"יוקח נא מעט מים" (יח, ד).
הקשה מרן פוסק הדור זצקוללה"ה:
כשקיבל אברהם אבינו את שלשת אורחיו בסבר פנים יפות, אמר "יוקח נא מעט מים", מדוע אמר "מעט", ואלו בהמשך אמר "ואקחה פת לחם", ומדוע לא אמר: "ואקחה מעט לחם"?
והשיב: הרי כבר ידועים דברי חז"ל (ב"מ פו:): כל מה שעשה אברהם למלאכי השרת בעצמו, עשה הקב"ה לבניו בעצמו. באברהם נאמר: "ואל הבקר רץ אברהם", בבניו נאמר: "ורוח נסע מאת ה' ויגז שלוים מן הים". באברהם נאמר: "ויקח חמאה וחלב", בבניו נאמר: "הנני ממטיר לכם לחם מן השמים". וכל מה שעשה אברהם למלאכי השרת על ידי שליח, עשה הקב"ה לבניו על ידי שליח, באברהם נאמר: "יוקח
נא מעט מים" – על ידי שליח, ובבניו נאמר: "והכית בצור ויצאו ממנו ושתה העם", נמצא שהמים שהובאו למלאכים הובאו ע"י שליח, ולא על ידי אברהם בעצמו.
ועל פי זה יתיישב נפלא, אברהם אבינו ידע היטב את הכלל שהידור מצוה הוא טוב ויפה, כל זמן שאין זה על חשבון הזולת, והואיל והמים הובאו ע"י שליח, לכן דקדק אברהם לאמר "יוקח נא מעט מים", ולא בשפע ובכמות גדולה, משום טרחת השליח, אבל בלחם שהוא עצמו הביא, אמר "ואקחה פת לחם", בעין יפה וברוח נדיבה, וזאת מפני שהוא בעצמו מביא את הלחם, ואינו מטריח בכך איש.
(משוש תבל-בראשית קלח-קלט).