות העיקריות שאנחנו תקועים היכן שאנחנו, לעשות מזה “עסק”, לחשוב על זה, להתפלל על זה, לחפש עצות שמתאימות לנו כרגע, כאלו שתוכלנה לקדם אותנו צעד ועוד צעד אל ה’ יתברך.

אכן, זהו תהליך ארוך, תהליך שמתפרס על הרבה זמן, אבל אל יאוש, הקב”ה הוא “א-ל מלא רחמים” וברחמיו העצומים כבר הכין חביות של סייעתא דשמיא שלא כדרך הטבע למי שמעמיד את עצמו לתהליך הזה, ועל זה אמרו: “פתחו לי פתח כחודו של מחט, ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם”! (מדרש),
“והתבאר בתורה” כותב לנו רבינו יונה: “כי יעזור ה’ לשבים כאשר אין יד טבעם משגת ויחדש בקרבם רוח טהורה להשיג מעלת אהבתו!” (שערי תשובה, שער ראשון, אות א).

אנחנו מצידנו צריכים להיות נכונים לתהליך של התבוננות, זה לא יהיה ביום אחד ולא ביומיים, זה תהליך שמקיף את כל החיים, זה תהליך של צמיחה, תהליך שמביא אושר ושינויים לטובה בכל תחומי החיים, לכל מי שזוכה להשתתף בו.
בקשתי מכם: אל תאמינו לי, נסו בעצמכם!
מה דעתכם, נתחיל כבר מיום הכיפורים הזה?

שלכם באהבה,
שבת שלום וגמר חתימה טובה לכולנו!

לתגובות הארות והערות f6503904@gmail.com
אלעזר פרידמן, יו”ר מכון “בהירות” – יעוץ וכלים לחיים אכותיים

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

תגובות (0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *