האם אפשר לקיים מצוות כיבוד הורים על ידי שליח? / הרב יצחק יוסף

                                 בס"ד, ‏ל' תשרי תש"פ, 62-2/פ'

לכבוד היקר והנעלה, שוקד באהלה של תורה, כש"ת כה"ר אהרן דרייזין שליט"א

לשאלתו במצות כיבוד אב ואם האם מועיל לעשות מצוה זו ע"י שליח, או החיוב על הבן לעשות בעצמו.

הנה בספר ילקוט יוסף הלכות כיבוד אב ואם ח"א (פרק ב' סעיף כ"ח) מבואר, שמצות כיבוד או"א הרי היא ככל מצות עשה, שמועיל לעשותן ע"י שליח, ושלוחו של אדם כמותו, ועכ"פ גם בכיבוד או"א אמרינן מצוה בו יותר מבשלוחו, ואפי' אם היה הבן ת"ח ישתדל לעשות המצוה בעצמו, ואם אביו מצוה עליו לשרתו, והדבר קשה על הבן מאיזו סיבה, רשאי לכבדו ע"י שליח, ויוצא י"ח המצוה, ואם ההורים מקפידים שדוקא הבן ישמש אותם, י"א שבכה"ג חייב הוא לשמשם בכבודו ובעצמו, ולא ע"י שליח, שאם יסרב לכבדם בעצמו יעבור על איסור מורא. ולדינא נראה שעל הבן להשתדל מאד לקיים המצוה בעצמו, אא"כ הוא דר בעיר אחרת וכיוצא, שאז יקיים המצוה ע"י שליח.

והנה בגמ' קידושין (מא:) למדו לכל התורה כולה דמהני שליחות, ולכאורה כן הוא גם במצות כיבוד אב ואם דמהני לקיים המצוה על ידי שליחות. אך עדיין יש להסתפק שיתכן ודמי למצוות שבגופו דצריך הבן לכבד את אביו בעצמו, ובשלמא לענין מאכילו ומשקהו ומלבישו מסתבר שיועיל שליח, שהרי עיקר המטרה היא שאביו יקבל את צרכיו, וסוף סוף מקבל את צרכיו. אבל לענין לעמוד מפניו וכדומה מה שייך בזה שליחות, וזו מצוה שבגופו. ועיין ביביע אומר חלק ו' (חיו"ד סימן כט אות ב') שכתב, דבמצות צדקה אין צריך כוונה, דעיקר המצוה היא המטרה שיתן לעני, וכיון שיש לעני מה איכפת לי בזה אם כיוון או לא. ע"ש. ולפי זה הוא הדין במצות כיבוד אב ואם, דלענין שיהיה לאביו מאכל ומשקה, אין הכי נמי יועיל שליח, אבל לענין לעמוד מפניו לא יועיל שליח.

והיה מקום לומר שדין זה להאכילו ולהשקותו תלוי אם מצות כיבוד אב היא בכלל מצוות שבין אדם לחבירו, שאז א"צ לכוין לשם מצוה, וגם יועיל לזה שליח, דהעיקר היא התכלית. או דעיקר מצות כיבוד אב ואם היא מצוה שבין אדם למקום, וא"כ התכלית היא שהבן יעשה המצוה, ולפ"ז שמא לא יועיל שליח. ויש לדחות, דאף אי נימא דהיא מצוה שבין אדם למקום יועיל שליחות כמו שאר מצוות שמועיל בהם שליחות. והנה לענין גירושין וקידושין דמהני בהו שליח, פשוט דהתם עיקר התוצאה שהאשה תקבל קידושין, ומה איכפת לי אם האיש עצמו קידש או שלח שליח, אבל בכיבוד אב ואם יתכן ולא יועיל שליחות, דזה גופא המצוה שהבן יכבד את אביו, וזה חלק מהכבוד שהוא עצמו יטרח לפניו. אלא שלענין מאכילו ומשקהו וכדו', מסתבר דיועיל שליח.

וכן משמע לפום ריהטא ממה שכתבו הרמב"ם והש"ע (סי' רמ ס"י) דמי שנטרפה דעת אביו או אמו, וא"א לו לעמוד עמהם מפני שנשתנו ביותר, ילך לו ויניחם ויצוה לאחרים לנהגם כראוי. ומשמע שמקיימים מצות כיבוד אב גם ע"י שליח. ויש לדחות דשאני הכא דא"א בדרך אחרת, ומש"ה יעשה שליח, הלא"ה לא מהני שליח. אך זה אינו, דלשון הרמב"ם והש"ע שיצווה לאחרים, ואם אין בזה מצות כיבוד אב למה כתבו בלשון ויצוה לאחרים וכו', הו"ל לכתוב ואחרים יטפלו בו. ומשמע דמקיים בזה מצות כיבוד אב ואם, ולכן אמרו ויצוה לאחרים. וכבר כתבו הראיה הנ"ל בשו"ת שמן המור (חלק הדרושים דף קיא), ובשו"ת זרע אמת ח"ב (סי' קמח), ובספר כנסת יחזקאל (לרבי יחזקאל רחמים מע' כ'), דמהני לקיים מצות כיבוד אב ואם ע"י שליח.

וראיה לזה מהגמ' פסחים (קד:) מעשה ברבי יהודה שציוה את בנו ר' יצחק לשלוח כלכלה של פירות לעולא, כדי שישמע מה הוא חותם בהבדלה, ור' יצחק לא הלך בעצמו אלא שלח לשם את אביי, ושמע את עולא שחותם ברוך המבדיל בין קודש לחול. וכשבא לפני אביו הקפיד עליו. ומשמע שהקפדתו היתה לא משום שקיים הדבר ע"י שליח, אלא משום שהפסיד שלא תיאמר הלכה בשמו. ומבואר מזה דמהני לקיים מצות כיבוד אב ע"י שליח. וע"ש ברשב"ם שפי' שרב יהודה כעס על בנו על שלא הלך בעצמו. ובאור הישר ביאר, דרב יהודה התכוין שר' יצחק יביט בפניו של עולא, לקיים והיו עיניך רואות וגו', ורב יצחק סבר שכוונת אביו רק להביא הכלכלה לעולא ולדעת היאך יבדיל. וראה באוצר מפרשי התלמוד שם. [ופשוט שמכאן ראיה רק לענין מצות כיבוד שהאב צריך את התוצאה, כגון להאכילו ולהשקותו ולהלבישו וכו', אבל אין ללמוד מכאן לענין קימה והידור לאביו שהם מצות שבגופו]. וכ"כ המהר"ש וינטורה בתשו' שהובאה במכתם לדוד (סי' לב), והוכיח כן מדין מי שנטרפה דעת אביו וכו', כנ"ל. ע"ש. גם בשו"ת הר צבי (חיו"ד סי' קצז) כתב, דכשא"א לו לשמש את אביו, כגון שיכנס עי"ז לחשש איסור וכדו', צריך לעשות ע"י אחר אם אפשר לו, דגם על ידי אחרים מקיים מצות כיבוד. ע"ש.

ולפי זה בן שמשאיר אדם אחר שיטפל באביו ואמו, מקיים מצות כיבוד אב ואם, ובפרט אי נימא דבכיבוד אב ואם התוצאה היא העיקר, ואם כן סוף סוף הגיע אל התוצאה, ואמנם כשם שאמרו בקידושין (מא.), דמצוה בו יותר מבשלוחו, כך הדבר גם במצות כיבוד אב ואם, דאף דשם איירי לענין קידושי אשה, וכן לענין הכנת צרכי שבת, אין לומר דהיכא דאיתמר איתמר, והיכא דלא איתמר לא איתמר, אלא בכל המצוות כולן אמרינן מצוה בו יותר מבשלוחו.

וכן משמע מהמעשה שהובא בגמרא קידושין (לא:) באבימי שהיו לו חמשה בנים, וכשהיה אביו מתדפק על דלת הבית היה רץ בעצמו לפותחה. ופרש"י שם, ואפילו הכי כי הוה קרי רבי אבהו אבבא היה אבימי רץ ואינו מניח לאחד מבניו לילך. ע"כ. ומשמע שזו היתה מעלתו, ואי נימא דבכיבוד אב ואם לא מהני שליחות, מה מעלתו אם עושה כפי הדין. ויותר מזה מוכח משם, דאף אם הבן ת"ח, יכבד את אביו בעצמו, ולא ע"י שליח. וכן משמע מדברי המהרש"א שם שכתב, שדקדק לומר דהוו בני סמכי שבודאי הוו ידעי לכבד את אביהם ולרוץ במקומו לפתוח לאביהם, אבל הוא לא הניח אותם כדי שיקיים הוא בעצמו מצות כיבוד אב. ועוד בני סמכי שהיו סמוכים על שלחן אביהם אבימי, והיה יכול לצוותם לפתוח הדלת לאבי אביהם, ולא הניחם ועשה בעצמו. ע"כ. ומבואר, שגם בדין כיבוד אב ואם אמרינן מצוה בו יותר מבשלוחו. [וכן הוכיח בשו"ת שמן המור הנ"ל]. ויש שהבינו מדברי המהרש"א ההיפך, דמזה שלא שלח שליחים משמע דבמצות כיבוד אב ואם לא מהני שליחות. וראה בשו"ת הר צבי הנ"ל.

וכן משמע מרש"י בקידושין שם שכתב, דכי עסיק גופו במצות מקבל שכר טפי. ומשמע שדין זה שייך בכל המצוות כולן, דזיל בתר טעמא. אלא שרש"י (בראשית מו, כט) על הפסוק ויאסור יוסף את מרכבתו, כתב: הוא עצמו אסר את הסוסים למרכבה, להזדרז לכבוד אביו. ומשמע קצת דלא מהני שליח למצות כיבוד אב ואם. אך יש לדחות בפשטות דשמא מה שיוסף עשה כן בעצמו ולא ע"י שליח, היינו משום שרצה להזדרז וחשש שאם יעשה כן ע"י שליח יגרום לעיכוב הדבר. או משום דמצוה בו יותר מבשלוחו. [ומשמע עכ"פ דגם גבי כיבוד אב ואם אמרינן דמצוה בו יותר מבשלוחו]. ולכאורה פשוט הוא דאדרבה משם ראיה, דאי תימא דלא מהני שליח מאי רבותא דיוסף הצדיק שאסר בעצמו את המרכבה, הא פשיטא שהוא חייב לעשות זאת, אלא ע"כ משמע שמצד הדין מהני ע"י שליח, והרבותא היא שעשה בעצמו. אך אין זה ענין לכאן, כי התם אינו כיבוד אב ואם הנוגע לגופו של אב, והכא איירינן על כיבוד שבגופו.

ועיין בשדי חמד כרך ד' (עמוד 289) שהביא שם מהמהרי"ט שכתב, דמה שרב נחמן עשה מעקה היינו משום דיש בזה משום מצוה בו יותר מבשלוחו. אלא שהמהר"ח אור זרוע כתב, דלא אמרינן מצוה בו יותר מבשלוחו בכל המצוות, שדוקא גבי קידושין שאין השליח נהנה מהקידושין ואדרבה מפסיד בכך שהאשה המתקדשת נאסרת עליו, אבל לשחוט או להפריש מעשרות ומצות חלה, לא שייך בזה מצוה בו יותר מבשלוחו, כאשר נהגו כל רבותינו שאף שהיו בקיאים בהלכות שחיטה, שחטו על ידי שליח. וכן במצות לימוד תורה לבנו, ובמצות מילה. ואמנם הגאון מבוטשטאש היה שוחט בעצמו, משום דאוהב מצות לא ישבע מצות. ולחומרא עביד כן. [אלא שדעת הגאון השדי חמד דהגאון מבוטשטאש עביד כן משום דסבירא ליה דמצוה בו יותר מבשלוחו אמרינן בכל המצות, ולא כתב דלחומרא עביד כן אלא בדעת אחד מן האחרונים]. וכתב הב"ח, דאף גבי הדלקת נרות שבת היה ראוי שהבעל ידליק, אלא משום שהאשה כיבתה נרו של עולם לכן נתנו מצוה זו לנשים. ומשמע מדבריו שדין זה שייך בכל המצוות כולן. וכן משמע מדברי המג"א. וכ"ה להדיא ביד אליהו מלובלין. וסמכו על דברי רש"י הנ"ל. ועיין עוד בילקוט יוסף שבת כרך א' (עמוד סט). ע"ש.

ועיין עוד בשדי חמד חלק ט' (דברי חכמים, מד) שכתב לדון, שדין מצוה בו יותר מבשלוחו לא נאמר אלא אם השליח עושה בחנם, אבל אם שכר את חבירו לעשות בעדו, יד פועל כיד בעל הבית, ונחשב כעושה המצוה בידו ממש. ע"ש. ובדרכי תשובה (יורה דעה סימן כח ס"ק סא) כתב לבאר טעם הדבר למה נחשבת עבודה בשכר כאילו עשה בעצמו, כשעושה המצוה על ידי פועל בשכר, מה שמוציא מכספו נחשב כמו טירחת הגוף כאילו עשה המצוה בעצמו, והביא ראיה מהגמ' בפסחים (ד:) שיש עדיפות לעושה המצוה בחסרון כיס ללא טירחה, ממי שעושה בטירחה ללא חסרון כיס. ע"ש. אלא שלענין קיום מצות בדיקת חמץ כתב הפרי מגדים (א"א סימן תלב סק"ה) שגם תמורת שכר אין לעשות המצוה על ידי אחר. ע"ש. ועיין בתבואות שור (כח, יד) שכתב, דדין מצוה בו יותר מבשלוחו נאמר רק כשמוסר את המצוה לאחר לעשותה דרך שליחות, שנראה כי המצוה המוטלת עליו היא כמשא ואינו רוצה לטרוח בה בעצמו. אבל במסירה לאחר דרך כיבוד שמכבד למי שמהדר אחר מצוה זו לעשותה, מותר לעשותה ע"י  אחר.  וכל שכן כשהאחר הוא אדם גדול וחשוב שיש בזה כבוד למצוה. ע"ש. ובפרי מגדים (מש"ז שם סק"ח) הסכים לדבריו, כיעו"ש. אלא שהכרתי ופלתי שם, כתב להשיג על התבואות שור, וראה בזה באורך בדרכי תשובה (שם, ס"ק סא).

ועכ"פ אם אביו מצוה עליו לשרתו, ואין יכולת ביד הבן לשרתו, מקיים המצוה גם ע"י שליח, וכמו שכתב בשו"ת שמן המור, הובא בכיבוד הורים (פרק ב' סעיף ד'), ובאוצר כיבוד אב ואם (עמוד קעה), ושכן משמע משו"ת זרע אמת חלק ב' (סימן קמח), ובשו"ת מכתם לדוד (יורה דעה סימן לב), ובשו"ת הר צבי (חיו"ד סימן צז), ובספר אור הישר על פסחים (קד:). וכתב עוד שם [באוצר כיבוד אב] דבכל מקום שיכול הוא לעשות בעצמו ענין הכבוד, אלא שרוצה לפטור עצמו ע"י שליח, אם מחמת טירחא או סיבות אחרות, הדין הוא שהתשלום לשליח יהיה מממון הבן ולא מהאב.

ולגבי הורים המקפידים וכו', בספר כבוד הורים כתב בשם הגרי"ש אלישיב דבכהאי גוונא חייב לעשות בעצמו, שאם יעשה על ידי שליח נמצא סותר את דברי אביו שאסור לדעת הרבה פוסקים. אולם מרן אאמו"ר דעתו שבדבר שאין בו נפקא מינה לאב כמו שאין בו מצות כיבוד כך אין בו מצות מורא, ודלא כההפלאה, וממילא בנידון דידן שאין לאב נפקא מינה אם הבן יעשה הדבר בעצמו או על ידי שליח, ובכל אופן בקשתו תיעשה, וסוף סוף רצונו נעשה, אפשר דאינו חייב לקיים בעצמו ומה בכך שהאב מתעקש שהבן בעצמו יעשה זאת, אם העיקר התוצאה. [ומה שהאב מקפיד אינו חשיב שיש לאב נגיעה ישירה בדבר].

ויש להסתפק גבי הדלקת נרות שבת, דהנה נודע מה שכתב מרן בש"ע (סימן רסג סעיף ג'), דנשים מוזהרות בהדלקת הנרות יותר מפני שמצויות בבית ועוסקות בצרכי הבית. וכתב המגן אברהם ואפילו ירצה הבעל להדליק בעצמו, האשה קודמת. ויש לדון באשה שאמה מתארחת אצלה ויודעת שאמה מתכבדת בהדלקת נרות, האם עדיף שתכבד את אמה בהדלקת נרות שבת, אע"פ שהיא מפסידה מצוה בו יותר מבשלוחו, מאחר שיש כאן מצות כיבוד אב ואם, או מאחר וזו מצוה של בעלת הבית אין לה לעשות שליח למצוה כל זמן שהיא יכולה בעצמה. [והיינו באופן שאין האמא נפגעת מהענין], וזה לא מעיקרי חיוב כיבוד אב ואם. ונסתפק בזה בקונטרס צבא מרום, כיעו"ש. ומצינו כיו"ב בכנה"ג (או"ח סי' תרס) שכתב, שאם רצה לקנות אתרוג ומעלה על המחיר שנתן אביו או רבו, דלא שייך בזה מניעת כיבוד אב. ע"ש. והוא הדין לנידון דידן שאם הבת תדליק אין זה מניעת כבוד לאמה, אחר שהמצוה מוטלת על עקרת הבית. אלא שאם תייחד לה חדר בפני עצמו [שאחרים ימנעו מלהכנס לשם ע"פ רוב], ממילא כל אחת תדליק בחדר אחר ותברכנה שם, וכמו שנתבאר בילקו"י שבת א' (עמוד קמז).

ובענין הזכרת שם אביו, גם זה מובא שם בילקו"י (פרק ה' סעיף נ"ט), לא יקרא לאביו או לאמו בשמם, וכן כשמזכיר את הוריו בפני אחרים, לא יזכירם בשמם, לא בחייהם ולא במותם, בין בפניהם בין שלא בפניהם, אלא אומר אבי מורי פלוני, או מר אבי פלוני, וכן אמו, וכשפונה לאביו אומר אבא, וכשפונה לאמו אומר אמא. וע"ש בהערה (אות נ"ט).

בברכת התורה,

יצחק יוסף

הראשון לציון הרב הראשי לישראל

ונשיא הרבנות הראשית לישראל

תגובות

(0)

יום ראשון, כ״א בכסלו ה׳תשפ״ה

היום האתר מוקדש לע״נ

פלילה בת מיסה ע"ה

בחן את עצמך!

בוא לבדוק עד כמה אתה בקיא בתורתו
של מרן רבינו עובדיה יוסף זיע״א

כתבות נוספות

הכל

שידור חי מהלויין – שיעורו השבועי של מנהיג הדור מרן הרב יצחק יוסף שליט"א

וידאו

כינוס י"ט כסליו מרומם בקריית גת, בהשתתפות מנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף

וידאו

י"ט כסליו בקריית עקרון, בהשתתפות מנהיג הדור מרן הראש"ל רבינו יצחק יוסף שליט"א • צפו

וידאו

משתתפי שיעורי ערב בבית שאן עלו לביתו של מרן הראש"ל, וזכו לשיחת חיזוק • צפו

חדשות עולם התורה

בשבת הקרובה: מנהיג הדור מרן הראש"ל שליט"א ישבות בבית-שמש

חדשות עולם התורה

מקורבו של מנהיג הדור ר' שמואל בנג'י בא בברית הנישואין, מרן כובד בסידור חופה

אחרונים באתר

במוצ"ש הקרוב: הרב בידרמן הרב המקדים, השיעור יוקדם בחצי שעה

מכתבים

משלחן הראשון לציון – האם מותר לכתוב סת"ם לפני תפלת שחרית?

פינת ההלכה

זמן הדלקת נר חנוכה בצאת הכוכבים ולא בשקיעה! פינת ההלכה | הראש"ל הרב יצחק יוסף שליט"א

אחרונים באתר

י"ב חודש להסתלקות הגה"צ רבי מנשה מנשה זצוק"ל: הספד מנהיג הדור מרן הראש"ל שליט"א ורבנים נוספים

התחברו למורשתו של מרן!

הצטרפו אלינו במגוון הרשתות החברתיות כדי להישאר מעודכנים בכל התוכן החדש ביותר!

הירשמו עכשיו
לקבלת הלימוד היומי

וקבלו את ״הלימוד היומי״ בתורתו
של מרן בכל יום לתיבת המייל

הירשמו עכשיו
לערוץ היוטיוב שלנו

ותהנו ממגוון קטעי וידאו
ומדורים נבחרים מתוך האתר

הצטרפו עכשיו
לקבוצת הוואטסאפ

ותהנו ממגוון תכנים מחזקים
ומעניינים, בכל זמן ובכל מקום

כתבות שאולי פספסת

יום ראשון, כ״א בכסלו ה׳תשפ״ה

היום האתר מוקדש לע״נ

פלילה בת מיסה ע"ה

בחן את עצמך!

בוא לבדוק עד כמה אתה בקיא בתורתו
של מרן רבינו עובדיה יוסף זיע״א

הכל

שידור חי מהלויין – שיעורו השבועי של מנהיג הדור מרן הרב יצחק יוסף שליט"א

אחרונים באתר

מרן לפרשת השבוע – פרשת וישב ה'תשפ"ה

הלימוד היומי

האם מותר ללבוש נעליים של נפטר? הלימוד היומי בתורת מרן

חנוכה

מרן הרב עובדיה יוסף – הלכות חנוכה: אין מספידין ואין מתענין בחנוכה

וידאו

מי מגדולי הדור חשב שהבן איש חי היה בהונגריה?! מנהיג הדור מרן הראש"ל הרב יצחק יוסף שליט"א

הלימוד היומי

האם מותר ליהנות מ"שיני הזהב" של הנפטר? הלימוד היומי בתורת מרן

אחרונים באתר

זמני כניסת ויציאת השבת ע”פ שיטת מרן – פרשת וישב ה'תשפ"ה

וידאו

אבא צריך לוותר על תפילה בנץ ולהתפלל עם הבן שלו! מנהיג הדור מרן הראש"ל הרב יצחק יוסף שליט"א

חנוכה

מרן הרב עובדיה יוסף – הסעודות בחנוכה

הלימוד היומי

האם מותר להשתמש בטבעת וקוצב לב שהיו על הנפטר? הלימוד היומי בתורת מרן

חנוכה

מרן הרב עובדיה יוסף – חיוב הודאה על הנס

וידאו

האם מרן הרב עובדיה יוסף זצוק"ל השתמש בגנרטור בשבת? מנהיג הדור מרן הראש"ל הרב יצחק יוסף שליט"א

הלימוד היומי

מתי מקימים את המצבה? הלימוד היומי בתורת מרן

וידאו

לא צריך להקים קול רעש בגלל שלא ניקרו את האחוריים! מרן הראש"ל הרב יצחק יוסף שליט"א

חנוכה

מרן הרב עובדיה יוסף – אגדת חנוכה

מכתבים

משלחן הראשון לציון – האם מותר לכתוב סת"ם לפני תפלת שחרית?

סינון לפי קטגורית מוצר (דף הבית)
עוד קטגוריות +
חיפוש קטגוריות...
סינון לפי קטגורית מוצר (דף הבית)
ענף-עץ-אבות-החדש_optimized

8%-

ענף עץ אבות – מרן הרב עובדיה יוסף – על פרקי אבות

המחיר המקורי היה: ₪60.המחיר הנוכחי הוא: ₪55.

8%-

הדמיה-ספר-תורת-מרן_optimized

ספר "תורת מרן" – שו"ת מהרב שמעון ללוש

50

הדמיה-קובץ-בית-יוסף-תשפהcopy_optimized

18%-

קובץ בית יוסף – גליון נ – שנת תשפ"ה

המחיר המקורי היה: ₪55.המחיר הנוכחי הוא: ₪45.

18%-

שער קובץ בית יוסף תשפה

המהדורה הדיגיטלית: קובץ בית יוסף – גליון נ – שנת תשפ"ה

25

מבצע-לוהט-בחודש-הספר_optimized

39%-

מבצע לוהט לחודש הספר: 3 ספרי "מרן מספר" ב100 ש"ח בלבד!

המחיר המקורי היה: ₪165.המחיר הנוכחי הוא: ₪100.

39%-

שער-גליון-תמוז-תשעד-גליון-ב

קובץ בית יוסף – גליון ב – המהדורה הדיגיטלית, ב10 ש"ח בלבד

10

הדמיה-כריכה-ספר-ללא-רקע-1-1-600x500

קובץ בית יוסף – שנת תש"פ (גליון מה)

35

הדמייה-אוצר-דינים-היומי-כריכה-קשה (1)

14%-

אוצר דינים היומי לאשה ולבת – כריכה קשה

המחיר המקורי היה: ₪35.המחיר הנוכחי הוא: ₪30.

14%-

אגרות-הראשון-לציון-חנוכה

אגרות הראשון לציון – חנוכה / הרב יצחק יוסף

25

הדמייה-אגרות-הראשון-לציון-פורים-600x891 (1)

אגרות הראשון לציון – פורים / הרב יצחק יוסף

25

אגרות-הראשון-לציון-חלק-ג-פסח-600x891 (1)

אגרות הראשון לציון – פסח / הרב יצחק יוסף

25

הדמיה-קובץ-בית-יוסף-תשפד (1)

18%-

קובץ בית יוסף – שנת תשפ"ד (גליון מט)

המחיר המקורי היה: ₪55.המחיר הנוכחי הוא: ₪45.

18%-

כריכה-הדמיה (1)

לרכישה ישירה: קובץ בית יוסף – גליון מד – המהדורה הדיגיטלית

25

ספר-קובץ-בית-יוסף-דיגיטלי

המהדורה הדיגיטלית: קובץ בית יוסף – תש"פ – גליון מה

25

תמונה קובץ תשפד דיגיטלי

המהדורה הדיגיטלית: קובץ בית יוסף – גליון מט – שנת תשפ"ד

25

הדמיה שדרה-MoreshetMaranWIN

27%-

לראשונה, בהפקה מהודרת: "מָרָן מְסַפֵּר 1" – סיפורים ממרן רבינו עובדיה יוסף זיע"א

המחיר המקורי היה: ₪55.המחיר הנוכחי הוא: ₪40.

27%-

הדמיה הגדה של פסח מרן 2

הגדה של פסח – מורשת מרן, עם סיפור יציאת מצרים ממרן

35

הראשון לציון מכחיש

ילקוט טהרה – טהרת המשפחה / מרן הרב יצחק יוסף

50

IMG_8441-e1563097991911 (1)

20%-

קובץ בית יוסף – גליון מג – המהדורה הדיגיטלית, ב10 ש"ח בלבד

המחיר המקורי היה: ₪50.המחיר הנוכחי הוא: ₪40.

20%-

הדמיה לאגרת לבן תורה

יצא לאור מחדש עם הוספות! איגרת לבן תורה – הרב יצחק יוסף

25

כריכה הדמיה

יצא לאור! קובץ בית יוסף – שנת תשע"ט

35

שער גליון סיון תשעד - גליון א

קובץ בית יוסף – גליון א – המהדורה הדיגיטלית, ב10 ש"ח בלבד

10

סט ילקוט יוסף

15%-

סט ילקוט יוסף המלא והמעודכן 32 כרכים, ב1440 ש"ח בלבד!

המחיר המקורי היה: ₪1,700.המחיר הנוכחי הוא: ₪1,440.

15%-

כריכה בת מצווה

מזכרת לבת מצווה שלא תשכח לזמן ארוך!

הדמיה - הגש''פ ילקוט יוסף

13%-

הגדה של פסח ילקוט יוסף

המחיר המקורי היה: ₪40.המחיר הנוכחי הוא: ₪35.

13%-

הדמיה שבט

קובץ בית יוסף – גליון מג, שבט תשע"ח

12

הדמיה (2)

קובץ בית יוסף – גליון מב, טבת תשע"ח

12

הדמיה (2)

קובץ בית יוסף – גליון מא, כסלו תשע"ח

12

תמונה ראשית - קובץ בית יוסף המהדורה הדיגיטלית

32%-

מארז גליונות קובץ בית יוסף – שנים א-ג (37 חוברות), במהדורה הדיגיטלית

המחיר המקורי היה: ₪370.המחיר הנוכחי הוא: ₪250.

32%-

ענף עץ אבות

ענף עץ אבות – כרך 1

34

לויית חן

לוית חן – כרך 1

34

טהרת הבית

טהרת הבית – 3 כרכים

103

מאור ישראל

מאור ישראל – 4 כרכים

135

הליכות עולם

הליכות עולם – 8 כרכים

255

שות יחוה דעת

שו"ת יחווה דעת – 6 חלקים

179

שער גליון תמוז תשעד - גליון ב

קובץ בית יוסף – גליון ב, תמוז תשע"ד – המהדורה הדיגיטאלית

10

שער גליון סיון תשעד - גליון א

קובץ בית יוסף – גליון א, סיון תשע"ה – המהדורה הדיגיטאלית

10

קיצור ילקוט יוסף

קיצור שלחן ערוך – ילקוט יוסף

90

סט ספרי מרן

סט ספרי מרן

1,750

הדמיה סיון

קובץ בית יוסף – סיון תשע"ז, גליון לח

10

הדמיה אייר תשעז

קובץ בית יוסף – אייר תשע"ז, עם תדפיס מכת"י 'ילקוט יוסף – הלכות ספירת העומר'

10

חדשות עולם התורה

וידאו

כינוס י"ט כסליו מרומם בקריית גת, בהשתתפות מנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף

וידאו

י"ט כסליו בקריית עקרון, בהשתתפות מנהיג הדור מרן הראש"ל רבינו יצחק יוסף שליט"א • צפו

וידאו

משתתפי שיעורי ערב בבית שאן עלו לביתו של מרן הראש"ל, וזכו לשיחת חיזוק • צפו

חדשות עולם התורה

בשבת הקרובה: מנהיג הדור מרן הראש"ל שליט"א ישבות בבית-שמש

חדשות עולם התורה

מקורבו של מנהיג הדור ר' שמואל בנג'י בא בברית הנישואין, מרן כובד בסידור חופה

אחרונים באתר

במוצ"ש הקרוב: הרב בידרמן הרב המקדים, השיעור יוקדם בחצי שעה

אחרונים באתר

י"ב חודש להסתלקות הגה"צ רבי מנשה מנשה זצוק"ל: הספד מנהיג הדור מרן הראש"ל שליט"א ורבנים נוספים

וידאו

צפו • אברכים מחסידות גור בבחינה על הש"ס בביתו של מנהיג הדור מרן הראש"ל הרב יצחק יוסף שליט"א

חדשות עולם התורה

גדולי ישראל בניחום אצל ראש הישיבה הגר"מ צדקה שליט"א • גלריית ענק

חדשות עולם התורה

שידור חוזר ממסע הלוויה של הג"ר דוד צדקה זצוק"ל רב העיר פרדס חנה

וידאו

הגאון רבי דוד צדקה זצוק"ל: דברי הספד ממנהיג הדור וסרטון נדיר מהביקור אצל מרן זיע"א

חדשות עולם התורה

ר"ע קריית גת כפיר סויסה בהתייעצות הלכתית אצל מנהיג הדור

אחרונים באתר

מודעה רבא • הגאון הגדול חכם ניסים בן שמעון שליט"א מגיע לקהילת 'חזון עובדיה' לשבת פרשת תולדות

אחרונים באתר

כינוס מועצת חכמי התורה בבית נשיא המועצת מנהיג הדור מרן הראש"ל רבינו יצחק יוסף שליט"א

אחרונים באתר

והיו עיניך • מנהיג הדור מרן הראש"ל רבינו יצחק יוסף שליט"א בביקור מיוחד בביתר עילית

אחרונים באתר

מעמד חלקת תעודות הוראה לאברכי בית ההוראה 'ויוסף עובדיה' ממרן הראש"ל שליט"א