באמצע החגיגה הגדולה, שהכל חיכו לה, פתאום כזה שבר…
ועוד איזה אבידות…
הלכו לעולמם בפתאומיות שניים מיוחדים, מהגדולים שבעם!
נקרעו השמים! געוואלד!!
"וידום אהרן – – – "
שתיקה עמוקה ורכה.
*****
התורה מציינת באופן מיוחד את שתיקתו של אהרן הכהן וחכמים למדו מכך שקיבל שכר גדול על שתיקתו.
יתכן והתורה מלמדת אותנו בכך כיצד יש לקבל יסורים.
כולנו מכירים את המושג "שתיקה כהודאה". כשצד אחד בדו-שיח אומר אמירה / עושה פעולה כלשהי שדורשת תגובה המצד שכנגד, ולמרות זאת הוא שותק – נראה כי הוא מסכים ומקבל את האמירה / פעולה הזו.
שתיקה וקבלה היא לא רק הפעולה הראויה בעת שבאים יסורים אלא היא בעצמה גם התרופה להם – "סמא דיסורי קיבולי", כלומר, הסם המרפא את היסורים הוא קבלתם באהבה (אור החיים, בראשית מו, ז, עיין שם).
השתיקה היא ביטוי להסכמה, לקבלה של המצב הכביכול "לא נורמלי" שפוקד אותנו,
והקבלה היא פעולה של "יישור קו" עם ההנהגה של ה' יתברך איתנו.
"תניא אמר רבן גמליאל: פעם אחת הייתי מהלך בספינה וראיתי ספינה אחת שנשברה והייתי מצטער על תלמיד חכם שבה ומנו רבי עקיבא וכשעליתי ביבשה בא וישב ודן לפני בהלכה, אמרתי לו: 'בני מי העלך?' אמר לי: 'דף של ספינה נזדמן לי וכל גל וגל שבא עלי נענעתי לו ראשי'. מכאן אמרו חכמים אם יבואו רשעים על אדם ינענע לו ראשו" (יבמות קכ.).
בתקופה כזו, שהיא לא נעימה במיוחד. יש לנו ההזדמנות ללמד את עצמינו במידה הזו של קבלה, לנענע את עצמינו לעומת כל גל או צער שבא עלינו.
תעזור לנו ללא ספק, הידיעה כי כל מה שעובר על כולנו – הכל מכוון, הכל מדוייק, הכל לטובתינו האמיתית.
שלכם באהבה,
שבת שלום!
לתגובות הארות והערות f6503904@gmail.com
אלעזר פרידמן, יו"ר מכון "בהירות" – יעוץ – טיפול – הדרכת חתנים