“לחיות את הפרשה • פרשת שמות: “פוביה דנטלית” (-חרדה מטיפולי שיניים) יש פתרון? / הרב אלעזר פרידמן


מן הסתם אין אחד מאיתנו שלא מכיר את המשפט / השיר הידוע “כל העולם כולו גשר צר מאוד והעיקר שלא לפחד כלל”, ועם זאת, הסוד הגלוי שלא הרבה יודעים הוא, שבמקור המשפט שונה.

הציטוט הזה לקוח מ… ספר ליקוטי מוהר”ן (מהדו”ב סימן מח), בקטע המדבר על מצבים לא פשוטים שאדם עובר בחייו, העוברים בפרט על אדם הרוצה להתחזק יותר בעבודת ה’, והקטע מסיים במשפט: “ודע, שהאדם צריך לעבור על גשר צר מאוד מאוד, והכלל והעיקר שלא יתפחד כלל”
מה זה “להתפחד”? שמעתם פעם מילה מוזרה כל כך? מה לא טוב בלכתוב “והעיקר שלא לפחד כלל” כמו בשיר?…

כנראה שכוונת העצה “שלא יתפחד כלל” היא שאדם לא יפחד מן הפחד.
קחו למשל אדם שחושש מטיפולי שיניים, בפרט מעקירה או טיפול שורש (מכירים מישהו כזה?) והנה מגיע היום המר והנמהר בו הוא נכנס ל”טיפול משולב”, עקירה + טיפול שורש אצל לא פחות מאשר ד”ר סלומינסקובסקי שמורה לו ברשמיות להתיישב על “כסא המלך” החשמלי, ומתאים את התנוחה המתאימה, תוך כדי שהוא מכוון מנורה מסנוורת מול פניו.
אתם כבר יכולים בעיני רוחכם לראות את התסריט: זעה קרה מכסה את גופו, הוא כבר יכול לשמוע את זמזום הקודח החשמלי, והפחד!!!!!
“…די!!! לא יכול יותר!”

לעומתו אדם שיודע שנכון לו טיפול מכאיב והוא פשוט מקבל את העובדה הזו, ולא נלחם איתה – הטיפול אמנם יכאיב לו אבל הקושי שלו להתמודד במצב כזה תרד בעשרות אחוזים, ואולי כמעט לחלוטין. אני יודע שאולי זה נשמע לכם יומרני מדי, אבל זו המציאות.
*****

ה”אור החיים” הקדוש מסביר בתחילת הפרשה את העובדה שהתורה מונה פעם נוספת את בני יעקב בתחילת הפרשה.
וכך הוא כותב: “ולדרכנו הכתוב יודיע טעם מניינם – שמונה הוא והולך בספר התורה מי ומי הבא לקבל גזירת מלך לסבול עול הגלות, ולא פנה עורף כמעשה עשו הרשע שהלך לו אל ארץ מפני יעקב, ודרשו ז”ל (ב”ר פד, ב): “מפני שטר חוב של הגלות ואמר ואלה שמות וגו’ הבאים מצרימה”, פירוש: הבאים לסבול עול הגלות במצרים, “את יעקב” – אתו בדומין לו, בהסכמה אחת לפרוע שטר חוב הגלות”.
במקום אחר (בראשית מו, ז) מגלה ה”אור החיים” שזו הסיבה שלא התחיל השעבוד בפועל כל זמן שהיו מיורדי מצרים בחיים – “כי אולי שזה היה להם לתשלום קבלת גזירת מלך ברצון, פקע מהם השעבוד, כי סמא דיסורי קבולי”.

מי אוהב יסורים? אף אחד…
אבל “סמא דיסורי קבולי”, בעברית מדוברת: התרופה ליסורים היא קבלתם באהבה. לכל אדם יש קשיים בחיים. זו עובדה. השאלה מה הוא עושה איתם: נלחם בהם או מקבל אותם.

המוכנות למצב של קושי או יסורים, היא עצמה הסוד של הרפואה מהם. לקבל את העובדה שכרגע המצב הוא לא נעים, לא נוח, ואפילו קשה ומטריד. ובכל זאת, זה בסדר.
מוכנות היא הצד השני של אותו מטבע שבצדו האחר נמצא הפחד מן הפחד.

שלכם באהבה,
שבת שלום!

לתגובות הארות והערות f6503904@gmail.com
אלעזר פרידמן, יו”ר מכון “בהירות” – יעוץ – טיפול – הדרכת חתנים

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

תגובות (0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *