גרפולוגיה • מה אומרים שוליים רחבים מאד? / דוד הלפר

צילום: Helloquence on Unsplash


כאשר השוליים רחבים מאוד, כמו בצורה הזאת:

יש שלשה היבטים:

  • על הרוב יש טראומה מהעבר, שהכותב רוצה מאוד מאוד להתרחק ולהתנתק ממנה. לפעמים זה יכול להיות מהורים שהכו או שחיו שלא בשלווה, או קושי אחר מבחינת המשפחה – הרגשת דחייה וכדו’.
  • לכותב יש קושי להתבטאות, היות והוא חסום במשהו, והראיה שאינו מתחיל לכתוב בתחילת הדף, שזה אומר יש משהוא שחוסם אותו ואומר לו לא לכתוב מיד.
  • בהיבט החברתי יש כאן משהו שאומר “אני רוצה מאוד את החברה, אני מתנתק מהעצמי ופונה לחברה”.

הערה חשובה: לפעמים קורה והכותב החליט על דעת עצמו לעשות מרחבים גדולים, ואין זה משהו הנובע מהתת מודע, אלא הוא עשה זאת מידיעה, כגון שכתב בצורה הזאת כדי להשאיר מקום להערות, כך שלא מיד ניתן לומר לאדם “יש לך טראומה”, אלא יש לבדוק מה הגורם שמניע אותו לכתוב כך. אם הוא ישיב שכך מסתדר לו, נדע נאמנה כי הכותב עם בעיה, צורת כתיבה כזאת איננה נכונה. בכתבות הבאות בעזרת ה’ נלמד על עוד דברים בכתב המביעים טראומות, ואם יש את שני הסימנים יותר קל לומר לאדם יש לך טראומה, אלא שיש לדעת שאסור לומר את זה לאדם מיד, כי זה לבד יכול לגרום לו להיחסם, אלא יש לדבר על כך לאט לאט ולתת לכותב להתחיל לגלות מה עבר עליו.

כאשר השוליים סבירים:

  • לכותב יש טאקט וביטחון עצמי נורמלי, והוא אדם נימוסי ולא מתפרץ.
  • אפשר לומר שהוא עבר את עברו בסדר, יכול להיות שהיה משהו, אבל הוא התמודד עם זה יופי ולא נשאר שום רושם.
  • אדם שרואה חברה בפרופורציות הנכונות יודע לזרום עם חברה וגם חי את חייו נורמלי.

כאשר השוליים משנים צורה, דהיינו או הולכים קדימה או אחורה או ישר או כקערה או כקמרון, יש שני סוגי הסתכלות. האחד: מה אומרת הצורה השלימה. והשני: לפי מה שלמדנו שהדף מתחלק לשלושה חלקים באורך החלק האינטלקט החלק החברתי והחלק היצרי והמעשי.

כאשר הכתב ישר ומסודר, נוכל לומר לכותב על הרבה מעלות שיש בו, כגון: ישרות ויכולת ריכוז גבוהה, אדם אמתי ולפעמים הדבר יראה גם על פדנטיות, יש לו כח התמדה ועקביות, ולפעמים יראה גם על כפייתיות התנהגותית.

 

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

גרפולוגיה • השוליים של הדף והמבט לחיים / דוד הלפר

צילום: Helloquence on Unsplash


בכתבות הקודמות דיברנו על צורת האותיות, איך הן אמורות להיות, וכאשר יש שינוי הדבר מראה על חיסרון או מעלה. גם דיברנו על כך שהדף מתחלק ל – 9 חלקים, כל זה רק באם רואים שינוי בין צורות האותיות בין החלקים, לפעמים השינוי בין צורות האותיות היא רק בין החלק העליון לחלק האמצעי.  לדוגמה, פעם אחת הגיע לידי כתב של בחור בשידוכים, שבחלק העליון והתחתון היה גדול ורגיל אבל החלק האמצעי היה כתב קטן, אמרתי לו שיש לו פחד וחוסר ביטחון בתחום החברתי.

לפעמים ההבדל בין החלקים הימניים של הכתב לחלק השמאלי, כגון מקרה שקרה ואחד היה כותב בחלק הימני את האות ל’ גדולה ויפה, ואילו בחלק האמצעי והאחרון הל’ הייתה נוטה קדימה, התברר שאביו של הכותב עזב אותו בתקופת ילדותו, הדבר בא לידי ביטוי בצורת הכתיבה שלו שבעבר היה לו האבא לתווך ואת זה רואים בל’ היפה, אבל עכשיו חסר לו את האבא שיתמוך בו.

קשה למצוא הבדלים בין כל תשעת החלקים, יש מקרים שאין שום הבדלי אותיות בין כל החלקים, ואז ההסתכלות על הדף תהיה אחרת: שוליים ימניים, שוליים שמאליים והכתב. דהיינו, השוליים הימניים יספרו לנו על העבר, והשוליים השמאליים יספרו על העתיד, והכתב מספר לנו על ההווה כך:                                     .

עבר הווה עתיד

 

השוליים מראים על עוד היבטים בהתנהגויות של הכותב, כגון: התנהלות חברתית, הסתכלות על החיים, טאקט, ביטחון עצמי ועוד.

כאשר חסר שוליים ימניים כזה:

יש שלשה היבטים:

  • חיבור חזק לעבר. יתכן והכותב מחובר מאוד לאמא שלו או לבית בו גדל, ולפעמים תיתכן אפשרות שהכותב עבר טראומה בעבר וקשה לו להתנתק ממנה.
  • ההסתכלות של הכותב בעייתית יש כאן חוסר טאקט, כי הדף כאן מראה שכשהכותב שנכנס לחדר או לקבוצה מיד הוא מתחיל לדבר ואינו חושב רגע או מנסה להבין מה קורה, כאן יש גם גאווה שלכן הכותב נכנס ומדבר מתוך הרגשה של “אני יודע הכל”, ואין לו כבוד לזולת.
  • בהיבט החברתי יש כאן מצד אחד אדם זורם ברגע ובעל ביטחון עצמי, ומצד שני בעיה תקשורתית, ולפעמים יתכן שמדובר בפושע שרואה רק את עצמו.

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

גרפולוגיה • 3 החלקים של סוגי האותיות… / דוד הלפר

צילום: Helloquence on Unsplash


סיכום הנאמר עד שיעור זה כאשר מסתכלים על הדף יש שתי הבחנות ראשוניות שיוצרים תשעה חלקים בדף כך:

א ב ג
ד ה ו
ז ח ט

האותיות א.ב.ג. מראים על החשיבה של האדם רק שהאות א. מראה על חשיבה בעבר  ב. מראה על חשיבה בהווה והאות ג. חשיבה על העתיד וכן האותיות ד.ה.ו. מראים על החלק החברתי וכן הרגשי וכנ”ל ד. עבר ה. הווה ו. עתיד וכן באותיות ז.ח.ט. יראו על המעשיות והיצריות של האדם עבר הווה ועתיד

לפני שנמשיך הלאה חשוב שנדע יש מחלוקת בין הגרפולוגים כיצד להתייחס לכתב האם בשיטת המאקרו דהיינו מסתכלים על כלליות האותיות וללא יורדים ספציפית לכל אות או שיש להתייחס גם למיקרו דהיינו לכל שינוי בכל אות אנחנו נלמד גם וגם אבל בשביל שנוכל להבין משמעויות של המיקרו חייבים להבין טוב איך מסתכלים על המאקרו כי הרעיון כן בנוי אחד על השני

סוגי האותיות מתחלקים לשלושה

  1. ט. ל. ף. צ. ץ.
  2. א. ב. ג. ד. ה. ו. ז. ח. י. כ. מ. נ. ס. ע. פ. ר. ש. ת.
  3. ק. ך. ן.

הסדר הראוי שיהיה זה איזון בין האזורים פירוש כל האותיות שבמחלקה 2 גודל כל אות צריכה להיות 3 מ”מ האותיות שבמחלקה 1 צריכות להיות גבוהות ממחלקה 2 ב-3 מ”מ והאותיות שבמחלקה 3 צריכות להיות ארוכות ב-3 מ”מ ללמטה

כאשר אדם כותב לפי זה הכלל זה מראה שהכותב יש לו איזון בכלל החיים והוא מונח בכל התחומים גם חשיבתי וגם חברתי וגם מעשי

אבל כאשר לדוגמה הכותב יכתוב ל’ גבוהה מאוד לעומת השאר שאותם יכתוב נורמלי אז נדע שיש לו הרבה משיכה לחשיבה והוא גם אדם שיתכן ואוהב לימודים ויש לו גם שאיפות גבוהות ועוד (בהמשך כשנדבר על המיקרו הדברים יותר יהיו מבוארים)

ואם נראה שהכותב לא כ”כ מגביה את האותיות הגבוהות וגם את האותיות הנמשכות ללמטה איננו ממשיך אבל את האותיות האמצעיות הוא עושה אותם גדולות ויפות נדע שהכותב מאוד רגשי וחברתי

וכאשר האותיות שבמחלקה 3 יהיו ארוכות נדע שהכותב נמשך הרבה לעשיה וספורט וגם שייך שהוא נמשך אחרי יצריו

ובמקרה שהכותב עושה כל האותיות קטנות ללא שום פרופורציות יש לדעת שכאן יש בעיה שלכותב אין מקום שבו הוא מתבטא באישיותו ולפעמים הדבר יראה על הרס עצמי וזה תלוי באיך נראה כל אות האם ברורה או שהאותיות נראות חלשות ולפני שבירה (לפעמים בגיל ההתבגרות ובעיקר בבחורי ישיבות מאוד מצוי כתב קטן ושם זה יכול להיות הרבה בגלל יראת שמים ולכן אי אפשר למהר לומר לאדם שיש לו כאן חיסרון כי יש הרבה סימנים שחשוב לחבר ביניהם בכדי להגיד כך)

 

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

גרפולוגיה • צורת כתיבה מלמעלה למטה / דוד הלפר

צילום על ידי Helloquence on Unsplash


בפעם הקודמת הסברנו שהאדם פועל לפי העבר וההווה והעתיד, ולכן לפי זה יש להסתכל על הדף כמחולק לשלושת הגורמים הללו, כאשר השליש הראשון של הדף מימין מגלה על תקופות העבר של הכותב, השליש האמצעי על ההווה והשליש השמאלי מראה על העתיד (הערה: באנגלית ובשפות שהכתיבה משמאל לימין השליש השמאלי מראה עבר וכן הלאה).

למה כוונתנו?

עבר.

בצורת הכתב נוכל לדעת:

א. כמה האמא תומכת או תמכה בכותב, וכמה הוא עדיין קשור אליה, וכן להיפך.

ב. על הבית של הכותב – כמה הוא מחובר אליו.

ג. על הילדות והינקות ואפילו העוברות והלידה. ילד שעבר לידה ארוכה – מחקרים טוענים שהוא יותר מופנם. ישנם מחקרים הטוענים שעוברים גם קולטים ולפעמים אפילו זוכרים שירים ששרו להם בהיותם עוברים.

ד. ישנם גם טראומות מהילדות או אפילו מהעבר שגם הם מופעים על הכתב, ובעיקר אם לא טופלו.

ההווה. זה יותר החוויות שהאדם עובר, וגם אם הוא מלא כרגע ברגשות, גם את זה ניתן לראות.

פעם נפגשתי עם אחד שעברו רק חמש דקות בין הכתיבה הראשונה לשנייה, ולא היה שום שינוי מהותי בחייו, עדיין היה הבדל משמעותי בכתב.

העתיד. ניתן לדעת כמה הכותב רואה את עצמו בתפקיד בעתיד, והאם הוא חושש מפני העתיד ואפילו ניתן לראות חווית “פוסט טראומתי” – חוויה שעבר האדם, והוא מאוד מפחד שהדבר יחזור בעתיד. גם ניתן לראות איך האדם ניגש לדברים חדשים…

עד כאן דיברנו על חלוקה משמאל לימין, אבל יש חלוקה נוספת: מלמעלה למטה, כך:

חשיבה
רגש
מעשי

השליש העליון מראה על החלק האינטלקט של הכותב, כמה הוא חושב וכמה החשיבה דומיננטית אצלו, וכן מראה חלק זה על תחום הלמידה שלו.

השליש האמצעי מראה על התחום החברותי ועל הרגשות של הכותב, כמה הוא חברותי ורגשי ועוד.

השליש התחתון מראה עד כמה הכותב מעשי, גומר דברים ומיישם מטלות, וגם כמה הוא נשלט ביצריו.

קראו עוד בנושא גרפולוגיה:

>> גרפולוגיה • איך מתחילים להסתכל על כתב יד?

>> כתיבת עברית ואנגלית, ומה שביניהן…

>> מה היא גרפולוגיה?

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

גרפולוגיה • איך מתחילים להסתכל על כתב יד? / הגרפולוג דוד הלפר

צילום על ידי Helloquence on Unsplash


היום נתחיל לדבר על איך מתחילים להסתכל על כתב יד?

אז קודם כל כפי שהתחלנו להבין, יש משהו בכתב שאמור להיות מובן שכלית. לכתב יש סדר שעל פיו הוא הולך, והסדר נמצא במוחו של האדם. הראיה הגדולה לכך היא, שהרי כולנו למדנו בכיתה א’ איך צריך לכתוב, ופחות או יותר לכולנו הסבירו את אותו הדבר, איך כותבים ואיך צריך להיות הכתב. אם כן, מדוע אין כתב דומה לחבירו?! הדבר מכריח אותנו לומר שהכתב הוא ראי המוח, כי המוח הוא האחראי על משלוח הפקודות לכל אברי הגוף, והיד כותבת לפי הרגשת המוח ותפיסתו.

לפי דברים אלו נדע ונבין שעל הדף יש להסתכל שהוא הבמה של המוח היות וכך הסתכלות ראשנה היא שהדף מסמל גם עבר גם הווה וגם מחשבות על העתיד ולכן לוקחים את הדף ומחלקים אותו לחלוקה ראשונית כך:

ע ה ת

ע = עבר. ה = הווה. ת = עתיד.

[הערה: גם דף קטן יש לחלק כך, אבל עדיף לא לאבחן דף קטן, היות ומי שלא מנוסה יכול לטעות בזה הרבה].

מדוע אנו מחלקים כך את הדף? התשובה היא: משום שהמוח גורם לאדם לפעול מכמה סיבות:

  • בגלל העבר. דהיינו, מאורעות שהאדם עבר בעבר בצורה מסוימת, הן נחרטו במוח וגורמים לאדם להתנהג כך. לדוגמה, היה פעם ניסיון שנעשה ע”י חוקר בשם ג’ון ולסון שלקח ילד וביקש ממנו לגעת בכל מיני דברים. ברגע שהילד נגע בעור פרוותי הוא קיבל צעקה חזקה עם מכה על השולחן. הילד פיתח פחד מכל סוגי הפרוות, ולא היה מסוגל לגעת אפילו בבובות פרווה. הדבר מראה לנו שמקרים שעברנו בעבר גורמים לנו להתנהגויות שונות, הן במודע והן בלא מודע.
  • בגלל ההווה. דהיינו, היות והאדם חווה כרגע חוויה לכן הוא מרגיש כך. לדוגמה, אדם עצבני כרגע, אם הוא יכתוב דבר כלשהו – הכתב שלו יהיה יותר חזק ויראה על כך. למרות שיכול להיות שהכותב הוא אדם רגוע בטבעו.
  • בגלל העתיד. דהיינו, היות והאדם חושב משהו מסוים כלפיו לגבי העתיד, לכן הוא מתנהג אחרת. לדוגמה, אדם שרוצה להיות רב כשיהיה גדול, אזי כבר היום הוא ילך להשקיע את עצמו בלימוד התורה, וכן בכל מקצוע. ולכן גם העתיד מושפע מהכתב.

עד כאן להיום, להתראות בשבוע הבא.

 

קראו עוד בנושא גרפולוגיה:

>> מה היא גרפולוגיה?

>> כתיבת עברית ואנגלית, ומה שביניהן…

 

 

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

כתיבת עברית ואנגלית, ומה שביניהן… • הגרפולוג דוד הלפר

צילום על ידי Helloquence on Unsplash


בכתבה של השבוע הקודם סיימנו בזה שיש הבדלי התנהגות שבין מדינות, מחמת צורת הכתב שלהם. בכתבה זו נמשיך להסביר זאת בכדי שנתחיל להבין את כיוון החשיבה של הגרפולוגיה.

שימו לב, צורת כתיבת האותיות של האנגלית מתחילה מכיוון הכתב, שהרי האנגלים כותבים משמאל לימין, כך שבעצם התחלת הכתב מראה על המקום ממנו יוצא האדם ולהיכן הוא מגיע. ולכן אצל מי שכותב באנגלית אנו נאמר לו שהצד השמאלי מסמל את המקום שממנו הגיע והצד הימני מסמל לאן הוא הולך (חשוב לשים לב עדיין לא שייך להבין את העומק של הדברים היות, ולכל דבר יש כמה משמעויות. אנו רק מתייחסים לנאמר כאן בלבד), ולכן היות והאדם בתהליך חייו מכיר את עצמו ואח”כ את החברה, לכן הוא מיוצג בתחילת הכתיבה כעצמו, ואם כן כאשר צורת הכתיבה מראה התקדמות לחברה, אומר לו שהוא מתקדם לחברה יותר. ובאנגלית כאשר מתחילים לכתוב אותיות זה מתחיל משמאל לימין דוגמא כך מתחיל צורת כתיבת אות A    וכן רוב האותיות באנגלית, כך היא צורת הכתיבה, מתחילים בשמאל.

לעומת זה כתב עברית צורתו צריכה להיות הפוכה, כי אנו כותבים מימין לשמאל. קחו דוגמא אותיות  = ב. ג. ד. ה. כולם וכן עוד רוב האותיות, צד הכתיבה שלהן הוא מקדימה לאחורה, או בשפתינו “משמאל לימין”, ואע”פ שכיוון הכתיבה שלנו הוא מימין לשמאל.

זאת הנקודה הגורמת שישנם הרבה אומות ששפתם היא אנגלית, והם אדיבים מאוד לזולת.

לעומת זה בשביל לא לקפח אותנו חשוב לציין שישנה נקודה הפוכה שמראה שליהודים יש יותר לב חם לסביבה. בכתב עברית המרחק בין מילה למילה בערך של אות וחצי בסטנדרט, אבל באנגלית המרחק הוא שתי אותיות וחצי ואפילו שלוש, ולכן אצל הישראליים יש יותר את החלק של להתעניין בשני, כיוון שהמילים יותר קרובות.

עוד נתון מעניין הוא, שישנם גרפולוגיים שטוענים שאצל הסינים היות וצורת הכתב שלהם היא מלמעלה למטה, לכן יש להם יותר גזרות מוות למיניהם רח”ל. הדבר נובע מחמת שהכתב מוריד אותם ללמטה, וכידוע, בכל אומות העולם כאשר הם רוצים לסמל גיהינום, הם אומרים שזה למטה.

 

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

חדש! מדור גרפולוגיה מאת דוד הלפר • והשבוע: מה היא גרפולוגיה?

צילום על ידי Helloquence on Unsplash


בסייעתא דשמיא נתחיל במדור זה ללמד ולכתוב על כל נושא הגרפולוגיה מידי שבוע, היום נעסוק בכמה נקודות ראשוניות וחשובות:

א. המילה גרפולוגיה מתחלקת לשני מילים “גרפו” שפירושה כתב, ו”לוגיה” שפירושה למידה.

ב. אומנם גרפולוגיה נשמעת כמידע ששייך רק לחכמה היוונית, אבל כבר מובא בכמה מקומות בש”ס שיש משמעות בכתב כלפי הכותב. המקור הראשון והידוע הוא מה שמובא בגמ’ במסכת שבת (דף קה.) “אנא נפשי כתיבת יהבית”. דהיינו, אני נתתי את נפשי בכתב. זהו הרעיון בגרפולוגיה – הכתב מגיע מהנפש של האדם, ולכן אין כתב דומה לחברו. כמו שאין הפרצופים דומים ואין המחשבות דומות.

מקור נוסף מובא במהר”ל על הגמ’ במסכת מגילה (דף י:) והכרתי לבבל שם ושאר ונין ונכד נאם ה’, שם – זה הכתב. וביאר המהר”ל שהכתב מראה על סוג המדינה ועל אופייה. ובאמת לכן יש הרבה דברים שמסתדרים בהבדילי התנהגויות בין מדינות ובהמשך נביא כמה מההבדלים.

ג. כמו שהובא קודם לכן, הכתב מגיע מהנפש, אך נוכל להסביר יותר שהכתב הוא ראי השכל, המחשבה והרגשות של האדם, ומזה נוכל להקיש גם לאירועי האדם, כי כאשר אדם עובר אירוע שמצליח ליצור בו רושם, אזי נוכל לראות באותו האדם התנהגויות ומחשבות אחרות. זה יכול להתבטא חלילה במחלות שעברו על האדם לא עלינו ולא על אף אחד מעם ישראל. אומנם תחום הגרפולוגיה ברפואה פחות מתקדם מאשר תחום האישיות.

ד. יש גם מושג בגרפולוגיה שנקרא “גרפותרפיה”, שמשמעותה “גרפו” – כתב, “תרפיה” – רפואה, ולכן ישנם שמשתמשים בכתב לרפא אנשים ע”י שיכתבו בצורה מסוימת.

כמו שהזכרנו, אופי המדינה נראה בכתב, וגם הכתב הוא מרפא לפעמים. כך ניתן לראות בהתנהגות בהרבה מדינות שכותבים באנגלית כשפת המקום, ושם היחס לחברה הוא יותר נראה כאדיב, והוא משום שצורת הכתיבה שלהם גורמת לעניין. צורת הכתיבה שלהם היא יותר לכיוון החברה, מה שאין כן בכתב עגול שלנו, שהוא כל הזמן חוזר לכיוון ה”אני”. וביתר ביאור: כאשר הכותב את צורת האות מכוון כתיבתו לכיוון המשך הכתב, פירושו שהוא מעוניין לתת לחברה מעצמו, אבל כאשר הכותב את האות מתחיל מהצד החיצוני ופונה לכיוון תחילת הכתב, משמעותו :לתת לעצמי.

נתראה שוב בעזרת ה’ בשבוע הבא. 

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן