מידי שבוע אתר "מורשת מרן" מביא תשובה הלכתית חדשה, מאשר השיב מרן פוסק הדור הראשון לציון והרב הראשי לישראל הגאון רבינו יצחק יוסף שליט"א, מח"ס ילקוט יוסף , שולחן המערכת, עין יצחק ועוד.
השבוע המאמר עוסק בנושא: אכל מזונות ואינו יודע אם אכל שיעור קביעות סעודה, מה יברך ברכה אחרונה?
בס"ד, י"ג תמוז תש"פ, 1359-2/פ'
לכבוד
היקר והנעלה, שוקד באהלה של תורה, כש"ת הרב חגי עמנו נ"י
שלום רב,
לשאלתו מי שאכל עוגה וסיים לאכול, ונסתפק האם אכל 204 גרם שיעור קביעות סעודה או לא מה יברך ברכה אחרונה.
הנה בזה בודאי שיש לברך ברכה אחרונה על המחיה, שבודאי אכל שיעור של ברכה אחרונה, ורק הספק מה יברך, האם מעין ג' או ברכת המזון, ואינו דומה למי שאכל חצי כזית פת, וחצי כזית פת הבאה בכסנין שנפסק שלא יברך כלל, כי שם הספק אם בכלל התחייב בברכה אחרונה.
אך אינו יכול לברך ברכת המזון, אע"פ שיש ספק והריברכת המזון דאורייתא, מ"מ זה רק בברהמ"ז היכא דאיתחזק חיובא, ובזה אפי' בספק חוזר ומברך, אבל כל היכא שיש ספק על עצם החיוב, לא מהני הספק גם בדאורייתא, ודומה לזה במי שאנסוהו לאכול, ואכל ושבע אם מברך ברהמ"ז, שהדבר תלוי בב' תירוצי המג"א (בסי' ר"ד) וכיון שאין חזקת חיוב, שב ואל תעשה ואינו מברך ברהמ"ז, וה"ה בנ"ד.
ועל כן לא יברך ברכת המזון, אלא יברך ברכת מעין שלש, שזה בודאי נתחייב. וכ"פ בשו"ת ימי יוסף בתרא (או"ח סי' ה') ובשו"ת החיים והשלום (להגר"ח כסאר סימן מ) ע"ש.
בברכת התורה,
יצחק יוסף
הראשון לציון
הרב הראשי לישראל