לחיות את הפרשה • פרשת נצבים: מה עושים בראש השנה? / הרב אלעזר פרידמן


ברשותכם, ארשה לעצמי הפעם לחרוג ממנהגי ולא לכתוב על פרשת השבוע אלא אעסוק בעניני דיומא.

מדבר “אקטמה” בצ’ילה, זכה ביושר לכינוי “המדבר היבש בעולם” – ישנם בו מקומות שלא ראו גשם כבר 50 שנה! לא היינו מצפים שיהיו יכולים יצורים לשרוד שם, להפתעתנו, חיים בו בנחת מגוון של יצורים, מציפורים, שועלים, לטאות ועד גמלים, כל אלו צריכים למים בשביל לשרוד,
איך הם מקבלים את המים האלו? דרך פרחי הקקטוס שגדל שם, אבל… איך גדל הקקטוס במקום יבש כל כך? התשובה לכך היא שמדבר “אקטמה” נמצא לאורך שפת הים, רוחות מעלות לחות מהים הקר אל המדבר, הרוחות העזות דוחפות את הערפילים האלו לעבר היבשה, הערפילים נתפסים על הצמחים והאדמה ונהפכים לטיפות מים, בזכותם, מסוגלים לשרוד במקום הזה כל אותן יצורים – מעניין…

ישנם מקומות בעומק האוקיינוס בהם נמצאת נקודת מפגש של 2 לוחות של כדור הארץ, במקומות אלו נוצרים לעיתים בקיעים, דרכם יוצאים בעומק האוקיינוס עמודי קיטור אדירים של חומצה גופרית המתגבשים לעמודים של כ5 קומות גובה(!!!), הקיטור הינו בעצם רעל קטלני, אולם למרבה הפלא אחרי שהעמודים האלו מתגבשים נוצרת עליהם סוג של בקטריה (מעין פטריה), ממנה ניזונים מושבות עצומות של “חסילונים” (סוג דג מסוים).
אלו בסך הכל שתי דוגמאות מתוך עשרות רבות, המראות כיצד הבריאה היא בעצם הרמוניית חיים אחת המורכבת מאינספור תהליכים שתומכים בכל רגע ומאפשרים את חיותם והישרדותם של כל מיני החיים שבעולם (כולל את שלנו…), בצורה מופתית ומופלאה, בסדר מדויק ובאיכות שאין שני לה.

למה כל כך חשוב לדעת את זה?
כולם יודעים שר”ה הוא יום המלכת ה’, לכן כל התפילה בנויה על הבקשה שמלכות ה’ תתגלה בכל העולם, והתפילה מתחילה בהכרזת “המלך”, בתפילות ר”ה אומרים פסוקי “מלכויות”, ישנם מקומות בהם המנהג להשתחוות כביטוי לקבלת מלכותו עלינו,
מה הכוונה להמליך את ה’?
הרי ה’ הוא מלך העולם גם אם לא נכיר בזה, זו המציאות, ואין מה לעשות?

הכרתי בעבר אחד מנכדיו של הרב אלישיב זצ”ל, אותו נכד היה מגיע הרבה אל סבו, הוא סיפר לי פעם שבכל פעם שהוא נמצא בקרבתו של הרב הוא מתמלא ביראה ובושה גדולה,
כעת נתבונן: האם יש צד כלשהו שהרב אלישיב ירביץ לו? יבקר אותו? יכעס עליו? ודאי שלא, היראה היא נובעת מההכרה בעוצמה של האדם הענק הזה שקוראים לו ‘הרב אלישיב’ וההרגשה האפסית שלי מולו.
אותה הרגשה היתה לעומד מול מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל, אין הגדרה אחרת אחרת מאשר: “יראת הרוממות!”

-אותו הדבר בדיוק אבל פי אלף יותר מזה הוא יחסנו כלפי ה’, בורא העולם.
כשמתבוננים בבריאה, וגם בגוף שלנו, ורואים את העוצמה הכבירה של הדיוק, של התזמון, של האחדות שקיימת בין אלפי מרכיבים שמשתנים בכל רגע ושומרים על מאזן מדויק על מנת ליצור את המציאות שתהיה טובה ויפה כמו שאנחנו מכירים ורגילים אליה – אנחנו מבינים כמה ה’ גדול, וברגע שאנחנו מבינים כמה שהוא גדול, אנחנו מבינים גם כמה אנחנו קטנים…
אם כן, נשאל, מה אנחנו מעניינים כביכול את ה’, והרי מהמאדים כדור הארץ נראה כמחט, ממקומות רחוקים יותר בחלל אי אפשר בכלל כמעט לראות אותו, הוא נראה פחות מגודל של נמלה, ועולה השאלה: האם המעשים שלי משמעותיים בכלל?
ועל זה אומר הפסוק: “מי כה’ אלוקינו המגביהי לשבת” – ה’ כל כך גבוה, כל כך נעלה, ובכל זאת: “המשפילי לראות בשמים ובארץ!” הוא מחכה דווקא לנו, הוא אוהב דווקא אותנו ואת כל הבריאה שהוא ברא – זה רק בשביל ישראל, את מליארדי הגויים שבעולם, את מדבר “אקטמה”, הרי האלפים, האוקיינוס השקט, גיברלטר וסיביר וכו’ – הכל הוא ברא כדי שאנחנו, עם ישראל, נכיר אותו ודרכנו כל העולם יכיר אותו ויכבד אותו!

אז מצד אחד יש כאן יראה והכנעה, יראה במה שאנחנו רואים את הפער העצום שיש בינינו, וזה יוצר הכנעה, מול הכוח העצום ובלתי מוגבל של ה’, והעובדה שהוא בכל רגע מחדש מזיז את האטומים שיש בכל דבר, הוא בכל רגע נותן לנו חיות חדשה,
והצד השני של המטבע היא השמחה הגדולה שמכל הבריאה הזו דוקא אנחנו אלה ששייכים לתפקיד הראשי בהצגה הזו, אנחנו אלו שהמלאכים שותקים ולא אומרים שירה עד שנתחיל לומר קדושה.

על הגויים למשל, נאמר בנביא ישעיהו: “הן גויים כמר (=טיפה) מדלי, כשחק (=אבק) מאזניים נחשבו”, הגויים הם כמו בהמות וחיות, הם בסך הכל מהווים את הרקע למצב של עם ישראל בעולם, אבל העסק האמיתי של ה’ הוא איתנו, ולכן לגויים אפילו שהם נוהגים שלא כהוגן ה’ לא מעניש עד שהם ממלאים את סאתם ואז הוא לפתע פתאום מביא עליהם צונמאי ומשמיד אותם, אבל עם ישראל ה’ לפעמים מייסר אותם, כמו אב שרוצה לחנך את בנו, זה אולי כואב יותר אבל זה מיישר אותם, גם הדברים הלא נעימים שיש לנו בחיים, הם לא משום שכביכול ה’ שם אותנו על הכוונת ויורה בנו ח”ו. להיפך, ה’ מיישר אותנו, מחנך ומחשל אותנו, “כי את אשר יאהב ה’ – יוכיח”, אומר הפסוק, ואז: “וכאב את בן ירצה” – ה’ אוהב אותו כאב את בנו.

אנו אומרים בפסוקי מלכויות: “כי לה’ המלוכה ומושל בגויים”, מסביר הגר”א שכלפי הגויים ה’ הוא בבחינת “מושל” – רודן, כמו ארדואן בטורקיה, כמו פוטין ברוסיה, מי שמדבר נגד הממשל – מושלך הישר לכלא! עם שבראשותו עומד רודן – עובד אותו מפחד ולא דוקא מרצון, אבל עם ישראל – עליהם נאמר: “כי לה’ המלוכה”, עליהם ה’ שולט בבחינת “מלך” שהעם מקבל את מלכותו ברצון, כי עם ישראל הם הבנים האהובים של ה’, וממילא הם אלו שיכולים לקבל את מלכותו ברצון ובאהבה. ולשם אנחנו חותרים להגיע בראש השנה.
כל הדברים שנאמרו כאן הם הכי פשוטים, לכאורה לא חידשתי כלום,

אמנם, החידוש הוא לא בלדעת את הדברים, הרי כבר שאלנו בתחילה: מה זה בעצם להמליך את ה’, הרי אנחנו יודעים כבר שהוא מנהיג הבריאה?
התשובה היא: החידוש הוא בזה שאנחנו מקרבים את עצמנו לחיות את הדברים האלו בתוך החיים שלנו!! זה יכול להראות כדבר קטן מאוד, אבל ביהדות זה בעצם כל הסיפור!!!

תראו את היהודים הגדולים, הם עושים אותו דבר כמו הרבה אנשים, לומדים, מתפללים, אוכלים שותים ישנים וכו’, ובכל זאת כל פעולה שהם עושים מאותם פעולות אלו היא לאין ערוך מול אותן הפעולות ממש שאחרים עושים, וברי השפעה עצומה, למה זה באמת כך?

בגלל שהם פועלים מתוך אותה חוויה, כשהם עושים מצווה, הם לא יודעים שהם עושים מצוה, אלא הם מרגישים שהם עושים מצוה! זה דבר שהם קנו ועבדו עליו במשך שנים רבות, והגדלות שלהם נקנתה בעמל רב, ובצעדים קטנים מאוד שלאט לאט התחברו והפכו אותם לאנשים אחרים, אנשים שכל חייהם מהוים חתיכה אחת של תענוג צרוף.

הם לא “יודעים” שכל דבר שיש בעולם הוא מתנה אלא הם מרגישים כך, הם לא “יודעים” שה’ אוהב אותנו כאב את בנו אלא חיים את זה על בשרם, ממילא הם רוצים מעצמם לשמור ולהדר במצוות, ממילא הם מעצמם פונים אל ה’ בתפילה מעומק הלב ואינם צריכים לעשות כל מיני קבלות בשביל להגיע לתפילה בזמן…
ממה כל זה נובע? מהתבוננות בדברים הפשוטים ביותר מתוך התפיסה שזו לא רק עוד ידיעה למבחן ביהדות, אלא אני חלק מהתמונה!
אנחנו לא נגיע מסתמא לדרגתם, זה לא המטרה שלנו כעת. מה שאנחנו בסך הכל צריכים לעשות, זה קצת להתבונן, קצת יותר להשיב את הדבר אל הלב, ולהבין שהעובדה שה’ הוא המלך היא לא כתבה בעיתון, אלא זו המציאות, זה מה שיש, וזהו…
נותר לי רק לאחל לכולנו שנזכה לקבל את מלכותו יתברך בשמחה וברצון!
שלכם באהבה,
שבת שלום, וכתיבה וחתימה טובה לכל הקוראים היקרים!

לתגובות הארות והערות f6503904@gmail.com
אלעזר פרידמן, יו”ר מכון “בהירות” – יעוץ וכלים לחיים אכותיים

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

תגובות (0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *