היום נלמד האם מותר להשאיל חפץ בשבת?
א. השואל חפץ מחבירו לצורך השבת, כגון פירות או יין, לא יאמר ״הלויני״, שלשון זה מורה הלואה לזמן מרובה, שסתם הלואה לשלשים יום, וחיישינן שמא יכתוב, אלא יאמר לו ״השאילני״ חפץ פלוני, שלשון השאילני לאלתר משמע, ואין לחוש שמא יכתוב.
ב. בלשון לעז שאין חילוק בין הלויני להשאילני יאמר ״תן לי״ וכיוצא בזה. וכשהוא לוה בשבת ואין המלוה מאמינו מותר להניח משכון אצלו כגון טבעת וכיו״ב, ולא יאמר לו הילך משכון, דהוי כעובדין דחול.
ג. שטרי הדיוטות דהיינו שטרי חובות וחשבונות של מקח וממכר, אסור לקרות בהם בשבת, ואפילו לעיין בהם בלא קריאה אסור. ובכלל זה לעיין במחירים המוצגים בחלונות ראוה של חנות, וכן בעתוני כלכלה ומסחר או חדשות מהבורסה.