לקוח במסעדה פונה למלצר:
סליחה, למה אתם לא מקלפים את התפוחי אדמה?
מלצר: אנחנו יודעים בדיוק מה יש בפנים, אז מדוע לקלף?
בתשובה לבן הרשע בהגדה, אנו אומרים "אילו היה שם לא היה נגאל" מדוע עונים לו תשובה כ"כ קשוחה?
מבאר רבי צדוק הכהן מלובלין בספרו פרי צדיק:
אילו לא היה שם – לא היה נגאל. אבל לאחר שגאל אותנו השי"ת ועשה אותנו לאומה ישראלית, מעכשיו כיון שגם הוא נולד מישראל, לא יועיל לו רשעותו להוציא את עצמו מכלל ישראל. אפילו שעשה תועבות. ואע"פ שחטא, ישראל הוא. ויהיה לו תיקון גם על מעשיו.
ואפילו שאין לנו הבנה ושום השגה בשכלנו איך יכול להיות שרשע יכול לבוא לידי תיקון. אבל השי"ת שהוא למעלה מהשגתנו – הבטחנו "שלא ידח ממנו נידח".
מאחר והוא יהודי, אומר ר' צדוק התשובה לבן הרשע אינה קשוחה, אלא להיפך לעודד אותו 'להקות את שיניו' ולומר לו: רק אילו היית במצרים – לא היית נגאל, אבל מאחר שנהפכנו לאומה היהודית ואתה חלק ממנה גם אתה יכול להיגאל.
רבי מרדכי מלכוביץ' היה אומר:
אדם מישראל הרי הוא כדינר זהב, אף כי לעיתים הוא מעלה חלודה, אם ממרקים אותו- חוזר אורו להבהיק.
בתוך ההכנות של החיפוש של החמץ. נזכר שעלינו לחפש את הזהב הנחבא שיש בכל יהודי.
"ועמך כולם צדיקים" רק לפעמים צריך לגלות ולקלף את הקליפות והקשיחות שעטה מסביבו.
גם בבית פנימה אם חלילה נדמיין את אחד מהילדים כילד הרשע מההגדה.. נזכור ונזכיר שזה רק קליפות שצריך לזרוק אותם.
ואפילו אם אכן פגשנו את הרשע שבהגדה. נזכיר לו, נעודד אותו שהוא חלק מהאומה היהודית שה' הוציא אותנו משעבוד לגאולה.
להארות הערות הגב:
N3201525@gmail.com