האם מותר לתלות מזוזה על הצואר? • הלימוד היומי בתורת מרן


יום שני כד ניסן תשע"ח • היום תשעה ימים לעומר, שהם שבוע אחד ושני ימים

הלימוד היום בספר הליכות עולם חלק ח | פרשת כי תבא – הלכות מזוזה, הלכות א-ד

מעוניין לקבל את הלימוד מידי יום למייל? לחץ כאן להצטרפות!

א. מצות עשה מן התורה לכתוב שתי פרשיות שמע ישראל, והיה אם שמוע, ולקבוע אותן על מזוזת פתח הבית, שנאמר וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך. וחייב כל אדם להזהר בקיום מצוה זו, שהכל חייבים במזוזה, ואפילו נשים ועבדים, והאשה עצמה כשרה לקבוע מזוזה בפתח ביתה בברכה. ומחנכים את הקטנים לקביעת מזוזה לפתחיהם, כדי שכל זמן שיכנס ויצא מביתו יפגע ביחוד שמו של הקדוש ברוך הוא, ויזכור אהבתו, וידע שאין דבר העומד לעולם, אלא ידיעת ואמונת צור העולמים ומיד ילך בדרכי מישרים. אמרו חז"ל (מנחות מג:) כל מי שיש לו תפלין בראשו ובזרועו, ציצית בבגדו, ומזוזה בפתחו, מוחזק הוא שלא יחטא, שהרי יש לו מזכירים רבים, והם המלאכים המצילים אותו מלחטוא, שנאמר חונה מלאך ה' סביב ליריאיו ויחלצם. ובזכות מצות המזוזה נשמר הוא וביתו מכל המזיקים, ולכן כותבים שם "שדי" על המזוזה מבחוץ, שהוא ראשי תיבות שומר דלתות ישראל. ובמסכת עבודה זרה (יא.) אמרו: מלך בשר ודם יושב בפנים הארמון, ועבדיו משמרים אותו מבחוץ, ואילו הקב"ה עבדיו מבפנים והוא משמרן מבחוץ, שנאמר ה' ישמור צאתך ובואך מעתה ועד עולם. מזוזה שנכתבה בכתב אשכנזי כשרה גם לספרדים, וכן להיפך. ומכל מקום טוב להדר שהדייר הספרדי יקח מזוזה הכתובה בכתב ספרדי, והאשכנזי יקח מזוזה הכתובה בכתב אשכנזי, כפי מנהג אבותיהם.

ב. השרטוט במזוזה הוא מהלכה למשה מסיני, הילכך מזוזה שנכתבה בלי שרטוט פסולה.

ג. לכתחלה יש לכתוב המזוזה על קלף שאינו משוח, ובדיעבד אין המשיחה פוסלת, שהואיל והמשיחה מיפה את הכתיבה, הוי בכלל כל לנאותו אינו חוצץ.

ד. מותר לתלות מזוזה בשרשרת על חלקת צואריו, כשעושה כן מצד אמונה, לשם שמירה, כעין קמיע.

להקדשת הלימוד לחץ כאן. 

מעוניין לקבל את הלימוד מידי יום למייל? לחץ כאן להצטרפות!

תגובות (0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *