כנגד ארבעה בנים דברה תורה..
מעשה ביהודי שחכר אצל הפריץ. והפריץ חיתן את בתו. והיהודי היה צריך להביא מתנה.
רק – כסף מנלן?
עלה בדעתו של היהודי רעיון. פנה לחנות של כלי בית, ושאל האם יש להם סט אחד שבור?
ואכן, מצאו בחנות סט שכזה, ותמורת סכום פעוט גם ארזו ונתנו לו את הסט ארוז כדבעי.
היהודי הלך לחתונה שמח ורגוע. עד שיפתח הפריץ את המתנה יעברו כמה ימים, וכשימצאו את הכלים שבורים, יתלו שנשברו בדרך והכל יעבור בשלום..
עברו שבועיים, והיהודי נקרא לבוא אל הפריץ. הפריץ זועף כולו תתבייש להביא לחתונת ביתי כלים שבורים?
חס ושלום. היתמם היהודי. שלמים היו, אלא שנשברו בדרך..
זעף הפריץ – אינך מתבייש לשקר לי? הבט וראה! קרא הפריץ למשרת, שהביא את האריזה אותה נתן היהודי, הביט בה היהודי וחשכו עיניו.
אכן הכלים שבורים, אלא שבחנות טרחו ועטפו את השברים, וארזו אותם אחד אחד כל שבר עטוף בפני עצמו..
( משל זה היה מספר האדמו"ר האמרי אמת מגור לנמשל – הקב"ה מחבב לב שבור, אבל לא כשהשברים עטופים יפה יפה..)
ארבעה בנים. אכן ישנה דרך כלל הגמוניה משפחתית, אך גם בה יש את המאפיינים ההטרוגניים – זה הבן החכם וזה 'שאינו יודע לשאול' לעיתים במהלך השנה אנחנו נוטים לעטוף ולא להתייחס להבדלים, אלא לראותם ולעטפם בצורה כוללת. (במיוחד בכיתת לימוד שמלמדים את כל הכיתה, ללא התייחסות פרטנית.)
אך בלילה הזה, תתייחס להבדלים! הסבר לכל בן את סיפור יציאת מצרים לפי רמתו. ולא בצורה כוללת. אלא תשקיע שכל אחד יבחין בשינוים שבלילה הזה, ומדוע זה כך.
בספה"ק 'מנוחה וקדושה' (לתלמיד לר"ח מולאז'ין): שבלילה הזה יש אוצרות ייחודיים להחדיר אמונה לצאצאינו. ועלינו להחדיר לכל ילד כמות שהוא. כמ"ש "כנגד ארבעה בנים דברה תורה" –
החכם – שאפשר לחשוב הוא מספיק חכם, מה יש לי להוסיף לו?
הרשע – שעלולים לחשוב שחלילה אבד שברו.
התם – בזה האבא מסברא יחשוב שהמצווה עליו, אך התורה זירזה אותו.
ושאינו יודע לשאול – שאין לו שכל כלל, ויחשוב האבא שאין טעם לדבר אתו.
על אף כל התירוצים על כל אבא ואבא להקדיש וללמד את יסודות אמונה בלילה זה המסוגל להשריש בלבם אמונת ה'.
לכן כי לילה זה סגולי במיוחד, להשריש את האמונה, נקפיד להתייחס לכל אחד לפי מתו ולהחדיר לו את יסודות האמונה.
יה"ר שאכן נזכה להתמקד בעיקר ולהשריש בלבם אמונת ה'.
להזמנת הרצאות, הערות הארות וייעוץ: n3201525@gmail.com